Új szervezeti felállásban kezdte el az idei évet a Magyar Telekom. Ennek egyik fontos eleme, hogy 2013-tól önálló üzleti terület szolgálja ki a kkv ügyfélkört. Vezetőjét, Lakatos Péter vezérigazgató-helyettest, aki maga is új a cégnél, kérdeztük az új feladatokról.
 Mintegy hét éves vodafone-os karrier után csatlakozott a Magyar Telekomhoz. Mi volt a két hónappal ezelőtti váltás oka?

– A váltásnak több oka is van, de a legfontosabb az érzelmi kötődésem a kis- és középvállalati ügyfélszegmenshez. Nagyon tisztelem ugyanis azokat az embereket, akik saját vállalkozást működtetnek. Nagyra tartom azokat, akik – különösen a jelenlegi gazdasági környezetben –, viszik ennek az egésznek a terheit a vállukon. Sokan a családi házukra vesznek fel hitelt, hogy finanszírozzák az üzletet. Az ügyfélszegmens fontosságát mutatja, hogy ez a vállalkozói kör ma mintegy 2 millió embert foglalkoztat Magyarországon, és a bruttó hazai termék közel felét termeli ki. A hazai kkv-kör mérete nagyjából 600 ezerre tehető, és ebből mintegy a félének van valamilyen távközlési előfizetése.

A váltás másik oka ugyanez a terület üzleti szempontból nézve. Nagyon érdekes kihívás pont ezt a kört kiszolgálni. Ezek az ügyfelek egyfelől magukon hordozzák a lakossági ügyfelek ismertetőjegyeit, ide leginkább a mikro- és a kisvállalkozások sorolhatók ebből a szegmensből. Ezek azok, amelyek a marketing eszköztárából is ugyanazokat az elemeket igénylik, amelyeket a lakosság, ugyanakkor termékfejlesztési, árazási vagy ügyfélszolgálati szempontból a vállalati ügyfelek ismertetőjegyeit is magukon hordozzák. A középvállalatok viszont már egyértelműen az üzleti ügyfélkörbe sorolhatók, közülük egyre többen igénylik a viszonylag egyedi ügyfélkezelést. A teljes távközlési piacon a kkv-szegmensben domináns, mintegy 58 százalékos a Magyar Telekom csoportszintű részesedése. Az általunk kiszolgált kkv-s ügyfélkör közel 200 ezerre tehető, ebből 170 ezer a mikrovállalkozás.

Alig néhány éve költséghatékonysággal és azzal magyarázva, hogy a kkv-k leginkább a lakossági előfizetőkhöz hasonlítanak, emiatt nem igényelnek egyedi kezelést, a két szegmenst összevonták. Mi változott azóta, hogy most mégis indokolt az önálló üzletág?

– Azóta sokat változott piac és az üzleti környezet, de differenciáltabb lett a termékkínálatunk is, és gyorsan fejlődik az ügyfélkiszolgálásunk. A 2013-tól működő új vállalati struktúránk három alapvető ügyfélszegmensre épül, és ezek egyike a kkv ügyfélkör, amelyben az eddiginél lényegesen nagyobb potenciált látunk, és emiatt viszont sokkal nagyobb figyelmet igényel. A kérdés úgy merült fel, hogy ha a cég célzott figyelmet, külön szervezetet és dedikált erőforrásokat biztosít egy szegmens számára, akkor hisz-e abban, hogy ezek a beruházások meg is térülnek.

Több erőforrást csoportosítunk a szegmensbe, mert hisszük, hogy van benne növekedési lehetőség. Azt látjuk, hogy akár a távközlést, de főleg az informatikai szolgáltatásokat tekintve a kkv-k ma még közel sem használják ki az ezekben a rendszerekben rejlő hatékonyságnövelő lehetőségeket. Ez nem az ő hibájuk, nagyobb részben a szolgáltatókon múlik, hogyan tudják a számukra kínált szolgáltatásokat annyira leegyszerűsíteni, hogy a kkv-knak az informatikáért felelős igen leterhelt szakemberei felismerjék, hogy ezeket a szolgáltatásokat a vállalkozásuk számára katalizátorként használhatják.

 Az új feladatkörben mit tart a legnagyobb kihívásnak?

– Ennek az ügyfélszegmensnek a teljes menedzsmentje is hozzánk tartozik, beleértve az értékesítési, marketing, ügyfélszolgálati tevékenységet is. Szakmai szempontból ez számomra az egyik legnagyobb kihívás, mert ilyen típusú feladatot így, egyben még nem csináltam. A kkv területen 350-en dolgoznak, ilyen nagy szervezetet sem irányítottam még.

Néhány éve nagy lendülettel indította el a Magyar Telekom a kkv-körnek szánt felhő szolgáltatását a Virtualosot. Mostanában kevesebbet lehet hallani róla, mennyire használják ezt az ügyfelek?

