Régebben csak újságcikkekből, iparági pletykákból értesültek egymás terveiről az üzleti riválisok. Ma viszont a közösségi oldalakon is rendszeresen kiszivároghatnak kényes vállalati információk.
A riválisok a kívánatosnál lényegesen hamarabb értesülhettek a Hewlett-Packard új felhő alapú szolgáltatásának indulásáról. Ez pedig egyetlen LinkedIn bejegyzésnek volt köszönhető, amelyet a HP egyik alelnöke írt jóval a hivatalos bejelentést megelőzően.

A később eltávolított poszt remekül rávilágít arra a trendre, miszerint a vállalatok belső működéséről, terveiről, piaci erejéről egyre többet lehet megtudni azzal, ha valaki rendszeresen monitorozza a kulcspozícióban lévő munkatársak közösségi jelenlétét.

Sherlock is ezt használná Az internet és a közösségi média előtti időkben is bevett gyakorlat volt az üzleti riválisok titkos adatai után kutakodni. Erre a sajtóban megjelenő információk szűrését, a különböző háttérbeszélgetésekből, pletykákból származó adatokat és egyéb, hagyományos megfigyelési technikákat használtak. Ma viszont sok szempontból egyszerűsödött az élete annak, aki nem publikus vállalati információkra kíváncsi. A Facebook, a Twitter vagy éppen a már említett LinkedIn mind terített asztalnak tekinthető ebből a szempontból.

Ez annyira így van, hogy komoly szolgáltatók is létrejöttek a piaci igény kiszolgálására. A washingtoni Bellevoue például havi 4500 dollárért biztosít hozzáférést cégeknek saját fejlesztésű monitorozó rendszeréhez, amelyen keresztül folyamatosan nyomon lehet követni egy-egy iparággal kapcsolatban megjelent blogbejegyzéseket, kommenteket, közösségi médiás aktivitásokat. De az sem példa nélküli, hogy ilyen jellegű szolgáltatást maguk a közösségi oldalak kínálnak. Az elsősorban szakmai céllal használt LinkedIn-ben beállíthatják a regisztráltak, hogy automatikus figyelmeztető üzenetet kapjanak, amennyiben egy cég (például a konkurencia) új állást hirdet meg, vagy ha a vezetésben átszervezés történik.

Védekezési nehézségek A rablók mindig a pandúrok előtt járnak. Ez a magvas megállapítás tulajdonképen igaz a belső adataikat védeni próbáló vállalatok, látszólag reménytelen küzdelmére is. Be lehet ugyan tiltani a munkahelyről történő posztolást, de a munkatársak szabadidejében már nehéz (vagy éppen jogellenes) szabályozni, mit írhatnak és mit nem. A tiltásnál egy fokkal jobb, ha pontosan definiálva vannak azok a területek, amelyek tabunak számítanak az internetes közlésben szenvedő kollégák számára. Ezzel nem kényszerítjük a dolgozót némaságra, de felelősségre vonható, ha a szabályzatba ütköző cselekedetet észlelünk.

Amúgy a vállalatok a közösségi médiában és más internetes forrásokban felbukkanó információkat nem csak azért gyűjthetik, hogy a konkurenciával kapcsolatban képbe kerüljenek. A Bloombergnek a témában nyilatkozó egyik netes monitorozást kínáló cég képviselője elmondta, hogy egy ügyfelük 300 saját vezető beosztású dolgozójáról kér folyamatos jelentést, mert a cég minden velük kapcsolatos információra kíváncsi, ami a neten fellelhető.

Ekkora kárt okoz egy negatív fogyasztói komment
Vigyázz, a fejvadász is megnéz Facebookon! [infografika]

Önként és dalolva Sok esetben, illetve kisebb cégméretnél nincs szükség ilyen profi szolgáltatók igénybe vételére. Ha például a konkurencia ügyvezető igazgatója munkaidőben rendszeresen szögért könyörög a Facebookon, amiből virtuális pajtát tud építeni, az elég megbízható információ arról, mennyire elkötelezett ez a vezető cége jövőjének építésében.

A saját adataikat féltő vállalatoknak azért említhető pozitív trend is: a felhasználók többsége egyre érettebb módon használja a különböző közősségi oldalakat. Azaz nem posztolnak mindent ki, csak azért, hogy éreztessék a világgal, hogy élnek, dolgoznak, éhesek vagy rossz kedvük van. Javulnak az adatvédelmi beállítási lehetőségek is, ami elősegíti azt, hogy csak a megfelelő közönség kapjon meg bizonyos információkat.

Ettől függetlenül: amíg a HP alelnöke is ilyen bakikat képes elkövetni, addig a cégeknek jó lesz fokozottan odafigyelni a kollégák internetes megnyilvánulásaira.

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.