Rekord nagyságú összbevétel, szárnyaló Android, jól startoló Google+ - címszavakban így lehet összefoglalni a keresőóriás idei második negyedéves eredményeit.
A vezetői székbe
április 4-én ülő Larry Page-nek nem esett nehezére kommentálni az első olyan periódus eredményeit, amely az ő irányítása alatt zajlott. A Google ugyanis az
első három hónap stabilnak mondható számai után más sebességbe kapcsolt, és mind a cég eddigi rekordját, mind az elemzői várakozásokat sikerült felülmúlnia.
Szintet léptek ■ A Google az áprilistól június végéig tartó periódusban korábban sosem tudta elérni a 9 milliárd dolláros forgalmat, ám most 9026 millió dollárnál állt meg a pénztárgép, ami 32 százalékos növekedés a tavalyi időszakhoz képest. A cég a bevételekből hirdetési partnereinek bő 2 milliárdot tovább ad, de így is maradt a kasszában 6,92 milliárd. Elemzők 6,5-6,6 milliárd körüli szintre számítottak, azaz alaposan túlteljesítették a várakozásokat.
Az elmúlt egy évben a vállalt költségei szintén jelentősen emelkedtek. Ez betudható egyrészt a munkatársak nagyarányú bővítésének, a fizetések emelésének, az erőteljesebb marketingnek, valamint a cég növekedését és új fejlesztéseit kiszolgálni képes új szerverparkok létesítésének.
Bár néhány hónapja a részvényesek a fenti tételek miatt vészharangokat kongattak a Google profitkilátásaival kapcsolatban, Page akkor is és most is sietett hangsúlyozni, hogy nagyon odafigyelnek a befektetők pénzére, és szigorúan ellenőrzik a kiadásokat. A vezető most abban a szerencsés helyzetben volt, hogy mindezt friss számokkal tudta alátámasztani. A nettó profit ugyanis a bevételeknél is nagyobb ütemben, 35 százalékkal nőtt egy év alatt. A több mint 2,5 milliárdos nyereség szintén jócskán meghaladta az elemzői várakozásokat.
Meredek emelkedő ■ A szinte kizárólag hirdetési bevételekből élő Google számára kiemelkedően fontos, hogy mennyit tud kérni egy átkattintásért. Az átlagos kattintási költsége a Google oldalain, illetve az AdSense partnerek felületein elhelyezett hirdetéseknek 12 százalékkal magasabb volt, mint egy évvel korábban, és 6 százalékkal haladta meg az idei első negyedévben regisztrált szintet.
Szintén remek számok sorakoznak a cég mobil operációs rendszere mellett. A számos gyártó modelljein megtalálható Android a teljes okostelefonos piac közel 40 százalékát tudhatja magáénak idén az IDC elemzőcég számításai szerint. A táblagépeken is megtalálható operációs rendszerrel működő eszközökből jelenleg naponta 550 ezer darabot aktiválnak világszerte. A rendszerre fejlesztett alkalmazásokat pedig már több mint 6 milliárd esetben töltöttek le a felhasználók.
+1 ■ Page természetesen kitért az alig néhány hete, zárt béta formájában elindított
Google+ eddigi eredményeire is. A Facebook dominanciáját megtörni igyekvő közösségi megoldás már több mint 10 millió felhasználóval rendelkezik, és naponta egymilliárdnál is több üzenetet, képet és egyéb információt osztanak meg egymással a tagok.
A Google+ esélyeit ilyen rövid működés alapján botorság lenne latolgatni, de az már most látszik, hogy ezúttal lényegesen kiforottabb megoldással állt elő a cég, mint mondjuk a szintén nagy reményekkel indított, majd csúnyán bukó Buzz esetében. Ha az érdeklődés tovább fokozódik, akkor valószínű, hogy újabb óriási felülettel bővül a Google hirdetési piaca, azaz a mostani bevételi eredményeknél is szebb számokra számíthatnak majd a részvényesek.