A legjelentősebb közösségi finanszírozással foglalkozó oldal egyetlen hátránya földrajzi kötöttsége volt, ám a hírek szerint ősztől már nem csak az USA-ból lehet majd projekteket indítani.
Twitteres csatornáján adta hírül az amerikai Kickstarter, hogy ősztől már nem kizárólag az Egyesült Államokban lakhellyel és számlával rendelkező egyének indíthatnak projekteket náluk. A twitt tanúsága szerint első körben az Egyesült Királyságban nyílik meg a lehetőség, hogy a közösségi finanszírozás egyik legismertebb és leglátogatottabb oldalán, de ha egyszer megtört a jég, akkor már a további terjeszkedésnek sem lehet komoly akadálya.
Régi hagyomány ■ A közösségi finanszírozás (crowdfunding) ötlete már évtizedes múltra tekint vissza, de az igazi áttörést az USA-ban működő
Kickstarternek sikerült elérnie. A koncepció lényege, hogy a felterjesztett ötletek, termékek, projektek elindulásához szükséges pénzt apró részletekben magánszemélyek – vagy akár cégek – adják össze. A siker kritériuma a crowdfoundingnál az, hogy az előre rögzített időkereten belül a szintén a meghirdetéskor megállapított minimális pénzmennyiség összegyűljön. A 2009 óta működő Kickstarteren rendkívül változatos a meghirdetett témák köre: filmek elkészítésétől a szoftverfejlesztésen át egészen a társasjátékok piacra dobásáig terjed a paletta.
Fontos részlete a modellnek, hogy a támogatók a befizetett összeg nagyságrendjének megfelelően különböző ajándékokban részesülnek. Ez lehet egyszerűen az ötletethez köthető terméken vagy honlapon feltüntetett támogatói listán való megjelenés, maga az elkészült termék egy példánya, de pédául egy zenei projekt esetén akár a lemezbemutatóra szóló VIP-jegy is.
Dollármilliók gyűlnek ■ A crowdfundingot mesteri szintre fejlesztő Kickstarter nagyon jó, 44 százalékos sikerességi arányt és közel 60 ezer elindított és lezárt projektet tud felmutatni. A megvalósult 26 ezer ötlet összesen több mint 234 millió dollárt kapott. Ezek között természetesen van alig pár száz dolláros miniprojekt és olyan világsiker, mint a jelenleg a toplistát vezető, több mint
10 millió dollárt összekalapozó okosóra, a Pebble. Aki a kategóriákra lebontott számokra is kíváncsi, az
itt nézegetheti a hivatalos statisztikát.
A Kickstarter legnagyobb gondja az volt eddig, hogy nem tudott kitörni az Egyesült Államokból, mivel a projektindítás és finanszírozás elemei mind amerikai lakhelyhez, társadalombiztosításhoz, jogosítványhoz, bankszámlához kötődtek. A cég régóta ígérgeti, hogy nemzetközi fronton is lép, de mindezidáig erre semmi nem utalt. A fenti twitteres üzenet azonban már azt jelenti, hogy ősszel elindul a világkörüli turné. Az angliai hídfőállás több szempontból is érthető, hiszen egyrészt a nyelvi és kulturális kötődés megkönnyíti a bővülést, másrészt az európai crowdfunding egyik igen erős bástyáját jelenti a szigetország, ahol például épp a napokban indult el egy startupok finanszírozására specializálódott megoldás, a
Seedr.
Kitöltik a réseket ■ A nagy rivális helyhez kötöttségét természetesen mások nagy örömmel próbálják már a kezdetektől kihasználni. Számos nemzetközi illetve egy-egy régióhoz, országhoz köthető oldal működik, ahol azok is indíthattak projektet, akik nem a lehetőségek országában születtek, és még közeli rokonuk, barátuk sem volt ott, akikkel megkerülhették volna a korlátozást. Az ismertebbek közül lehet említeni a Kickstarter előtt induló
Indiegogót, ahol csak egy érvényes bankkártya szükséges a projektötlet felterjesztéséhez. De léteznek kifejezetten egy-egy szegmensre koncentráló megoldások. Ezek között lehet felhozni a szintén az USA-ban indult
Crowdtiltet, ahol például esküvöket, utazásokat is finanszíroztathatunk adakozó kedvű ismerősökkel és ismeretlenekkel. Ilyesmire a Kickstarteren nincs lehetőség, mert ott a kreatív ötletekre koncentrálnak, és kifejezetten tiltják az életvitelhez kötődő költségek fedezésére indított projekteket.
Itthon nem megy ■ Idén januárban Magyarországon is valóságos
crowdfunding-őrület söpört végig, hiszen szinte egy napon startolt el három-négy hasonló modellre építő vállalkozás is. Sajnos amennyire nagy volt a lelkesedés a kínálati oldalon, annyira nagy volt a csalódás a támogatói szándékkal kapcsolatban. Márciusi szemlénkben még
egyetlen megvalósult ötletről sem tudtunk beszámolni, és azóta is mindössze egy, alig
80 ezer forintos projektről lehet elmondani, hogy elérte a kitűzött célját. Ezt a kakukktojást is nagy valószínűséggel össze lehetett volna kalapozni crowdfuning nélkül is. Talán a nagy nemzetközi portálokon indított, céljukat elérő hazai ötletek híre esetleg fellendítheti a láthatóan szenvedő magyar közösségi finanszírozó oldalakat is.