Peter Chou CEO tíz éve áll a tajvani HTC élén, mostanra azonban a fejlődés gátjává vált.
Ahogy egy vállalat rosszabbul teljesít, ha nem jönnek az eredmények, máris a vezérigazgató kerül fókuszba. Így történt ez nemrégiben az Apple esetében,
a Reuters összeállítása pedig ugyanerről tanúskodik a HTC-vel kapcsolatban is.
Sosem volt ilyen rossz ■ A gyártó történelme legrosszabb pénzügyi időszakát zárta, az előrejelzések szerint
eljöhet az első veszteséges negyedév, a korábban összegyűjtött szakemberek folyamatosan hagyják el a céget és mindennek a tetején ott van
Peter Chou, aki részletekbe menően szeretne mindent kontrollálni, gyakran akadályozva a folyamatokat. A Reuters újságírói egy sor volt és jelenlegi HTC dolgozót szólaltattak meg az ügyben, akik szerint Chou meglehetősen nyers vezetői stílusa, illetve gyenge stratégiai képessége együtt vezettek a HTC mostani helyzetéhez.
A kollégák szerint a CEO perfekcionizmusa nem ismer határokat, a fejlesztők tucatszámra viszik az irodájába a mobilok prototípusait, amelyeket Chou centiről centire átvizsgál. Még ellentmondásosabbá teszi a főnök személyiségét, hogy imád pillanatok alatt dönteni, amire a HTC és az iparág aranyéveiben valóban szükség volt. Állítólag az is megtörtént az egyik külső megbeszélés során, hogy egy új készülék szükségességéről esett éppen szó, aminek kapcsán Chou ott helyben felrajzolta a lehetséges új modell körvonalait, megadta a lehetséges árakat, a piacra dobás időpontját és három hónap múlva piacra került a Sensation XL készülék.
Peter Chou és a nagy reménység, a HTC One
(fotó: Simon Dawson/Bloomberg)
Gyorsreagálású főnök ■ Miközben más gyártóknak ehhez legalább egy évre, de inkább 18 hónapra van szüksége, addig Chou gyors reagálású, csípőből tüzelő stratégiája egy ideig sikeresnek bizonyult. A többi szereplő erősödésével, a piac telítődésével azonban ez az előny elillant, hiszen innentől inkább a megfontolt, hosszú távú stratégiákat figyelembe vevő ötletekre, döntésekre lett volna szükség. Több nyilatkozó is megjegyezte, hogy a HTC legnagyobb baja, hogy nem igazán rendelkeznek egyértelmű és hosszú távra szóló elképzelésekkel, és ami addig erőssége volt a vezetőségnek, az mostanra csak hátráltatja a fejlődést.
A helyzet az elmúlt években alaposan megváltozott, az Apple és a Samsung elhúzott, a HTC pedig kipottyant a legjobbak közül, sőt, már a top 10-be sem igazán fér be, amikor az okostelefon eladási listákról van szó. A
HTC One bizakodásra adott okot, hiszen egy erős, különleges készülékről van szó, az eladási adatok azonban mégsem úgy alakulnak, ahogy azt a telefon alapján várható lett volna. Az okok nagyrészt Chou vezetési gyakorlatában keresendő: a korábban felvett középvezetőknek megfelelő önállóságot és mozgásteret ígért, ehelyett azonban nyíltan lehordta őket, külön megbeszélés nélkül megtorpedózta a döntéseiket.
Ez a légkör érthető módon nem segítette a hatékony munkát, így a kulcspozíciókban lévő szakemberek sorra felmondtak. A helyzeten az is rontott, hogy Chou az értékesítési, marketing, illetve a terméktervezéssel foglalkozó osztályokat elkülönítette egymástól, sőt, egyes esetekben párhuzamosan dolgozó csapatokat hozott létre, akik semmit sem tudtak egymás munkájáról. A legnagyobb gond mégis az volt, hogy Chou nem szívesen hozott össze megbeszéléséket a fő részlegek vezetői számára, amelyeken közösen találhattak volna megoldást a problémákra.
Miről szól a HTC? ■ A távozott, egyébként főleg európai piacról felvett munkaerők helyét Chou most a régi gárdából származó szakemberekkel pótolja, aminek következtében az irányítás szinte teljes egészében (egyedül a design csoport nem) visszakerült Tajpejbe. Az interjú során többen attól félnek, hogy a hatáskörök Tajvanba való koncentrálása nem tesz jót a marketing tevékenységnek, hiszen az ottani viszonyok teljes mértékben eltérhetnek például az európai ízléstől. Benjamin Ho (marketing igazgató) meg is védte a HTC marketing elképzeléseit, hozzátéve, hogy tisztában vannak az eltérő igényekkel, ezért is nyúltak egy olyan névhez, ami a világ minden pontján jól cseng.
Robert Downey Jr. reklámarcnak való bevetése jól reflektál a cikkben elhangzott problémákra, mivel a több részesre tervezett spot sorozat éppen a HTC kezdőbetűk jelentését, a cég valódi filozófiáját hivatott megfejteni, felfedni. A Here's To Change kampány teljes erővel azon van, hogy a HTC-t újra vonzóvá, érdekessé tegyék, CEO kérdésben pedig az az általános vélekedés, hogy Chou még biztosan marad a posztján, olyannyira, hogy egyetlen lehetséges utód neve sem hangzott el a Reuters beszélgetései során.
Chou maga nem reagált az üggyel kapcsolatban, így marad a vállalat által kiadott közlemény idézése, mely szerint
„a HTC igazgatósága és alkalmazottai továbbra is elkötelezettek Peter Chou vezető szerepe mellett. A média és a vásárlók által egyaránt kedvezően fogadott HTC One készülék is Peter elképzeléseinek és vezetői képességeinek eredménye, ami így magáért beszél.”