Torkán akadt a bejgli Vahl Tamásnak, az NNG Kft. ügyvezető igazgatójának, amikor meglátta, hogy a tévében karácsony előtt 9990 forintért reklámoznak navigációs berendezést, méghozzá térképszoftverrel együtt. Ennyiért valószínűleg csak silány készüléket és nagy eltévedésekkel fenyegető szoftvert lehet előállítani.
Az elképesztő árverseny a kifejezetten navigációra szolgáló készülékek (personal navigation devices – PND) piacán nemcsak 2010-ben, hanem már tavalyelőtt is világszerte érezhető volt.
Éppen ezért az ezekhez szoftvereket készítő hazai középvállalat már másfél-két éve irányváltást hirdetett. Ennek lényege: autókba szánt navigációs rendszerek szoftverbeszállítójává kíván előlépni, meghatározó szerepre törve a világpiacon. Ezt azonban önerőből igen nehezen tudná megvalósítani.
Vahl Tamás a Figyelőnek megerősítette, hogy stratégiájuk megvalósításához partnert keresnek. Az itthon meglévő 170 fejlesztőmérnök mellé még 100 főt szeretnének felvenni, s világszerte irodákat nyitnának, hogy villámsebesen meghódítsák a járműipart. Így tudnák pár hónap alatt, profi színvonalon kielégíteni az ázsiai, az észak- és dél-amerikai, illetve az európai autógyári beszállítók navigációs szoftverekre érkező, elképesztő mértékben növekvő megrendeléseit. Mindehhez legalább évi 2–3 millió, de a nekilóduláshoz inkább 10 millió euróhoz közelítő tőkebevonásra lenne szükség.
Piacfoglalás ■ "Két-három év múlva szinte minden alsó- és középkategóriás személyautóba gyárilag beszerelik majd a navigációt, illetve az ezt is tartalmazó fedélzeti, úgynevezett infotainment rendszereket. Ezt a következő fél-egy évben lezajló piacfoglalást nem lenne szabad elszalasztanunk" – mondja Vahl Tamás, aki milliós nagyságrendű szoftvereladást vár. Az ügyvezető szerint ugyanakkor – dacára a recesszió okozta rosszabb 2008-as teljesítménynek – nincsenek lépéskényszerben, inkább egy jó lehetőség kihagyása fenyeget. Éppen ezért kockázati tőke, banki forrás, illetve szakmai partner egyaránt szóba jöhet. Fél éven belül el kell dőlnie, milyen módon mehet végbe ez az expanzió, különben a konkurensek beelőznek.
Akár sikerül a tőkebevonás, akár nem, jövőre a szoftvermérnökök kétharmada már a hároméves távon beérő autós fejlesztésekre koncentrál majd – ígéri Vahl. A fejlesztők 40 százaléka már ma is a közel tucatnyi autógyári beszállító egyedi autós hardverére optimalizálja a meglévő NNG (Nav N Go) szoftvereket. Jelenleg azonban még a PND piac trendjei a meghatározóak, 2010-ben a bevételek közel háromnegyedéért ez a szegmens volt felelős (a pénzügyi mutatókat lásd külön).
Milliós széria ■ Néhány régió egy-egy modelljére már ma NNG navigáció kerül, ám az új kocsikra eladott néhány tízezer szoftverből csak 2011-től érkeznek bevételek. A cégvezetés szerint viszont 1-2 éven belül már milliós szériában készülő modellekre kerülhet rá a magyar fejlesztésű navigáció, ami nagyságrendekkel növelheti a vállalat bevételét és értékét.
(A cikk a Figyelő 2011/01. számában jelent meg.)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak