Bár már régebb óta dolgozik a Bonafarm csoportnál, csak viszonylag rövid ideje, 2010 eleje óta dolgozik informatikai igazgatóként. Melyek voltak azok az eredmények az elmúlt valamivel több mint két és fél évben, amelyek miatt idén megkapta az Év CIO-ja díjat?
– Először is szögezzük le, hogy különleges innovációt most nem csináltunk. Amit a közel három esztendő során megtettünk, az arról szólt, hogy a Bonafarm Csoportnak egy közös informatikai platformot hoztunk létre, és mindezt szolgáltatás orientáltan. A csoporthoz tartozó nagyvállalatok, havi, illetve negyedéves számlákat kapnak az informatikai szolgáltatásokról, így elvileg náluk nincsen informatikai költés. Ennek eredményeként most már felhasználószám, illetve szolgáltatás alapon tudják tervezni az IT költéseiket.
Ennek igazából akkor van jelentősége, ha valaki idáig nem látta át az informatikai költséghelyet, azaz eddig csak a beruházási költségeket, szerverköltségeket vagy a HR-költségeket látta, de nem tudta, hogy egy-egy szolgáltatás mennyibe került. Mi most ezt az egész cégcsoporttal kapcsolatban úgy strukturáltuk, hogy ez biztosítható legyen, így azt gondolom, hogy transzparens és tervezhető lett az informatika. Ez azért is fontos, mert ha innentől kezdve valaki lát egy hirdetést például egy levelezési szolgáltatásról, akkor rögtön meg tudja nézni a szerződésünkben, hogy mit biztosítok neki azért az összegért. Így helyből "támadható" a belső szolgáltató, hiszen benchmarkolható az egész tevékenység, azaz nincs meg az elkényelmesedés, amely általában egy ilyen saját cégbe kiszervezett szolgáltatásnál jellemző.
Ami miatt azt gondolom, hogy kiemelkedő volt a csapat teljesítménye, hogy ezt nagyon rövid idő alatt csináltuk meg, a tervezéstől az implementáció befejezéséig összesen 8 hónap telt el; ezután már mentek is ki a számlák a cégeknek. Eközben két szervertermet újítottunk fel, és kapcsoltuk össze azokat, hogy komolyabb rendelkezésre állást tudjunk biztosítani, illetve erre húztunk rá egy normál alapinfrastruktúrát. Ezzel megteremtődött annak a lehetősége, hogy az innováció felé is el tudjunk menni, és az üzlet valós igényeit ki tudjuk elégíteni.
A díjról való döntésben talán szerepet játszott az is, hogy egy olyan szektorban tevékenykednek, amely nem arról ismert, hogy nagymértékű lenne az informatikai felhasználás. A következő években az élelmiszeriparban vagy a mezőgazdaságban is az informatika válhat a növekedés fő motorjává?
– Abszolút, bár eddig is támaszkodtak az egyes cégeink az informatikára. Most annyi történt, hogy egy közös ERP-rendszerbe költöztünk, azaz most már a cégcsoport több mint a fele egy vállalatirányítási rendszerben működik. Nálunk például három cég is foglalkozik sertésztenyésztéssel, az elszámolási folyamat most minden vállalatnál azonossá vált. Egy sor olyan folyamat ismétlődik az egyes cégeknél, amelyet igazából elég egyszer lefejleszteni és beállítani a rendszerben. Ezzel nem csak az informatikai költségek lehetnek alacsonyabbak, hanem a vállalatirányítási rendszerből kinyert adatok is összehasonlíthatóak, így nem kell azon filozofálni, hogy a különböző rendszerekben mit takarnak az egyes mutatók.
A rendszerbevezetés még folyamatban van, de szerencsére a cégcsoport vezetése tisztában van azzal, hogy az informatika kulcsfontosságú ebben a bizniszben is, és támogatják az innovációt. Más kérdés, hogy emellé oda kell tenni azokat a számokat, hogy ez miért éri meg a csoportnak, hogy térül meg mindez - manapság azért arről szól minden, hogy egy-két éven belül megtérülő projekteket engedhetünk csak.
A hazai nagyvállalati IT vezetői mezőnyben meglehetősen fiatalnak számít. De nemcsak ezzel lóg ki a sorból, az sem túl jellemző még itthon, hogy valamilyen üzleti pozícióból érkezve kezdjen el valaki informatikai igazgatóként dolgozni. Ez előnyt jelentett a CIO pozícióban?
– Az tény, hogy mindössze három éve csöppentem bele az informatikába, előtte csak marginális közöm volt hozzá. De ehhez az kellett, hogy legyen egy jól felkészült csapat és azon belül egy olyan személy, aki viszont erős szakmai vezetői múlttal is rendelkezik. Nekem erre itt volt Nagy Péter, aki három éve csatlakozott a csoporthoz, és akivel együtt vittük végig ezt a projektet.
Egy jó CIO-nak ismernie kell az üzletet, és elismertnek kell lennie a cégen belül, hogy egyáltalán eljussanak hozzá azok az információk, amelyek alapján stratégiát tud építeni, és ha egy irányba elindul a vállalat, akkor azonnal tudja mondani, hogy mit javasol a támogatásra. Szerintem akkor eredményes egy cég informatikai tevékenysége, ha az ember odamegy egy telephelyre, beszélget az adminisztrátorokkal, a kontrollerekkel vagy az ágazati vezetővel, és azt hallja, hogy nincsen fölösleges adminisztráció, ami lassítja a munkát és elveszi attól a tevékenységtől az idejét, ami valójában a feladata lenne.
Oda szeretnénk eljutni, hogy tényleg így tekintsenek az informatikai igazgatóságra. De még messze vagyunk ám ettől: eddig csak az alapokat raktuk le, és most szeretnénk azzal foglalkozni, hogy tényleg projektszerűen végigmenjünk az összes ágazaton és ezeket a fölös adminisztrációs terheket eltüntessük, illetve az információk megfelelő szinten történő prezentációját megvalósítsuk.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak