Egy éve örökölte meg Steve Jobs székét az Apple új vezére
Mozsik Tibor2012.08.24.
Bár már előtte is ő vezette ténylegesen a céget, pénteken éppen egy éve, hogy Steve Jobs lemondásával Tim Cook vette át az Apple vezetését. Az új iPhone és iPad szeptemberi bemutatója előtt ismét a cupertinói cégen a világ szeme.
Tim Cook Apple
Éppen egy esztendeje, hogy Steve Jobs levélben jelentette be, lemond vezérigazgatói posztjáról, mivel feladatait már nem tudta "az elvárásoknak megfelelően" ellátni. A nem sokkal később elhunyt ikonikus alapítója helyett a cég vezetését hivatalosan is Tim Cook vette át, aki már 2011 elejétől igazgatta a betegszabadságra vonult Jobs helyett a céget. Bár Steve Jobs állapotáról már addig is sok találgatás látott napvilágot, a befektetők mégis rosszul reagáltak a hírre, és a cég papírjainak értéke 6 dollárral esett vissza.
A legértékesebb cég ■Az elemzők az azóta eltelt egy év során soha nem hagyták ki a lehetőséget, hogy összehasonlítsák Tim Cookot az előző vezérrel, és azt találgatták, hogy sikerül-e továbbvinnie azt a lendületet, amely az Apple-t a világ egyik, ha nem a legsikeresebb vállalatává tette a 2000-es években. Ha ismét csak a számokat nézzük, akkor a válasz eddig egyértelműen pozitív: az Apple részvényárfolyama az elmúlt évben 44 százalékkal emelkedett, és ezzel a világ legértékesebb vállalatává tette a céget.
Bár az már az első pillanattól kezdve világos volt, hogy Tim Cook egészen más habitussal rendelkezik, mint a rendkívül arrogánsnak tartott és ellentmondást nem tűrő Steve Jobs, akadnak olyan vélemények, amelyek szerint véglegesen idén szeptemberben léphet ki elődje árnyékából, amikor bemutatják az új iPhone-t és várhatóan egy, az eddiginél kisebb képernyővel rendelkező iPad-et is. Az újrafényezett termékektől az elemzők egy minden eddiginél ragyogóbb év végi hajrát várnak.
Carolina Milanesi, a Gartner elemzője a Cnetnek úgy nyilatkozott, hogy az Apple már eddig is nagyon jó évet tudhat maga mögött, de óriásiak az iPhone 5 szeptember 12-re (más források szerint 21-re) várt bemutatójával kapcsolatban. Hozzátette: az Apple egy olyan időszakban tudott továbbra is fókuszált maradni, amikor nagyon könnyen eltéríthették volna a céget külső kényszerítő tényezők.
Perben és haragban ■A legfontosabb ilyen külső tényező talán az Apple jogi stratégiája, amely az elmúlt évben még a korábbiaknál is agresszívabb volt. A vállalat szinte valamennyi riválisával - mint a HTC, a Motorola vagy a Samsung - perben áll a szabadalmai miatt. Ezek közül leginkább a Samsunggal folytatott háború tűnik a legkockázatosabb, mert miközben az Apple a dél-koreai céget szabadalmainak ellopásával vádolja, közben sokmilliárdos partnerség is van a két cég között, mivel a Samsung az almás cég egyik legnagyobb beszállítója.
A cégvezető nyilatkozata szerint az nem megy, hogy az Apple végez innovációt az összes okostelefongyártó helyett, mindenki másnak is meg kell dolgoznia a sikerért. Cook számlájára lehet írni, hogy a jogi csatározások közepette háromszor is találkozott a Samsung vezérigazgatójával, de a tárgyalások nem vezettek eredményre.
A másik legtöbbet kritizált terület a marketing: Steve Jobs idejében minden hirdetés és promóciós anyag csak Steve Jobs tudtával és jóváhagyásával készülhetett el, és a promóció középpontjában minden esetben a termékek álltak. Ehhez képest az iPhone 4S tavaly őszi bemutatójához hírességekkel, így például Samuel L. Jacksonnal készítettek reklámokat, ami sok hűséges rajongónál csapta ki a biztosítékot, mert túlságosan semmilyennek találták. Egy másik reklámkampány pedig kifejezetten ellenszenvesnek, de legalábbis túlbuzgónak állította be az Apple Genius szakértőit, nem csoda, ha rövid idő után vissza is vonták a hirdetést.
Amit Jobs sosem tett volna meg ■ Ezzel együtt úgy tűnik, hogy a kritikusok egyelőre nem tudnak igazán rosszat mondani Tim Cookról, legfeljebb azt, hogy nem úgy csinál mindent, mint Steve Jobs. Tim Cook az ilyen témák iránt teljességgel érzéketlen Steve Jobs után a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos ügyek iránt is nyitottnak mutatkozott: vezetése alatt első alkalommal hozott nyilvánosságra egy független jelentést az Apple beszállítóiként dolgozó kínai vállalatokban uralkodó munkakörülményekről, és saját maga látogatást is tett, hogy megnézze a Foxconn kínai gyárát.
Emellett a cég munkatársainak körében adakozási programot indított, és maga is 100 millió dollárt fordított jótékony célokra - ilyet Steve Jobs sosem tett volna.
Mindez egy Intel által rendelt nemzetközi kutatás eredményeiből olvasható ki. Az eladásban érdekelt csipgyártó összefoglalója azért igyekezett a potenciális pozitívumokra koncentrálni.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.