Az Instagram videós funkciójának megjelenése drámai csökkenést eredményezett a Vine letöltésszámában.
Megtörtént az, amire számítani lehetett: a Vine tulajdonképpen megsemmisült, miután az Instagram frissítette alkalmazását, és
bevezette a rövid videók felvételének és posztolásának lehetőségét. Erre június 20-án került sor, ami után az eredetileg is rövid mozgóképek megosztására készült Vine körüli aktivitás kevesebb mint harmadára esett vissza. A hanyatlás azóta is tart, és megállíthatatlannak látszik, ami azt jelenti, hogy a Twitter által fejlesztett és működtetett alkalmazás halálra van ítélve.
Lejtmenet ■ Mindössze egy nappal az Instagram videós funkciójának bevezetése után a közösségi oldalakon megosztott Vine felvételek száma a Topsy Labs adatai szerint 40 százalékkal, 2,5 millióról, másfél millióra esett vissza. Ez azóta csak folytatódott, ugyanez a szám június közepén egy millió alá került (935 ezer megosztás naponta). Érdemes egy kicsit az AppStore adatait is böngészni, amiből kiderül a visszaesés dinamikája. A Vine az Egyesült Államok harmadik legnépszerűbb ingyenes iPhone appja volt még június közepén, amiből július 7-re a 16. hely maradt. Érdekes adalék, hogy utoljára június 13-án, azaz még az Instagram újítása előtt tudta megcsípni a toplista első helyét. Ha más, fontosabb piacokat nézünk, akkor ugyanaz a tendencia: Angliában június 15-én még a 7. volt a Vine, július 7-re azonban lecsúszott a 21. helyre. A szintén fajsúlyosnak számító brazil piacon a 16-ról a 86. (!) helyre esett vissza a Vine, míg Svédországban az ötödikről a 21. helyre került az alkalmazás.
Megosztások alakulása a két alkalmazásból - június 20. a fordulópont
(a kép nagyítható)
A június 20. óta eltelt időt, illetve a letöltések és megosztások visszaesését figyelve érdekes jelenségre bukkanunk: a Vine iránti érdeklődés nem moderáltan csökkent, majd stabilizálódott egy bizonyos szinten, hanem visszaesés folyamatos. A Vine gazdái is érezték, hogy nagy a baj, így július harmadikán
komoly frissítőcsomag érkezett az alkalmazáshoz.
Az új verzióben már vannak tematikus csatornák, új lehetőségekkel bővült a videók szerkesztése, effektezése, megjelent a
„Revining” funkció, aminek segítségével a kedvelt videókat újra meg lehet osztani, végül pedig ott van a videók privát módja, amivel bizonyos felvételeket csak azoknak teszünk láthatóvá, akiknek mi szeretnénk. Miközben az említett funkciók sora akár egy teljesen új alkalmazásnak is a becsületére válna, a Vine esetében semmit sem használt, a visszaesés tovább folytatódott.
13 kontra 130 millió ■ A szakértők szerint egy teljesen megszokott, evolúciós folyamat zajlik: a Vine a 13 milliós felhasználói bázisával képtelen tartani a lépést a 130 milliós táború Instagrammal. Az már sokkal érdekesebb kérdés, hogy azok a vállalkozások, melyek eddig a Vine-t használták termékeik, szolgáltatásaik népszerűsítésére, azok maradjanak ugyanazon a platformon, vagy váltsanak, esetleg mindkét helyen jelen legyenek.
Abban pedig mindenki egyetért, hogy a két alkalmazás harca a rövid videók jelentőségéről szól: arról, hogy egy új formátum hogyan képes átalakítani a felhasználói szokásokat, és ezzel egyidejűleg a hirdetők céljait.