Az Európai Bizottság a szolgáltatóknak kiküldött kérdőíveken érdeklődik az Apple szerződéseivel kapcsolatban.
Legendák keringenek arról, hogy az Apple mennyire nehéz partner, amikor a szerződésekről és azok feltételeiről van szó operátori oldalon. Elég csak a hazai szolgáltatók beszámolóira támaszkodni, amelyekből az derül ki, hogy rendkívül kemény nehéz feladat megszerezni azt Apple készülékek forgalmazásának jogát. Mindennek a híre eljuthatott egészen az Európai Bizottság megfelelő csoportjaihoz és szakembereihez (persze indultak hivatalos panaszok is a versenytársaktól), mivel
a Financial Times által megszerzett dokumentumok szerint több európai mobilszolgáltató egy kérdőívet kapott kitöltésre, amiben az Apple üzletpolitikájáról faggatják őket.
Előkészítő kérdezősködés ■ A kérdésekben olyan, értékesítéssel, vagy technikai részletekkel összefüggő kérdések szerepelnek, amelyekre adott válaszokból kiderülhet, hogy a gyanú szerint az Apple versenyellenes üzleti taktikákat vet be annak érdekében, hogy a szolgáltatók az iPhone-t és ne a versenytárs készülékeit részesítések előnyben. A 9 oldalas kérdőívben például a szolgáltatóknak olyan kérdésekre kell válaszolniuk, hogy az Apple kötelezővé teszi-e egy bizonyos mennyiségű iPhone megrendelését, a gyártóval között szerződésekben szerepelnek-e megszorítások a felhasználható marketingkerettel kapcsolatban, illetve előfordulnak-e olyan záradékok, amelyek szerint az Apple sohasem kaphat a konkurenciánál rosszabb ár- vagy bármilyen egyéb, az eladásokkal kapcsolatos támogatást.
Apple és a szolgáltatók viszonya: Brüsszel vizsgálódhat
Ezeken kívül az Európai Bizottság azt is meg szeretné tudni a szolgáltatóktól, hogy az Apple akár szerződéses, akár technológiai alapon gátolja-e valamilyen módon az iPhone 5 készülékekben lévő 4G modulokat, aminek következtében azok nem használhatók a nagy sebességre képes LTE hálózatokon. A kérdőívben az Európai Bizottság konkrétan utal rá, hogy információkkal rendelkezik az Apple, illetve egyes operátorok között létrejött olyan megállapodásokról, amelyek alkalmasak arra, hogy a többi mobilgyártót kiszorítsák a piacról.
„Annak is vannak jelei, hogy bizonyos európai országok piacára kerülő bizonyos Apple termékek meghatározott funkcióit kikapcsolják. Amennyibe ez a tevékenység igaznak bizonyul, úgy mindez a tröszt ellenes szabályozások megsértését is jelentheti.”, folytatja a kérdőív szövege. A kérdőív visszaküldésének határideje június 17., az Apple által kiadott közlemény szerint a gyártó összes szerződése összhangban áll az uniós szabályozásokkal.
Nem könnyű partner az Apple ■ Noha a hazai vásárlók ebből mit sem érzékelnek, azt lehet tudni, hogy a magyar operátorok is hosszasan tárgyaltak az Apple-el, amikor megkezdték az iPhone forgalmazását. Ez évekkel ezelőtt azért volt főleg érdekes, mert akkoriban függetlenül, hivatalos forrásból nem is lehetett hozzájutni a mobilokhoz, így a szolgáltatók jelentették az egyetlen csatornát a mobilok piacra bocsátásához (ha nem számítjuk a fekete és szürke importot).
Elsőként a T-Mobile kezdte meg az iPhone árusítását a 3G modellel, azóta pedig a Vodafone is csatlakozott az Apple-klubhoz. A Telenor sokáig nyíltan szembement a másik két cég üzletpolitikájával és az androidos rendszerű mobilokat helyezte középpontba. Az utóbbi hónapokban ez is megváltozni látszik, azaz van a kínálatukban iPhone, csak éppen nem a hivatalos csatornákról szerzik be, így a forgalmazást nem is támogatják reklámmal, vagy egyéb tevékenységgel, a készülék nyoma egyedül a weboldalról letölthető árlistákban található meg.