A magabiztosan nyilatkozók sem feltétlen fognak boldogulni...
A felmérést végző kutatók többek között arra is rákérdeztek, hogy az általuk definiált 13 kulcsterületen mennyire érzik magukat kompetensnek és a megfelelő arzenállal rendelkezőnek a CMO-k. Meglehetősen lehangoló lett az eredmény, miszerint mindössze két olyan témát találtak, ahol 50 százalék alatt maradt a negatív válaszok aránya. A legkomolyabb fejfájást pont a legérzékenyebb területek, az adatmennyiség robbanásszerű növekedése, azaz az úgynevezett big data, a közösségi média előtérbe kerülése és a kommunikációs csatornák megsokszorozódása okozza a marketingvezetőknek. Ezekben a témákban a válaszadók körülbelül kétharmada felkészületlennek érezte magát. Érdekes módon még a kifejezetten jól teljesítő vállalatok CMO-i esetében is 50 százalék feletti volt azok aránya, akik nehézségekről számoltak be.Pénz, tudás, Facebook ■ Nem meglepő, hogy bár a megkérdezettek közel kétharmada úgy gondolja, hogy 2015-re a marketingbefektetések megtérülése lesz hatékonyságának elsődleges mérőszáma, még a legsikeresebb vállalatok marketingvezetői is úgy érzik, nincsenek kellőképpen felkészülve a "kemény számok" szállítására. Mindössze 44 százalékuk fogalmazott magabiztosan, amikor arról kérdezték, megfelelő mutatókkal is alá tudja-e támasztani a marketingköltségek megtérülését.
A kutatás rámutat, hogy a marketingvezetőknek el kell mélyíteniük digitális, technológiai és pénzügyi ismereteiket, ehhez azonban sokan meglepően tartózkodóan viszonyulnak. Arra a kérdésre, hogy az elkövetkező 3-5 év során milyen tulajdonságok lesznek szükségesek a személyes sikerükhöz, 28 százalékuk a technológiai kompetenciát, 25 százalékuk a közösségi média terén szerzett tapasztalatot, 16 százalékuk a pénzügyi éleslátást adta válaszul.
Hasonló kihívások ■ Kósa István, az IBM Magyarországi Kft. marketing és kommunikációs igazgatója a Bitport kérdésére elmondta: a nemzetköziektől markánsan eltérő eredmény nem volt az itthoni interjúk során. - Számomra az volt az érdekes, hogy iparágtól függetlenül a nemzetközi cégek hazai leányvállalatainál dolgozó vezetők nagyon hasonló kihívásokkal szembesülnek. Úgy gondolom, hogy az ilyen személyes beszélgetések kifejezetten hasznosak az azonos pozícióban dolgozó vezetők számára, a tapasztalatok megosztása az egyik legjobb tanulási lehetőség - tette hozzá.
Az IBM hazai marketingvezetőjének személyes véleménye az, hogy egy vállalaton belül kevés olyan egység van, amelyik igazán felkészültnek mondhatja magát a digitális kor kihívásaira; a marketing és kommunikációs terület ebben a legtöbbször élen jár és segít, a megjelent CMO tanulmány jó hátteret ad ennek a tudatosításában.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak