Az informatikai és távközlési iparágra nem igazán jellemzőek a családi vállalkozások. Van azonban egy kivétel: az osztrák Kapsch, ahol már a negyedik generáció tulajdonolja és irányítja a vállalatcsoportot. Kari Kapsch évi rendszerességgel jön Budapestre, ügyfélvizitre. Legutóbbi látogatásakor készült az alábbi beszélgetés, melynek egy része a Manager Magazin februári számában jelent meg.
Magyarország igen kritikus piac a cég számára
"Magyarország jelenleg igen kritikus piac a számunkra, mert ha az utóbbi évek fejlődését nézzük, megéltünk már jobb időket is ezen a piacon, és ezt nemcsak a Kapschra értem, hanem általában véve is" – emeli ki a magyar piacra vonatkozó összegzésében a vezérigazgató.
Az osztrák csoport jelenleg két leányvállalatával van jelen a magyar piacon. A Kapsch BusinessCom a hazai nagyvállalati ügyfélszegmensben infokommunikációs megoldások szállítójaként és rendszerintegrátorként dolgozik, a Kapsch CarrierCom pedig az MVM Ovittal közös konzorcium keretében szállítja a GSM-R technológiát a MÁV-nak, valamint távközlési szolgáltatókat szolgálja ki megoldásokat.
Kari Kapsch: nem tettünk le a magyar telematikai piacról...
A GSM-R üzletágban több mint 50 százalékos részesedésével globális piacvezetőnek számít az osztrák társaság. Európában többek között a német, a francia és a brit vasutaknak is épített ki ilyen rendszert. A magyar projekt most viszont még nagyobb jelentőségű a csoport számára, mert Magyarország az első megrendelők egyike, ahová az osztrák cég már a fejlettebb, teljes egészében IP-alapú GSM-R technológiát szállítja.
Telematikai projektekkel tovább bővülhet az itteni jelenlét
Az anyaház harmadik ága, a Kapsch TraffiCom telematikai rendszereket, például elektronikus útdíj megoldásokat szállít világszerte. "A cég két éve Magyarországon is elindult az itteni e-útdíj tenderen, de végül nem a mi technológiánk nyert. Mivel 99,9 százalékban automatizált rendszer, emiatt a drágább megoldások között jegyzik. A magyar államnak viszont elsődleges szempontja az egyszerűség és az olcsóság volt” – magyarázta a vezérigazgató, azonban hozzátette: ez nem azt jelenti, hogy ebben a szegmensben teljesen letettek a magyar piacról. Ha Magyarországon a jövőben egyéb telematikai megoldásokra lesz igény, a Kapsch fontolóra veszi itteni jelenlétének a kibővítését.
Figyelemmel kísérik a magyarországi gép-gép közötti kommunikációra épülő projekteket is. Kari Kapsch úgy látja, sokan félreértelmezik az M2M megoldásokat, azt gondolják, nem más ez, mint hogy SIM-kártyák segítségével kommunikálnak egymással az erre alkalmas eszközök. Ám ennél sokkal komplexebb dologról van szó. Minden projekt más – mondta – és ahhoz, hogy a dolgok jól működjenek, megfelelő szoftverplatformra is szükség van.
"A Kapsch CarrierCom keretén belül egyébként a közelmúltban újabb lehetőséggel bővültünk, egyik legutóbbi felvásárlásunk révén. Nemrégiben vettük meg a brüsszeli Prodata Mobility Systems nevű céget, ami az egyik vezető szállítója a Magyarországon is bevezetés előtt álló e-ticketing rendszereknek. Emellett a portfoliójában vannak intelligens közlekedésirányítási megoldások is, mint például a BKV-nál bevezetett valós idejű utastájékoztatás, de tudunk arról, hogy más magyar városok is terveznek hasonlót" – utalt a cég terveire a vezérigazgató.
