A Kapsch bécsi központja hallgat, a NISZ kötbérez. Több mint egy éve húzódik a magyarországi GSM-R projekt első ütemének a befejezése.

A GSM-R rendszer elkészült: a rádiótornyok állnak, az azokat összekötő optikai hálózat kiépült, a próbaüzem a közel 1000 kilométeren elindul – válaszolta megkeresésünkre a projektért kormányzati szinten felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztálya.

Bukásra ítélt a projekt?

A közelmúltban részletes cikkben foglalkozott a 444.hu az utóbbi évek és a magyar vasút egyik legnagyobb állami technológiai korszerűsítő beruházásának a nehézségeivel egy kiszivárgott minisztériumi belső előterjesztés alapján. Ahogy az internetes lap fogalmaz, az év elején készült dokumentum lényegében a GSM-R rendszer magyarországi bukását dolgozza fel.

Az Európai Unió hosszú évekkel ezelőtt döntött úgy, hogy a zavartalan európai kötöttpályás tranzitközlekedés biztosításához egységes, a GSM-R technológián alapuló vasúti közlekedésirányítási rendszert kell bevezetni a tagországokban, amelyek az így kiépülő új kommunikációs hálózattal csatlakozhatnak az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerhez (ERTMS). A GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) rendszeren egyszerre bonyolítható le a biztosítóberendezések és a vasúti járművek közötti adatkommunikáció és a vasúti személyzet hanghívásai.

Magyarország többszöri nekifutásra, ténylegesen csak 2012-ben kezdett a 85 százalékban uniós forrásból finanszírozott  projekt megvalósításához. A kormány a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.-t bízta meg a projekt lebonyolításával. A rendszer első ütemét magában foglaló 935 kilométeres szakasz kiépítésére mintegy 25 milliárd forintot lehet(ett) fordítani.  A technológiaváltás után az üzemeltetést a MÁV és a GySEV végezné, a rendszer pedig a magyar állam tulajdona lenne.

A projekt öt nagy beszerzésből áll, ebből a legnagyobb egyedi tétel magának a GSM-R rendszernek a szállítására vonatkozott, amit 2013 végén a Kapsch CarrierCom és MVM OVIT Zrt. alkotta konzorcium nyert el, nettó 14,4 milliárd forintért, és az akkori tájékoztatás szerint 2015 decemberi határidővel. (A 444.hu információi szerint a munka befejezésének határidejét 2015. szeptember 30-ban jelölték meg.) A megbízásból a Kapsch a teljes körű GSM-R technológia, az MVM pedig a háttér-infrastruktúra kiépítését vállalta.

Ketyeg a kötbér, a próbaüzemre fél évet kapott az építő konzorcium 

A 444.hu cikke szerint az építkezéssel már végeztek, a kiépített rendszer viszont nem működik. A hardvereken nem fut biztonságosan a szoftver, illetve ahogy a minisztériumi anyagban fogalmaznak: "folyamatos funkcionalitási és stabilitási problémák" vannak. Az adatátvitel úgy-ahogy működik, de egy csomó kiegészítő funkció (tolatás támogatása, számlázás, stb.) megoldatlan maradt.

A fejlesztési minisztérium lapunknak adott válasza alapján a jelenlegi legfontosabb kérdés, hogy a letelepített hálózatot milyen szabványok alapján mérje, tanúsítsa az erre felkért nemzetközi konzorcium. Az NFM szerint a sajtóba kikerült és félreértelmezett előterjesztés-tervezet a tanúsítás esetlegesen bekövetkező hiányának kezelési lehetőségeit vizsgálja.

"Ha a próbaüzem és a tanúsítás az erre szánt mintegy hat hónap alatt sikertelenül zárulna, az építő konzorcium teljes felelősséggel tartozik a Magyar Állam felé. A megvalósítás menetrendjének biztosítása érdekében rendszeres vezetői egyeztetések zajlanak a felek között. Az eddigi késedelemért a projektet megvalósító NISZ Zrt. több mint 800 millió forint kötbért hívott már le" – áll a fejlesztési tárca lapunknak küldött válaszában.

Már 2015 őszén látszott, hogy késni fog a beruházás befejezése, a projektgazda akkoriban úgy tájékoztatta lapunkat, hogy az újabb várható határidő 2016. közepe. Azóta már tudjuk, az újabb határidőt sem sikerült tartani. Az MVM – írja a 444.hu – a hibákért a Kapschot teszi felelőssé, mondván, ami az MVM cégén múlott, azt rendben átadták.

Az esetleges kudarc következményei

Kérdéseinkkel megkerestük a Kapschot is, ahol a bécsi központ nem kívánta kommentálni a magyar sajtóban megjelent információkat. Az osztrák cég nem kispályás szereplője ennek a piacnak, a GSM-R üzletágban több mint 50 százalékos részesedésével globális piacvezetőnek számít. Európában többek között a német, a francia és a brit vasutaknak is épített ki ilyen rendszert.

"A magyar projekt viszont a tekintetben még nagyobb jelentőségű a csoport számára, mert Magyarország az első megrendelők egyike, ahová az osztrák cég már a fejlettebb, teljes egészében IP-alapú GSM-R technológiát szállíthatja" – nyilatkozta lapunknak éppen két éve Kari Kapsch, a bécsi központú csoport operatív vezetője, aki akkor még tarthatónak ítélte a szerződésben vállalt határidőt. Sőt arra számított, hogy nagy eséllyel indulhat a cége a második szakaszra kiírandó tenderen is, amit másfél évvel ezelőttre tervezett az állam.

A 444.hu cikke szerint a fejlesztési minisztériumban most azon gondolkodnak, hogy fel kellene mondani a szerződést a Kapsch–MVM párossal, ám kötbérként a megbízásnak legfeljebb a 25 százalékát tudnák visszaszerezni, mert így állapodtak meg velük a szerződés megkötéskor. Ha pedig új közbeszerzésről döntenének, akkor a beruházás tovább húzódna, és a legjobb esetben sem készülne el a rendszer 2018 vége előtt, pedig addigra az eredeti terv szerint már a következő szakaszt kellene csinálni.

A problémát tetézi, hogy a rendszerre épülő szerződéseket már megkötötte az állam, ám a szerződő cégek addig nem tudják elkezdeni a munkát, amíg az első szakasz le nem zárult. Emiatt a késedelem miatt viszont az államnak kellene kötbért fizetnie. Ráadásul ha kudarcba fullad a projekt, az EU is visszakérheti az erre a célra eddig elköltött pénzt.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.