A vállalati informatikai feladatokat egyre nagyobb arányban költöztetik a cégek a felhőbe. Ám arra is akad példa, hogy az út a másik irányba vezet.

Ugyan kis túlzással már a sarki zöldségesnél is a cloud computing a téma, ám a felhő alapú szolgáltatások nem feltétlenül tudják jobban kielégíteni a vállalatok informatikai igényeit, mint egy megfelelően átgondolt saját rendszer. Hogy a helyben telepített, üzemeltetetett, fejlesztett megoldások cloudosítása nem kizárólag az egyetlen irány, arra az angol Marks & Spencer (M&S) áruházlánc esete szolgál bizonyítékkal.

Vissza a földre

A 10 milliárd fontnyi éves forgalmat bonyolító bolthálózat e-kereskedelmi feladatait 2007-től szolgálta ki az Amazon Web Services (AWS). Öt év együttélést követően azonban 2012-ben válásra került sor. A lépés hátterében csak az egyik, és nem is a legnagyobb ok volt az, hogy az amerikai Amazon online boltja egyre komolyabb és közvetlenebb vetélytársa lett a jobbára Angliára és kisebb részben az öreg kontinensre koncentráló M&S-nek.

A váltást leginkább az indokolta, hogy a vezetés szerette volna "visszaszerezni" az üzleti folyamatok feletti kontrollt. Ahogy az informatikai részleg vezetője nyilatkozta: most is akadnak problémák, de ezek már a mi hibáink, és mi is tudjuk őket kezelni. Korábban, ha felmerült egy változtatási igény, azt az Amazon részéről nem mindig tudták kellő gyorsasággal kezelni, ami káros volt az üzlet szempontjából. Most azonban minden döntés rajtuk áll vagy éppen bukik, de semmiképpen sincsenek kiszolgáltatva egy külső tényezőnek.

150 millió fontos projekt

A váltással együtt indult az áruházlánc informatikai rendszereinek teljes átalakítása, aminek célja a jobb lefedettség biztosítása volt mind régiók, mind platformok szempontjából. Az eredetileg 100 millió fontra tervezett, de végül ennek körülbelül másfélszereséből megvalósuló gigaprojekt keretében megújították a cég teljes online jelenlétét, valamint az azt kiszolgáló és a partnerek számára is elérhető adatbázist, logisztikai hátteret.

A nemrégiben befejeződött átalakítások első tapasztalataiból kiindulva egyértelmű sikerként értékelték a cégnél a cloudból történő kiköltözést. A változással az informatikai részleg is új erőre kapott, hiszen komoly létszámnövekedés történt, mert új képességekkel bíró kollégákkal kellett bővíteni a belső szakértői csoportot.

Minden pozitív tapasztalat ellenére sem fordítanak azonban hátat teljesen a felhőalapú megoldásoknak a több mint 80 ezer embert foglalkoztató cégnél. Ahelyett azonban, hogy ész nélkül átpakolnának mindent, a továbbiakban inkább alaposan megfontolják, mit érdemes házon belül tartani, és mit lehet külső szolgáltatóra bízni.

Cloud & big data

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.