Ugyan kis túlzással már a sarki zöldségesnél is a cloud computing a téma, ám a felhő alapú szolgáltatások nem feltétlenül tudják jobban kielégíteni a vállalatok informatikai igényeit, mint egy megfelelően átgondolt saját rendszer. Hogy a helyben telepített, üzemeltetetett, fejlesztett megoldások cloudosítása nem kizárólag az egyetlen irány, arra az angol Marks & Spencer (M&S) áruházlánc esete szolgál bizonyítékkal.
Vissza a földre
A 10 milliárd fontnyi éves forgalmat bonyolító bolthálózat e-kereskedelmi feladatait 2007-től szolgálta ki az Amazon Web Services (AWS). Öt év együttélést követően azonban 2012-ben válásra került sor. A lépés hátterében csak az egyik, és nem is a legnagyobb ok volt az, hogy az amerikai Amazon online boltja egyre komolyabb és közvetlenebb vetélytársa lett a jobbára Angliára és kisebb részben az öreg kontinensre koncentráló M&S-nek.
A váltást leginkább az indokolta, hogy a vezetés szerette volna "visszaszerezni" az üzleti folyamatok feletti kontrollt. Ahogy az informatikai részleg vezetője nyilatkozta: most is akadnak problémák, de ezek már a mi hibáink, és mi is tudjuk őket kezelni. Korábban, ha felmerült egy változtatási igény, azt az Amazon részéről nem mindig tudták kellő gyorsasággal kezelni, ami káros volt az üzlet szempontjából. Most azonban minden döntés rajtuk áll vagy éppen bukik, de semmiképpen sincsenek kiszolgáltatva egy külső tényezőnek.
150 millió fontos projekt
A váltással együtt indult az áruházlánc informatikai rendszereinek teljes átalakítása, aminek célja a jobb lefedettség biztosítása volt mind régiók, mind platformok szempontjából. Az eredetileg 100 millió fontra tervezett, de végül ennek körülbelül másfélszereséből megvalósuló gigaprojekt keretében megújították a cég teljes online jelenlétét, valamint az azt kiszolgáló és a partnerek számára is elérhető adatbázist, logisztikai hátteret.
A nemrégiben befejeződött átalakítások első tapasztalataiból kiindulva egyértelmű sikerként értékelték a cégnél a cloudból történő kiköltözést. A változással az informatikai részleg is új erőre kapott, hiszen komoly létszámnövekedés történt, mert új képességekkel bíró kollégákkal kellett bővíteni a belső szakértői csoportot.
Minden pozitív tapasztalat ellenére sem fordítanak azonban hátat teljesen a felhőalapú megoldásoknak a több mint 80 ezer embert foglalkoztató cégnél. Ahelyett azonban, hogy ész nélkül átpakolnának mindent, a továbbiakban inkább alaposan megfontolják, mit érdemes házon belül tartani, és mit lehet külső szolgáltatóra bízni.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak