A telkók és a dotkom cégek lassan a bankok legnagyobb ellenfelei lesznek az online és mobil pénzügyi szolgáltatások terén. A tét a Facebook-generáció lojalitása és a lakossági bevételek harmada.
A bankokba egyre ritkábban megyünk be személyesen, és előrejelzések szerint 2015-re maga a fiókhálózat is már csak a bank-ügyfél interakciók ötödik legfontosabb terepe lesz a mobil és online szolgáltatások, az automaták vagy a call centerek mögött. Ez a pénzintézeteket jelentős koncepcionális és technológiai kihívások elé állítja – nem csoda, hogy a Central European Business Centre is a "Láthatatlan bankok, láthatatlan ügyfél" mottóval hirdette meg március eleji E-Banking Summit 2012 konferenciáját. A rendezvény tematikájában kiemelt szerepet kapott az elektronikus bankok, illetve az elektronikus bankolás témaköre.



Az ügyfelek elvárásai folyamatosan változnak, és a megfelelő ügyfélélmény biztosítása sem egyszerű feladat, amennyiben a kuncsaftok kívánságlistáján sokszor szerepelnek olyan szolgáltatások, amelyeket a bank már korábban rendelkezésükre bocsátott. Ráadásul a gazdasági válság első hulláma óta elodázhatatlanná vált a meglévő készségek értékesítési csatornává alakítása, aminek a publikus banki portálokon már vannak eredményei, ám a hazai internetbankok esetében gyakorlatilag nulla százalékos megvalósulásról beszélhetünk – derült ki a konferencia előadásain.

Idegen pályán  Fontos körülmény, hogy az online pénzügyi szolgáltatások területén a bankok esősorban már nem egymással versenyeznek, mivel termékeiket az ügyfelek sem egymással, hanem más online szolgáltatásokkal – akár a közösségi oldalakkal vagy videómegosztókkal – hasonlítják össze. Az előrejelzések szerint a lakossági bevételek harmada 3-5 éven belül a fiatal, képzett, fogyasztásorientált ügyfelektől származik majd, akik minden eszközön és csatornán, éjjel-nappal ugyanolyan funkcionalitást várnak el. Ennek alapján a banki szolgáltatások forgalmára nézve nem saját iparági versenytársaik jelentik a legnagyobb veszélyt.

A demográfiai változások és az új felhasználói szokások új szereplőket vonzottak a bankok elektronikus piacára. A telkóknak például alapértelmezett módon rendelkezésükre áll a szükséges technológia és elérés, hogy ebbe az irányba terjeszkedjenek, de már az online cégek (Google) vagy a kiskereskedelemben utazó vállalatok (Tesco) is egyre több fizetési szolgáltatást indítanak, sőt hiteleket nyújtanak, biztosítást árulnak vagy megtakarítási lehetőségeket kínálnak. A bankoknak ebben a helyzetben elemi érdekük, hogy az elektronikus csatornákat az ügyfelek lojalitásának megerősítésére használják.

Gyorsítani kell  A rendezvény moderátora, Braun Péter az előadások kapcsán hangsúlyozta, hogy a bankok valóban egyre élesebb versenyhelyzetbe kerülnek. Az OTP elnök-vezérigazgatói főtanácsadója és a Vezető Informatikusok Szövetségének elnöke szerint zavarba ejtően sokféle fizetési lehetőség áll az ügyfelek rendelkezésére, és csak remélni lehet, hogy ezek koncentrációjából kiemelkedik néhány egyszerű, alapértelmezettnek tekinthető eszköz. A bankok mozgásterét ráadásul behatárolja a felhasználók tudása, így nagyobb figyelmet kellene fordítani az ügyfelek edukálására, hogy a kifejlesztett megoldások a gyakorlatban is hasznosulhassanak.


dr. Juan Juan
Enterprise Architect & CTO | HP
A HP vezető technológusa, a konferencián előadó dr. Juan Juan a Bitport kérdésére elmondta: már van olyan európai bank, amely a világon elsőként saját mobil alkalmazásáruházzal és okostévé-alkalmazással állt elő, mások viszont sokkal kevésbé innovatívak az elektronikus szolgáltatásokban.

Tengernyi adat  A pénzpiaci válság nyomán tapasztalható iparági konszolidáció elméletben ideális terepe lehet a előrelépésnek, ám az informatikai fejlesztéseknek gyakran csak a konkrét technológiai vetületei érvényesülnek, ami ebben az esetben semmiképpen sem egyenlő az innovációval. A szakember felhívta rá a figyelmet, hogy a fogyasztók már a fejlődő piacokon – így Magyarországon – is hozzájutnak az új eszközökhöz és technológiákhoz. A problémát tehát nem az ügyfelek hozzáférése, hanem az erre épülő banki szolgáltatások hiánya jelenti, ami veszélybe sodorja versenyképességüket a piac új szereplőivel szemben.

Az elektronikus banki szolgáltatások jövőjének leginkább meghatározó elemét dr. Juan Juan a "big data" megoldásokban, vagyis a minden korábbinál nagyobb mennyiségű adat komplex feldolgozásában és elemzésében látja, ami jóval túlmutat az üzleti intelligencián. Bár az ügyféloldalról nézve kevéssé látványos dologról van szó, a banki informatika egyik legnagyobb kihívása a gyakran strukturálatlan adattömeg összegyűjtése és felhasználása, meghatározva és kiaknázva mondjuk a közösségi hálózatokon megjelenő tartalmak és a bank saját operatív adatállományának összefüggéseit.


Daniel Amor
EMEA Application
Modernisation Lead | HP
A felhő szélén  Felmérések igazolják, hogy az egyes bankokban működő alkalmazások 80 százalékban azonosak, így az erőfeszítések nagy része olyasmire irányul, amit velük párhuzamosan mások is elvégeznek – tudtuk meg a HP alkalmazásmodernizációért felelős regionális vezetőjétől, Daniel Amortól.

Kézenfekvőnek tűnik tehát, hogy a szóban forgó alkalmazások cloud alapokon egyszerűbben és olcsóbban is megvalósíthatók, ami nagyobb volumenű beruházásokat tenne lehetővé a maradék 20 százalékot, vagyis az egyedi szükségletek kielégítését célozva. Itt nem speciálisan a szoftverekről vagy más technológiákról van szó, hanem arról a koncepcionális kérdésről, hogy mi kerüljön a szervezet üzleti tevékenységének fókuszába. A bankok egyébként már barátkoznak a privát felhő egyes aspektusaival, ám pillanatnyilag közel sem használják ki a cloud doktrínában rejlő valódi megtakarítási lehetőségeket, amelyek akár a díjcsökkentéseket és a piaci differenciálódást is elősegíthetnék.

A bankok is a Facebookon barátkoznának
Itthon is megjelenhet a mobiltárca
Mobil bankok és virtuális pénz a bűnözők célkeresztjében

A változásra azonban előbb-utóbb mindenhol kénytelenek lesznek reagálni, hiszen a folyamatosan emelkedő költségek egy bizonyos szint fölött már nem vállalhatók. Az átalakulás Daniel Amor szerint a back-office folyamatoktól fokozatosan halad majd a front-office, vagyis a magasabb hozzáadott értékkel működő egységek felé. Sőt nemsokára már azt a kérdést is sokan felteszik maguknak, hogy az IT-nak fizikailag és szervezetileg valóban a bank közvetlen közelében kell-e működnie – csakúgy, ahogy korábban minden üzem magának termelte az elektromosságot, majd fokozatosan áttértek a szolgáltatói hálózatokra.

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.