Több mint 1700 személyes interjú alapján készítette el friss tanulmányát az IBM a marketingvezetők előtt álló kihívásokról. Kiderült, a többség ugyan látja, merre megy a világ, de követni már nem feltétlenül tudja.
Az IBM kutatási részlege rendszeresen publikál mélyinterjúkra épülő csúcsvezetői kutatásokat. A mostani felmérést marketinges felsővezetők (Chief Marketing Officer - CMO) körében készítették el. Összesen több mint 1700 szakembert kérdeztek meg 64 országban, akik 19 különböző iparágban próbálják koordinálni vállalatuk marketingtevékenységét.

Látják, de nem értik A tanulmány egyik legfontosabb megállapítása, hogy ugyan a CMO-k többsége felismerte a munkájukra nagy hatással lévő informatikai, kommunikációs trendeket, azokhoz azonban lassan és nehezen tudnak adaptálódni. Többségük rendkívül őszintén úgy nyilatkozott, hogy nem érzi magát felkészültnek az előtte álló kihívásokra.

A magabiztosan nyilatkozók sem feltétlen fognak boldogulni...

A felmérést végző kutatók többek között arra is rákérdeztek, hogy az általuk definiált 13 kulcsterületen mennyire érzik magukat kompetensnek és a megfelelő arzenállal rendelkezőnek a CMO-k. Meglehetősen lehangoló lett az eredmény, miszerint mindössze két olyan témát találtak, ahol 50 százalék alatt maradt a negatív válaszok aránya. A legkomolyabb fejfájást pont a legérzékenyebb területek, az adatmennyiség robbanásszerű növekedése, azaz az úgynevezett big data, a közösségi média előtérbe kerülése és a kommunikációs csatornák megsokszorozódása okozza a marketingvezetőknek. Ezekben a témákban a válaszadók körülbelül kétharmada felkészületlennek érezte magát. Érdekes módon még a kifejezetten jól teljesítő vállalatok CMO-i esetében is 50 százalék feletti volt azok aránya, akik nehézségekről számoltak be.

Egy P marad Talán még érdekesebb, hogy a marketing feladatkörét kifejező klasszikus 4P, azaz a termék (product), az ár (price), az elhelyezés (place) és a hirdetés (promotion) közül mindössze az utolsóra van igazán komoly befolyása a marketingvezetőknek. Míg a hirdetések tekintetében körülbelül a CMO-k háromnegyede érzi magát döntési pozícióban, addig a többi területen általában 30-50 százalék volt ugyanez az arány. Tehát míg a tankönyvek szerint a marketingnek alapvető beleszólással kellene rendelkeznie akár a termékfejlesztés, akár az árpolitikát illetően, a gyakorlatban ez teljesen háttérbe szorul.

Hogy még nehezebb helyzetben legyenek a marketingvezetők, arról egy másik trend gondoskodik: láthatóan egyre "keményebb" mutatókkal kell munkájuk eredményességét igazolniuk. Ez régóta létező probléma a marketingben, és ezen igazából sokat nem segít az internetes megjelenés viszonylag egzakt mérhetősége sem. Hiszen például egy hagyományos bannerkampányt lehet ugyan kattintás alapon értékelni, de ez teljesen fals eredményt fog hozni. A banner a direkt átkattintások mellett többek között branderősítő hatással bír, vagy egyike lehet azon impulzusoknak, amelyek összességében végül vásárlást eredményeznek.

Pénz, tudás, Facebook Nem meglepő, hogy bár a megkérdezettek közel kétharmada úgy gondolja, hogy 2015-re a marketingbefektetések megtérülése lesz hatékonyságának elsődleges mérőszáma, még a legsikeresebb vállalatok marketingvezetői is úgy érzik, nincsenek kellőképpen felkészülve a "kemény számok" szállítására. Mindössze 44 százalékuk fogalmazott magabiztosan, amikor arról kérdezték, megfelelő mutatókkal is alá tudja-e támasztani a marketingköltségek megtérülését.

A kutatás rámutat, hogy a marketingvezetőknek el kell mélyíteniük digitális, technológiai és pénzügyi ismereteiket, ehhez azonban sokan meglepően tartózkodóan viszonyulnak. Arra a kérdésre, hogy az elkövetkező 3-5 év során milyen tulajdonságok lesznek szükségesek a személyes sikerükhöz, 28 százalékuk a technológiai kompetenciát, 25 százalékuk a közösségi média terén szerzett tapasztalatot, 16 százalékuk a pénzügyi éleslátást adta válaszul.

Hasonló kihívások Kósa István, az IBM Magyarországi Kft. marketing és kommunikációs igazgatója a Bitport kérdésére elmondta: a nemzetköziektől markánsan eltérő eredmény nem volt az itthoni interjúk során. - Számomra az volt az érdekes, hogy iparágtól függetlenül a nemzetközi cégek hazai leányvállalatainál dolgozó vezetők nagyon hasonló kihívásokkal szembesülnek. Úgy gondolom, hogy az ilyen személyes beszélgetések kifejezetten hasznosak az azonos pozícióban dolgozó vezetők számára, a tapasztalatok megosztása az egyik legjobb tanulási lehetőség - tette hozzá.

Az IBM hazai marketingvezetőjének személyes véleménye az, hogy egy vállalaton belül kevés olyan egység van, amelyik igazán felkészültnek mondhatja magát a digitális kor kihívásaira; a marketing és kommunikációs terület ebben a legtöbbször élen jár és segít, a megjelent CMO tanulmány jó hátteret ad ennek a tudatosításában.

A mobil appok nem marketinges szuperfegyverek
Más kell a hazai IT vezetőknek, mint nyugati kollégáiknak

42. Körkapcsolás: Mi és az MI

Mekkora teret hagy a projektmenedzsereknek a mesterséges intelligencia? Többek között erre az aktuális kérdésre keresték a választ a PMSZ rendezvényén.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.