Túl sok a csatorna, mindent nem lehet lájkolni, mindenkit nem lehet követni. A fejlettebb régiókban elkezdett hanyatlani a közösségimédia-aktivitás. A cégeknek küzdeni kell a figyelemért.
Egyre több jele mutatkozik annak, hogy a közösségi média első, aranylázszerű korszakának vége, és kezdődik egy új szakasz, ahol sokkal keményebben meg kell harcolni a közönség figyelméért, hogy a megosztásról már ne is beszéljünk...
Fékre léptek ■ Az
eMarketeer becslése szerint idén az Egyesült Államokban mindössze bő 13 százalékkal nő a Facebook-felhasználók köre. Bár a kétszámjegyű növekedés minden iparágban szép teljesítmény, a Zuckerberg-birodalom 2009-ben 90, tavaly pedig majdnem 39 százalékkal bővült. Természetesen az éves duplázódás fenntarthatatlan egy olyan statisztikánál, amelynek a maximuma az internetelérésre képes népesség. Az USA lakosságának például már körülbelül a fele Facebook-felhasználó, ugyanakkor a
Socialbakers statisztikái szerint az amerikai regisztráltak száma fél év alatt kevesebb mint egy százalékkal bővült.
746 millió
Jelenleg ennyire becsülik a regisztráltak számát a Facebookon.
A tetőződést nem is feltétlenül a felhasználói szám lassú növekedése mutatja, sokkal inkább az aktivitás elmaradása. Szintén az eMarketeer felméréséből derül ki, hogy a két évvel ezelőtti aktivitáshoz képest idén nyáron jelentős passzivitást lehet tapasztalni több, a közösségi oldal működése szempontjából lényeges területen.
Az USA-ban szűk 13 százalékkal csökkent azok aránya, akik ismerősökre kerestek (világszinten -4,5% ugyanez), de több mint 10 százalékkal kevesebben voltak azok is, akik installáltak legalább egy alkalmazást az adott időszakban (világszinten -3,1%). A világszintű adatok azért jobbak valamivel, mert bizonyos régiókban (például Brazíliában) még éretlenebb stádiumban van az oldal elterjedése, így ott csupa növekedést lehet látni.
Elvándorlás ■ Egy másik nézőpontból, az oldalra látogató egyedi látogatók számából is egyértelműen vége a boomnak. Az USA-ban és a legtöbb magas penetrációjú országban a regisztráltak szerény növekedése mellett is csökken a napi látogatók száma (nincs ez máshogy
itthon sem). Ugyanez a görbe a világszintű adatokkal stagnál, szintén a fentebb említett, felzárkózó területek aktivitása miatt.
A Facebook napi látogatószámának alakulása az USA-ban...
...és világszinten (forrás: Google Trends)
Bár eddig következetesen a Facebook adatait citáltuk, teljesen hasonló jelenség mutatkozik más közösségi médiás oldalaknál, például a Twitter esetében is. A Google+ érkezése pedig csak gyorsítja a tendenciát, hiszen egy újabb csatorna nyílt, amire jó páran figyelni fognak, és ezzel párhuzamosan hanyagolják jelenlétüket más szájtokon.
Dislike ■ Mi következik mindebből? Egyének szintjén az, hogy egyre inkább meggondolják az internetezők, hol, mennyit és milyen aktivitással töltenek el. Nehezebben kattintanak a megosztásra, nem veszik a fáradságot, hogy lájkoljanak, követni pedig tényleg csak azokat a személyeket, márkát, céget fogják, ahonnan valódi értéket remélnek.
Ugyanez a vállalatok szempontjából úgy fordítódik le, hogy nem lesz elég "fent lenni a Facebookon". Bár ez önmagában korábban sem teremtett értéket, de azért egy éve sokkal könnyebben jöttek a rajongók oda is, ahová ma már lasszóval kell fogni az embereket. Párbeszéd, dinamikus tartalom, komoly elemzés, szűrés szükségeltetik ahhoz, hogy a cégek valóban megértsék, és ennek következtében aktivitásra késztessék potenciális fogyasztói bázisukat.
Ebben segíthetnek azok a kifejezetten közösségi média figyelésére és elemzésére fejlesztett CRM-megoldások, melyek világszintű piaca jövőre már összbevétel szempontjából meghaladja az egymilliárd dollárt a
Gartner felmérése szerint.