A LinkedIn részvényeinek nyilvános forgalomba hozatala hatalmas sikernek bizonyult, amitől más közösségi szolgáltatások is vérszemet kaptak. A pálya ura, a Facebook egyelőre hallgat.
A New York-i tőzsdén május 19-én indult meg a kereskedés a LinkedIn részvényeivel. Az üzleti közösségi oldal az első hét végéig 274 millió dolláros értékesítésre számított, ám az első napot is már
352,8 millió dollárral zárta, részvényei pedig az induló árfolyam másfélszereséért cseréltek gazdát. A LinkedIn piaci kapitalizációja ezzel a 9 milliárd dollárt is meghaladja, ami többszöröse a cég év elején becsült értékének.
Úgy tűnik, a látványos siker a közösségi média más szereplőit is mozgásba hozza: most a webes játékokból meggazdagodott Zynga adja be vonatkozó igényét az amerikai tőzsdefelügyelethez.
Sokat hoztak az online gazdák ■ A játékfejlesztő vállalkozás villámkarrierje 2007 nyarán indult, különböző befektetőktől származó 29 millió dolláros tőkével. Idén áprilisban az 1500 alkalmazottat foglalkoztó cég értéke már megközelíti a 10 milliárd dollárt, és az elmúlt 12 hónapban 14 felvásárlást hajtott végre. A közösségi oldalakon keresztül, böngészőből elérhető játékaival – például FarmVille, CityVille – negyedmilliárd felhasználó játszik világszerte, maga a Zynga pedig 850 millió dolláros bevétellel zárta az előző évet.
Az
AllThingsD értesülései szerint a cég egy-két héten belül kérvényezi részvényeinek tőzsdei bevezetését, részvényeinek árfolyamát jóval a vállalat jelenlegi, 10 milliárd dolláros értéke fölé pozícionálva.
Mark Pincus alapító-vezérigazgató a Zynga seattle-i irodájának áprilisi megnyitásakor Amazon-nagyságrendű ambíciókról beszélt, utalva az ugyancsak Seattle-ben működő elektronikus kereskedelmi óriásra, az Amazon.com-ra.
A Facebookra várva ■ A kezdeti sikerek ellenére annak is fennáll a veszélye, hogyha a közösségi szolgáltatások gyors egymásutánban jelennek meg a tőzsdén, akkor visszafelé is elsülhet a nagy sietség. Az 1999-ben kidurrant dotkomlufihoz hasonlóan gyors zuhanást idézhet elő, ha a befektetők elvesztik lelkesedésüket, és elkezdenek tömegével megszabadulni a részvényektől.
Persze a LinkedIn egyelőre kiválóan teljesít, és a Zyngának sincs oka aggodalomra, de az igazság pillanata mégis a Groupon, illetve a legnagyobb hal, a Facebook részvényeinek nyilvános forgalomba hozatala lesz. A Facebook régóta tervezgeti a tőzsdei megjelenést, de konkrét lépéseket még nem tett, és a legutóbbi információk szerint 2012-ig nem is tesz ebben az irányban. A LinkedIn valószínűleg éppen ezért tudott ekkorát kaszálni: a közösségi óriás árnyékában jóval gyengébb eredményt ért volna el.