– Jelenleg több mint 15 ezer ügyfelünk van ebben a termékportfolióban, ők közel 25 ezer Virtualoso-megoldást használnak. A Virtualosoba távközlési és informatikai – az ügyfélnél sem hardver-, sem szoftverberuházást nem igénylő – hosztolt szolgáltatások vannak becsomagolva, és tovább is fejlesztjük. Azt gondolom, hogy az ilyen és ehhez hasonló ajánlatokkal kapcsolatban teljesen releváns ambíciónk lehet, hogy előbb-utóbb a teljes kkv ügyfélkör igénybe vegyen ilyen típusú szolgáltatást. Ez nemcsak a mi vágyunk, hanem az ésszerűség is azt diktálja, hiszen így egyszerűbb és olcsóbb a távközlési és IT-feladatok megoldása. A hazai kkv-k legnagyobb baja, hogy tőkeszegények, sokaknak még az alaptevékenységhez szükséges beruházásokhoz sincs elég pénze.

Egy közelmúltbeli felmérés szerint a hazai vállalatok körében még nem következett be áttörés a felhőtechnológia használatában. A kkv-knál a tőkeszegénység mellett mi lehet az érdektelenség oka?

– Ahogy azt korábban is említettem, nem az ügyfelek hibája, hogy még kevesen használják ezeket a szolgáltatásokat, hanem a kínálaté. Ebben nagyon sokat kell javulnunk a jövőben. Egy dologra kell figyelnünk, hogy az a szolgáltatás, amit nyújtunk, egyszerű, megerőltetés nélkül könnyen telepíthető és menedzselhető legyen, hogy ne szegje az ügyfél kedvét, és ne vonja el az idejét az alaptevékenységétől. Ha mindezt figyelembe tudjuk venni a felhőpiac rakétasebességgel nőhet Magyarországon. A jelenlegi állapot nem az életképtelenséget jelzi, hanem a jövőbeni nagy potenciálok meglétét.

 A kkv-kért mindig jobban meg kell küzdeni, és a nekik nyújtott szolgáltatáson általában kevesebb haszon, és ahogy mondta is, sokszor a legalapvetőbb dolgokra sincs pénzük. Mennyire hajlandóak megfizetni a minőségi IT- és távközlési szolgáltatásokat?

– Nincs hierarchia az ügyfélszegmensek között, nem előrébb valók a nagyvállalatok, lehet fogást találni a kkv-kon is. Meg kell találni a nekik való szolgáltatásokat, és azokat úgy kell beárazni, hogy hajlandóak legyenek érte fizetni. Mi pedig szép számmal fogunk tudni olyan szolgáltatásokat nyújtani, amire lesz fizetőképes kereslet.

Melyek lesznek ezek?

– A részleteket mindig csak az indítás előtt jelentjük be, de általánosságban ide sorolom a menedzselt IT-telekom szolgáltatásokat.

Hogy néz ki ma egy tipikus mikro- és kisvállalkozás távközlési szempontból, mennyire mobilcentrikus már a piac?

– Vannak ilyen felmérések, de ezek nagyon függnek a szektortól és a vállalatmérettől, belőlük általánosítani nem nagyon lehet. Legfeljebb annyiban, hogy a mikrovállalkozások valóban mobilcentrikusak, de van még sok olyan ügyfelünk is, ahol nagyon masszív a vezetékes infrastruktúra.

A nagyvállalatok mellett középvállalatokkal is foglalkozik a Magyar Telekom másik vállalati érdekeltsége a nemrégiben egyesült T-Systems. Hol húzzák meg a két üzletág közötti határt?

– Azoknál a középvállalatoknál, amelyeknek egyedi megoldásra van szükségük, a T-Systems lép színre, náluk van meg hozzá a speciális tudás.

 Elemzők szerint a jövő egyik nagy kitörése lehet a vállalati szektorban az üzleti televíziózás. Készül erre a kkv-üzletág is?

– Igen vannak szektorok, ahol erre már most is van valós kereslet, ilyen a kereskedelem, a vendéglátás. Már ma is nyújtunk üzleti tévészolgáltatást hotelek, panziók, vendéglátóhelyek, vagy pl. szociális intézmények számára.

Eddig milyen lépéseket tett és tervez még a jövőben?

– Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a Magyar Telekom nagyon jól előkészítette a lakossági és kkv szegmens szétválasztását. Az új szervezet január elsején állt fel, én december elsején érkeztem. A csapatépítés sem vesz el hónapokat, a stáb felállt. Majdnem minden pozíció be van töltve, a szükséges háttérfolyamatok rendbe tétele, szétválasztása is megtörtént. A legfontosabb ugyanis az volt, hogy a szervezeti átalakításból az ügyfelek ne érezzenek semmit. Így megvalósulhatott az üzletmenet folytonossága, és azon dolgozunk, hogy a következő hónapokban jelentős javulást érezzenek az ügyfelek a kiszolgálásban is.

Magyar Telekom: stabil pozíció a kkv-szektorban
500 fős leépítés a Telekomnál

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.