Az online, az M2M és a infokommunikáción kívüli területeken való intenzívebb megjelenést tűzte ki hármas stratégiai iránynak 2013-tól a Magyar Telekom vezérigazgatója. Christopher Mattheisen szerint a bírósági döntés nyomán felszabadult frekvenciasávot a meglévő három szolgáltatónak kéne felajánlani megvételre.
Sokkal többféle szolgáltatást lehet és kell eladni a jövőben az ügyfeleknek az online felületeken, mi több az értékesítést is egyre nagyobb mértékben kell online-ra terelni – emelte ki a legnagyobb hazai távközlési csoport első embere egy újságírókkal szervezett háttérbeszélgetésén. Hozzátette, a cég eladásainak jelenleg kevesebb, mint 5 százaléka bonyolódik ezen a csatornán, miközben a külföldi szakmabeli vállalatok egy részénél ez az arány már eléri a 30-50 százalékot is.
A 2013-tól kitűzött hármas stratégiai irány másik eleme a gépek közötti kommunikáció (M2M). Ebben Christopher Mattheisen a digitális otthon adta lehetőségek kiaknázására építene, az
okosmérők, az otthoni biztonságot, illetve az
egészségügyet érintő infokommunikációs fejlesztések felfutására számít. (A machine to machine kommunikációban rejlő lehetőségeket a
Vodafone és a
Telenor is megpróbálja kihasználni.)
Más piacokon ■ A hagyományos távközlési szegmensekben tapasztalható visszaesés kompenzálását célozza a más iparágakban való megjelenés. Ennek kapcsán emlékeztetett arra, hogy az
első lépéseket már megtette a csoport, azzal, hogy belépett az energiaszolgáltatási és a biztosítási piacra. Az előbbiben, miután a közelmúltban országossá válhatott a hozzáférés, a korábbi 30-40 ezerről százezer fölé nőtt az ügyfélszám. A Bitport kérdésére elmondta, ma még csak az átalánydíjas kört tudják elérni, de az okosmérők megjelenésével azok az ügyfelek is csatlakozhatnak, amelyek havonta közlik a mérőállást. A Telekom-vezér jó döntésnek titulálta a biztosítási brókerség felvételét a portfólióba, ezen a területen már negyedmilliót meghaladó ügyfelet tartanak számon.
Az elnök-vezérigazgató értékelte a csoport klasszikus üzletágainak a teljesítményét is. Elégedett az interaktív tévé, a mobilinternet, illetve az informatikai szolgáltatások fejlődésével. A tévépiacon - többféle technológiai megoldással - július óta már 4 millió hazai háztartást elér az interaktív televíziós rendszer, a szolgáltatásra jelenleg 280 ezren fizetnek elő.
A mobilnetet egyértelműen az okostelefonok hajtják, ma már minden eladott 5 új készülékből 4 tartozik ebbe a kategóriába, ami egy év alatt 10 százalékpontos javulást jelent. A teljes ügyfélbázis közel 20 százaléka rendelkezik okostelefonnal, de amit még ennél is fontosabb fejleménynek tart, hogy az újonnan eladott készülékek 80 százalékához már mobil adatcsomagot vásárolnak az előfizetők. Szerinte a táblagépeknek főként a negyedik generációs piac felfuttatásában, a felhő alapú szolgáltatásoknál lesz fontos szerepük. Az okostelefonok kapcsán megjegyezte, hogy már előjegyzésben elkelt az első iPhone 5-készlet, az
Apple új modelljének a forgalmazása szeptember 28-án indul, de most csütörtök éjféltől lehetett előrendelni.
Spektruméhség ■ A mobilpiaccal kapcsolatban kiemelte, ma még ugyan nincs komoly frekvenciahiány, de a helyzetet mielőbb meg kell oldani, mivel exponenciálisan növekszik a mobil széles sávú adatátvitel iránti igény. Christopher Mattheisen szerint a legutóbbi mobiltendert a napokban semmissé tévő bírósági döntés nyomán felszabadult 5 megaherznyi spektrumot is a meglévő három szolgáltatónak kellene felajánlani megvételre.