Tartható az ütemterv a GSM-R projektben
Visszatérve az eddigi legnagyobb magyarországi üzletre, a GSM-R projektre, Kari Kapsch elmondta, hogy alapvetően tartható az ütemterv, A Kapsch CarrierCom tervezi részvételét a GSM-R projekt idén nyárra tervezett második szakaszára kiírandó tenderen is, ahol jónak tartja az esélyeiket. Mint mondta, a Kapsch a kezdetektől a vasút elvárásai alapján építette fel a technológiáját, míg a versenytársak – a Nokia, a Huawei vagy a ZTE – a távközlési szolgáltatók infrastruktúra-szállítóiként indultak, és erről a platformról nézik a vasúti piacot is. Csakhogy a vasút egy ilyen technológiától legalább 25-30 éves működést vár el, amit a távközlési szolgáltatók öt-tíz évenkénti generációváltásához igazodó infrastruktúrapiac nehezebben tud teljesíteni.
A GSM-R kapcsán rábukkanhat az ember egy érdekes mellékszálra az osztrák cég fejlődésében. A Kapsch a kanadai Nortel felvásárlásával vált regionális rendszerintegrátorból gyártó- és fejlesztő kapacitással is rendelkező vezető szállítóvá. Amikor a Nortel az osztrákok tulajdonába került, a menedzsment úgy döntött, hogy az eszközök gyártását Kínából Európába hozza. A szokatlan lépést Kari Kapsch így indokolta:
"A Nortel egy nagyon nagy gyártó partnerrel szerződött Kínában. Ez a kapcsolat azonban csak akkor maradhatott volna jövedelmező, ha továbbra is mennyiségi szállítók akartunk volna maradni. Mi viszont a minőségi, komplexebb megoldás mellett döntöttünk, és a gyártást a bécsi fejlesztőközpontunk mellé helyeztük, ami nagyobb rugalmasságot is biztosít számunkra. Azóta az üzleti számok is igazolták a döntésünk helyességét, semmivel sem kerül többe az európai összeszerelés, mint a kínai."
Családban maradhat
A Kapsch a 19. század végén indult tipikus családi vállalkozásként. Így marad ez a jövőben is – kérdeztük a már a negyedik generációt képviselő vezérigazgatót. "A cégcsoport nagy általánosságban a mai napig magántulajdonban van, egyetlen kivétel a Kapsch TraffiCom, amely cég részvényeinek 40 százaléka ma már a bécsi tőzsdén forog. Mivel a TraffiCom tőkeigényes outsourcing tevékenységet is folytat, ennek finanszírozásához szükségünk volt külső források bevonására, és erre a legalkalmasabbnak a tőzsdei részvénykibocsátást tartottuk” – magyarázta a döntés hátterét a vezérigazgató.
Ami a jövőt illeti, a jelenlegi tulajdonosok mindaddig tovább akarják vinni a vállalatot, amíg rációt látnak benne. Kari Kapsch arra is magyarázatot ad, hogy az utóbbi néhány évben miért torpant meg a korábbi gyors ütemű növekedés, amit részben organikusan, részben felvásárlásokkal értek el. "Szükség volt a bővülés után az integrációra és a konszolidációra is. Ezt éltük meg az utóbbi néhány évben lassulásként, ráadásul az időszak egybeesett a távközlési piac kedvezőtlen irányú folyamataival is" – mondta.
És, hogy lesz-e újabb generációváltás? A feltételek adottak hozzá, a három tulajdonosnak együttvéve hét, 14-22 év közötti gyereke van. "Vannak már köztük olyanok, akik szívesen folytatnák, de majd meglátjuk" – mondja Kari Kapsch, akinek két fia van.
Végül megkérdeztük, mennyire nehéz a nagy multik által uralt távközlési piacon családi vállalkozásként helytállni. Kari Kapsch szerint ennek a vállalkozási formának van hátránya és előnye egyaránt. Az előbbit a pénzügyi források megszerzésében látja. Ugyanakkor sokkal több előnyt lát: egyfelől a nagyobb rugalmasságot és innovációs képességet, valamint azt, hogy vállalatméretük révén a multiknál közelebb tudnak kerülni az ügyfeleikhez. "Ha én cégvezetőként ígérek valamit a vevőnek, biztos lehet benne, hogy még 10-15 év múlva is megtalál engem, míg egy multinál a vezérigazgatók meglehetősen sűrűn cserélődnek."
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak