A nagyvállalatok körében egyre nagyobb teret nyer a közösségi média és az egységes kommunikációs megoldások. Ezek konkrét gazdasági hasznossága a cégek számára nehezen mutatható ki.
Az üzleti élet egyik legfontosabb mérőszáma a ROI (Return of Investment), ami a befektetett pénz megtérülési arányát mutatja. Tehát azt, hogy bizonyos összeg elköltéséből mekkora haszna keletkezik a vállalatnak.

Egy múlt héten az USA-ban tartott nagyvállalati konferencián pontosan ezt a témát boncolgatták a közösségi média és az egységes kommunikáció szempontjából. Kiderült, hogy mára már a nagyvállalatok jó részénél jelen van valamilyen formában mindkét megoldás, bár néhány helyen még mindig tartja magát valamiféle ellenállás a bevezetéssel szemben.

Legközelebb sört kérnek Az InformationWeek konferenciáról készített beszámolójában extrém példaként hoznak fel egy informatikai vezetőt, aki azzal hárította el a belső kollaborációt segítő rendszer bevezetését, hogy ha megtennék, a dolgozók következő igénye az lenne, hogy legyen sör a céges hűtőben.

Szintén gátolja a szabadabb céges kommunikáció elterjedését az félelem, hogy a munkatársak negatív üzeneteket közvetítenek ezeken a csatornákon, amelyek ronthatják a vállalatról kialakult képet. Ezen egyrészt segíthet a belső közösségi háló létrehozása, ami úgy javíthatja az információáramlást, hogy közben "nem teregetik ki a szennyest". Ugyanakkor a külső kommunikációnál sincs félnivalója azoknak a vállalatoknak, amelyeknél rendben mennek a dolgok. Ahol meg elégedetlenek a dolgozók, az más csatornákon keresztül amúgy is kikerül a cég kapuin kívülre.

Befektetés A szélesebb körű adaptáció igazi korlátja viszont a fent említett gazdasági megtérülés kimutatásának nehézsége. Mennyi pénzt hoz a vállalatnak a kommunikáció megreformálása? Mekkora profitnövekedést lehet elérni azzal, hogy gyorsabb visszacsatolást kap mondjuk a fejlesztői részleg? Ezekre és a hasonló kérdésekre legfeljebb részben lehet gazdasági számításokat végezni.

Először is mindenképpen tisztázni kell a befektetés és a megtérülés fogalmait. Egy egységes kommunikációs rendszer bevezetésénél ez még viszonylag könnyű, hiszen van a bevezetéshez szükséges eszközök, munkaórák és egyéb ráfordítások díjai jól követhetők, valamint össze lehet hasonlítani a régi és az új modell üzemeltetési költségeit is. A közösségi hálózati megoldásoknál már mindez képlékenyebb. A belső háló kialakítása szintén forintosítható, de az már nehezebben, hogy mennyibe kerül egy "ingyenes" Facebook vállalati oldal fenntartása és folyamatos működtetése. Kinek, mennyit kell/érdemes ezzel foglalkoznia a véges munkaidejéből.

Megtérülés A megtérülés ennél is nehezebb kérdés. Nehezen lehet tetten érni, hogy mikor teremtődik olyan versenyelőny, megtakarítás, plusz üzlet az új technológiák és megközelítés használata miatt. A legjobb, amit tenni lehet, hogy pontosan definiált célokat tűz ki a vállalat bizonyos bevezetésekhez, és ennek teljesülésében méri a sikert. Például a belső kommunikáció könnyebbé tételével a formális meetingek száma valószínűleg csökkenthető. Ha ez megvalósul, a projekt már mindenképpen teremtett valami pozitívumot a vállalati működésben. A külső kommunikációnál szintén felállíthatók sarokszámok: mondjuk a hagyományos ügyfélszolgálat leterheltségének csökkentése annak következtében, hogy a fogyasztók más csatornákon keresztül is el tudják érni a céget, és onnan megfelelő választ kapnak kérdésükre, problémáikra.

Magára a közösségi aktivitás mérésére egyébként már számos szállító kínál komplex szoftveres megoldást, amely akár valós időben is képes monitorozni a céges kommunikációt és annak bizonyos hatékonysági mutatóit. Ez plusz a józan ész kombinációja már az esetek többségében elégnek kell lennie ahhoz, hogy a vállalaton belül is kicsit tisztábban lássanak azzal kapcsolatban, mit is jelent üzleti szempontból a közösségi nyitás.

Ekkora kárt okoz egy negatív fogyasztói komment
Mixelj kólát Facebookon!

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.