Ha nem tudná az ember, hogy a világ egyik legkomolyabb, független IT-piaci elemzőjének közleményéről van szó, akár azt is hihetné, hogy egy PR-cikket olvas, amelynek szövegét maga Steve Jobs, az Apple vezetője diktálta. Tény, hogy a Gartner ennyire konkrét termékajánlásokat nemigen szokott tenni, most mégis kivételt tett az iPad miatt.
Forradalmi változások ■ Az elemzőcégnél úgy látják, az Apple táblagépe a technológia bevett felhasználási módjain és az eddig alkalmazott üzleti módszereken is képes drasztikusan változtatni, ezért a vállalatvezetőknek azt tanácsolják, inkább előbb, mint későn szálljanak fel erre a vonatra, és teremtsék meg a feltételeit annak, hogy cégen belül lehessen használni a tabletet.
A témában nyilatkozó gartneres alelnök, Stephen Prentice szerint ugyan egy vállalatvezetőnek általában egyáltalán nem kell technológiai kérdésekkel, termékbeszerzési döntésekkel foglalkoznia, ám az iPad ebből a szempontból is kivételes eset, és arra biztatja a CEO-kat, hogy kezdjenek beszélni a táblagépről az informatikai vezetőjükkel, amennyiben eddig még nem tették volna meg.
Háromszámjegyű növekedés ■ Saját előrejelzései szerint a Gartner szűk 20 millió eladott tabletre számít idén. Az eladások egyelőre elsöprő részét az iPad teszi ki, de már az elmúlt hetekben, hónapokban is több gyártó kezdte forgalmazni saját megoldását, amit a következő időszakban csak még több változat fog követni. A bővülő kínálat miatt a tabletek térhódítása egyre gyorsabb lehet: jövőre 50 millió fölötti eladásokat várnak, 2014-re pedig a 200 milliós szint átlépése sem lenne meglepő.
Az elemzőcég szerint a legfontosabb lépés, hogy legalább néhány kiemelten fontos pozícióban lévő munkatárs számára elérhető legyen az iPad cégen belüli használatra, annak minden technológiai és szabályozási feltételével együtt. Az ebből leszűrt tapasztalatokra támaszkodva aztán jövőre már meg lehet alkotni az üzleti tervezésben is megjelenő, a teljes szervezetre kiterjedő politikát.
Járulékos előnyök ■ A Gartner szerint az sem mellékes szempont, hogy a táblagépet a dolgozó sok esetben saját indíttatásból veszi meg, ezért egyrészt nem terheli a vállalati költségvetést, másrészt nem jelent gondot az adaptáció, harmadrészt a számára kedves eszköz használata a munkavállaló elégedettségére is jó hatással van.
Zárásként Prentice azt tanácsolja a vállalatvezetőknek, hogy akkor is tegyék meg a fent javasolt lépéseket, ha maguk azon a véleményen vannak, hogy az iPad csak egy múlékony divat. Hiszen a korai adaptáció költsége alacsony, ellenben a késői csatlakozással járó veszteség nagyon is magas lehet.
Egy, csak egy legény... ■ A hivatkozott gartneres közlemény ugyan futólag megemlíti, hogy hallottak már arról, hogy más gyártók is kínálnak, vagy hamarosan kínálni fognak táblagépeket, ezt azonban elintézik annyival, hogy az Apple iPad elterjedtség tekintetében óriási előnyben van, ezért erre kell koncentrálni.
Bár nem vagyunk sem az ördög, sem a RIM, a HP, a Dell, a Cisco, a Samsung, az Acer, vagy éppen az LG és a Toshiba ügyvédjei, de meglehetősen furcsa, hogy egy magát függetlennek tartó piacelemző ennyire határozott legyen, és a többi gyártó nemrég megjelent, illetve a következő hónapokban érkező termékét egy laza csuklómozdulattal lesöpörje az asztalról. Az iPad nyilvánvaló előnyben van, ám - főleg a vállalati felhasználás szempontjából - ez önmagában még egyáltalán nem jelenti azt, hogy hosszú évekre oda lehetne adni a koronát az Apple-nek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak