A hazai GSM-R rendszert konzorcium keretében megvalósító Kapsch már készül a beruházás második szakaszára, és a magyar M2M projektek iránt is érdeklődik. Kari Kapschot, a bécsi központú cégcsoport operatív vezetőjét kérdeztük.

Az informatikai és távközlési iparágra nem igazán jellemzőek a családi vállalkozások. Van azonban egy kivétel: az osztrák Kapsch, ahol már a negyedik generáció tulajdonolja és irányítja a vállalatcsoportot. Kari Kapsch évi rendszerességgel jön Budapestre, ügyfélvizitre. Legutóbbi látogatásakor készült az alábbi beszélgetés, melynek egy része a Manager Magazin februári számában jelent meg.

Magyarország igen kritikus piac a cég számára

"Magyarország jelenleg igen kritikus piac a számunkra, mert ha az utóbbi évek fejlődését nézzük, megéltünk már jobb időket is ezen a piacon, és ezt nemcsak a Kapschra értem, hanem általában véve is" – emeli ki a magyar piacra vonatkozó összegzésében a vezérigazgató.

Az osztrák csoport jelenleg két leányvállalatával van jelen a magyar piacon. A Kapsch BusinessCom a hazai nagyvállalati ügyfélszegmensben infokommunikációs megoldások szállítójaként és rendszerintegrátorként dolgozik, a Kapsch CarrierCom pedig az MVM Ovittal közös konzorcium keretében szállítja a GSM-R technológiát a MÁV-nak, valamint távközlési szolgáltatókat szolgálja ki megoldásokat.

Kari Kapsch: nem tettünk le a magyar telematikai piacról...

A GSM-R üzletágban több mint 50 százalékos részesedésével globális piacvezetőnek számít az osztrák társaság. Európában többek között a német, a francia és a brit vasutaknak is épített ki ilyen rendszert. A magyar projekt most viszont még nagyobb jelentőségű a csoport számára, mert Magyarország az első megrendelők egyike, ahová az osztrák cég már a fejlettebb, teljes egészében IP-alapú GSM-R technológiát szállítja.

Telematikai projektekkel tovább bővülhet az itteni jelenlét

Az anyaház harmadik ága, a Kapsch TraffiCom telematikai rendszereket, például elektronikus útdíj megoldásokat szállít világszerte. "A cég két éve Magyarországon is elindult az itteni e-útdíj tenderen, de végül nem a mi technológiánk nyert. Mivel 99,9 százalékban automatizált rendszer, emiatt a drágább megoldások között jegyzik. A magyar államnak viszont elsődleges szempontja az egyszerűség és az olcsóság volt” – magyarázta a vezérigazgató, azonban hozzátette: ez nem azt jelenti, hogy ebben a szegmensben teljesen letettek a magyar piacról. Ha Magyarországon a jövőben egyéb telematikai megoldásokra lesz igény, a Kapsch fontolóra veszi itteni jelenlétének a kibővítését.

Figyelemmel kísérik a magyarországi gép-gép közötti kommunikációra épülő projekteket is. Kari Kapsch úgy látja, sokan félreértelmezik az M2M megoldásokat, azt gondolják, nem más ez, mint hogy SIM-kártyák segítségével kommunikálnak egymással az erre alkalmas eszközök. Ám ennél sokkal komplexebb dologról van szó. Minden projekt más – mondta – és ahhoz, hogy a dolgok jól működjenek, megfelelő szoftverplatformra is szükség van.

"A Kapsch CarrierCom keretén belül egyébként a közelmúltban újabb lehetőséggel bővültünk, egyik legutóbbi felvásárlásunk révén. Nemrégiben vettük meg a brüsszeli Prodata Mobility Systems nevű céget, ami az egyik vezető szállítója a Magyarországon is bevezetés előtt álló e-ticketing rendszereknek. Emellett a portfoliójában vannak intelligens közlekedésirányítási megoldások is, mint például a BKV-nál bevezetett valós idejű utastájékoztatás, de tudunk arról, hogy más magyar városok is terveznek hasonlót" – utalt a cég terveire a vezérigazgató.

Tartható az ütemterv a GSM-R projektben

Visszatérve az eddigi legnagyobb magyarországi üzletre, a GSM-R projektre, Kari Kapsch elmondta, hogy alapvetően tartható az ütemterv, A Kapsch CarrierCom tervezi részvételét a GSM-R projekt idén nyárra tervezett második szakaszára kiírandó tenderen is, ahol jónak tartja az esélyeiket. Mint mondta, a Kapsch a kezdetektől a vasút elvárásai alapján építette fel a technológiáját, míg a versenytársak – a Nokia, a Huawei vagy a ZTE – a távközlési szolgáltatók infrastruktúra-szállítóiként indultak, és erről a platformról nézik a vasúti piacot is. Csakhogy a vasút egy ilyen technológiától legalább 25-30 éves működést vár el, amit a távközlési szolgáltatók öt-tíz évenkénti generációváltásához igazodó infrastruktúrapiac nehezebben tud teljesíteni.

A GSM-R kapcsán rábukkanhat az ember egy érdekes mellékszálra az osztrák cég fejlődésében. A Kapsch a kanadai Nortel felvásárlásával vált regionális rendszerintegrátorból gyártó- és fejlesztő kapacitással is rendelkező vezető szállítóvá. Amikor a Nortel az osztrákok tulajdonába került, a menedzsment úgy döntött, hogy az eszközök gyártását Kínából Európába hozza. A szokatlan lépést Kari Kapsch így indokolta:

Dr. Kari Kapsch (50)
Ausztriában született, a Bécsi Egyetemen fizikából szerzett diplomát, majd doktori címet.  Az évek során számos vezetői pozíciót töltött be a Kapsch-csoport különböző részlegeinél. Jelenleg ő a Kapsch AG operatív ügyvezető igazgatója, a Kapsch CarrierCom AG elnök-vezérigazgatója, a Kapsch TrafficCom AG felügyelőbizottságának elnökhelyettese, illetve a Kapsch BusinessCom AG felügyelőbizottságának az elnöke. Kari Kapschot 1999-ben választották be az Osztrák Iparszövetség igazgatóságába.

"A Nortel egy nagyon nagy gyártó partnerrel szerződött Kínában. Ez a kapcsolat azonban csak akkor maradhatott volna jövedelmező, ha továbbra is mennyiségi szállítók akartunk volna maradni. Mi viszont a minőségi, komplexebb megoldás mellett döntöttünk, és a gyártást a bécsi fejlesztőközpontunk mellé helyeztük, ami nagyobb rugalmasságot is biztosít számunkra. Azóta az üzleti számok is igazolták a döntésünk helyességét, semmivel sem kerül többe az európai összeszerelés, mint a kínai."

Családban maradhat

A Kapsch a 19. század végén indult tipikus családi vállalkozásként. Így marad ez a jövőben is – kérdeztük a már a negyedik generációt képviselő vezérigazgatót. "A cégcsoport nagy általánosságban a mai napig magántulajdonban van, egyetlen kivétel a Kapsch TraffiCom, amely cég részvényeinek 40 százaléka ma már a bécsi tőzsdén forog. Mivel a TraffiCom tőkeigényes outsourcing tevékenységet is folytat, ennek finanszírozásához szükségünk volt külső források bevonására, és erre a legalkalmasabbnak a tőzsdei részvénykibocsátást tartottuk” – magyarázta a döntés hátterét a vezérigazgató.  

Ami a jövőt illeti, a jelenlegi tulajdonosok mindaddig tovább akarják vinni a vállalatot, amíg rációt látnak benne. Kari Kapsch arra is magyarázatot ad, hogy az utóbbi néhány évben miért torpant meg a korábbi gyors ütemű növekedés, amit részben organikusan, részben felvásárlásokkal értek el. "Szükség volt a bővülés után az integrációra és a konszolidációra is. Ezt éltük meg az utóbbi néhány évben lassulásként, ráadásul az időszak egybeesett a távközlési piac kedvezőtlen irányú folyamataival is" – mondta.  

És, hogy lesz-e újabb generációváltás? A feltételek adottak hozzá, a három tulajdonosnak együttvéve hét, 14-22 év közötti gyereke van. "Vannak már köztük olyanok, akik szívesen folytatnák, de majd meglátjuk" – mondja Kari Kapsch, akinek két fia van.

Végül megkérdeztük, mennyire nehéz a nagy multik által uralt távközlési piacon családi vállalkozásként helytállni. Kari Kapsch szerint ennek a vállalkozási formának van hátránya és előnye egyaránt. Az előbbit a pénzügyi források megszerzésében látja. Ugyanakkor sokkal több előnyt lát: egyfelől a nagyobb rugalmasságot és innovációs képességet, valamint azt, hogy vállalatméretük révén a multiknál közelebb tudnak kerülni az ügyfeleikhez. "Ha én cégvezetőként ígérek valamit a vevőnek, biztos lehet benne, hogy még 10-15 év múlva is megtalál engem, míg egy multinál a vezérigazgatók meglehetősen sűrűn cserélődnek."

Cloud & big data

42. Körkapcsolás: Mi és az MI

Mekkora teret hagy a projektmenedzsereknek a mesterséges intelligencia? Többek között erre az aktuális kérdésre keresték a választ a PMSZ rendezvényén.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.