A hazai e-kereskedelem bővülése ellenére tavaly csak kis mértékben változott a netes vásárlók száma. Ugyanakkor azok, akik használják a szolgáltatást, nagyobb forgalmat generálnak.
A magyarok elsősorban olvasásra, tájékozódásra használják az internetet, az online adás-vételben a felnőtt internetezők harmada vesz részt - derül ki a Vatera és Medián kutatásából. Az év végi felmérést megelőző egy hétben a hazai internetezők többsége, 71 százaléka látogatta meg az iWiW közösségi oldalt. A két vezető hírportál közül az origót a megkérdezettek 60 százaléka, az indexet 40 százaléka olvasta. A Facebook 42, a Vatera 39 százalékkal szerepel a leglátogatottabb oldalak listáján.
A hírek mindenkit érdekelnek ■ Az elmúlt évben 13 százalékkal nőtt az internet-hozzáféréssel rendelkezők aránya a felnőtt lakosság körében, így jelenleg a magyarok közel 60 százaléka éri el a világhálót. Ugyanakkor nem mindegyikük él a lehetőséggel, mivel a hozzáféréssel rendelkezők ötöde egyáltalán nem szokott felmenni az internetre.
Az aktív netezők közel kilenctizede elsősorban hírolvasásra, tájékozódásra használja a hálót. Ezt követik a közösségi oldalak, amelyeket a megkérdezettek háromnegyede alkalmanként vagy rendszeresen felkeres. Hivatalos ügyintézésre és árukereső oldalak böngészésére a felhasználók valamivel kevesebb mint fele használja a webet, de népszerűségi lista élmezőnyébe tartozik az online vásárlás is, amit a válaszadók harmada vesz igénybe.
A Vatera 2010-es adatai (a grafika nagyítható)
Nő a bizalom ■ A kutatás szerint az elmúlt másfél évben lelassult az e-kereskedelemre való nyitottság növekedése, ami azért így is arányos volt az internet-penetráció növekedésével. Ugyanakkor azok, akik vásárlásra használják a világhálót, sokkal intenzívebben, magabiztosabban, több bizalommal teszik azt. Az e-kereskedelmi piac folyamatos bővülése is ebbe az irányba mutat: a GKIeNET ügyvezetője,
Kis Gergely szerint a 2008-ban 60 milliárd forintos forgalmat generáló szektor 2010-ben már körülbelül 135 milliárdosra bővült.
A Vaterán a kereskedők köre intenzívebben bővült, mint az internet-hozzáférés terjedése, és az aktív felhasználók száma, illetve az oldalon lebonyolított pénzmozgás is ezzel arányosan nőtt. Míg a piactér 2009-ben 1 millió regisztrált felhasználó mellett 16,3 milliárd forintos forgalmat bonyolított le, addig tavaly 1,4 millió felhasználó mellett körülbelül 22 milliárd forintos eredményt ért el.