Bár 2011-ben a táblagépek frontja az Apple és a Google csörtéitől volt hangos, jövőre főnixmadárként támadhat fel egy harmadik szereplő, a vállalati területen igencsak otthonosan mozgó Microsoft.
Míg a konzumer szektort egyre inkább "belakják" a táblagépek, a vállalati felhasználás elterjedése jóval megfontoltabb lépésekkel halad. Ezért is lesz nagyon fontos a következő esztendő, amikor várhatóan első ízben rajzolódnak ki majd viszonylag tartós erővonalak az üzleti szegmensben.
Játékszerből igásló ■ Ezt támasztja alá az IDC nemrégiben megjelent jelentése is. A Tablets in Enterprise tanulmány szerint az Európát, a Közel-Keletet és Afrikát magában foglaló EMEA régióban idén 20 millió táblagép talál gazdára, ám ennek mindössze tizedét teszi ki az üzleti célú beszerzés. Ez a trend azonban a kutatócég szerint jövőre markánsan átalakul: egyrészt a konzumerizáció lassan megdönti a vállalatok ellenállását, és az üzleti alkalmazások egyre növekvő száma is segíti a professzionális felhasználók arányának növekedését.
A PlayBook és a TouchPad biztosan nem lesz befutó
Idén
több próbálkozás is volt az iPad hegemóniájának megtörésére, ám a HP TouchPad gyártását alig
néhány hét után leállították, a
BlackBerry PlayBook-ra pedig nem győznek egyre kisebb számot mutató árcédulát rakni, hogy végre elvigye valaki. A kifejezetten üzleti felhasználásra készült Cisco Cius azért nem számítható teljes értékű szereplőnek, mert egyrészt lényegesen
tágabb koncepciót takar a hagyományos táblagépeknél, valamint árazása miatt is vélelmezhetően csak egy szűk piaci rést lesz képes kitölteni.
Három királyok ■ 2012-ben azonban mégis három nagy szereplő csatájára bővülhet a vállalati célra vásárolt táblagépek piaca. Az új induló tulajdonképpen nem új, hiszen a Microsoft folyamatosan jelen volt és van a tabletek frontján, ám saját bevallásuk szerint is rosszul álltak hozzá a piachoz. A kifejezetten tabletes működésre kihegyezett Windows 8 színre lépésével azonban gyökeres fordulatot vehet a szoftveróriás szerepe. A hivatkozott IDC kutatás is megemlíti, hogy sok vállalatnál kifejezetten a Microsoft új operációs rendszerével készülő modellek megjelenése miatt várnak ki a céges beszerzéssel.
Mindeközben a Google is új arcát mutathatja majd jövőre, hiszen ha a pletykáknak hinni lehet, néhány hónapon belül
saját márkás tablettel rukkolnak elő, azaz megszűnnek "csupán" oprendszer-szállítóként funkcionálni.
És ugye továbbra sem kell majd félteni az Apple-t, amely szintén 2012 első felében dobhatja piacra harmadik generációs táblagépét. A jellemzően otthoni felhasználóknál erős Apple-nek már idén is jelentős bázisokat sikerült kialakítania az iPad-del a vállalatok falain belül, amit jövőre valószínűleg csak még erőteljesebb nyomulással próbál majd tovább építeni.
Nyílnak a pénztárcák ■ Hogy megéri a céges eladásokra koncentrálni, arról beszédes adatokkal szolgál az IDC felmérése. A megkérdezett cégek 48 százaléka már kipróbált idén valamilyen táblagépes megoldást, vagy elkezdett utánanézni annak, hogyan építheti be az eszközöket saját működésébe. Ezen cégek (főként nagy- és középvállalatok) jó része jelezte, hogy 2012 első vagy második negyedévében meg is kezdik a tabletek beépítését informatikai rendszerükbe.