Egy nemrég készített interjú alapján a Sony vezetése is tisztában van vele, hogy a gazdasági nehézségek mellett a saját stratégia is közrejátszott abban, hogy a japán vállalatot manapság nem övezi Apple-szintű hisztéria. Van azonban kiút, dolgoznak is rajta.
Ha mostanában valaki az Apple névre hivatkozik, azonnal tudja, milyen hatást ér el: minőséget, csúcskategóriás eszközöket, de legfőképpen erős divatfaktort kapcsolnak a vállalathoz az emberek. Néhány évtizede volt egy olyan időszak, amikor a Sony is ebben a kivételes helyzetben volt: a Walkmanek, kazettás és CD-s szórakoztatóelektronikai eszközök, hatalmas analóg tévék korában ugyanolyan varázslat övezte a japán gyártót, mint ami most egy almás logó láttán fogja el a vásárlók tetemes részét. A lengyel Gazeta Wyborcza újságírója a CES-en kapta mikrofonvégre Kazuo Hirai elnök-vezérigazgatót, aki válaszai alapján tisztában van a Sony jelenlegi helyzetével, de lát utat felfelé.


Kazuo Hirai a választott irányt mutatja

Mit szeret a vevő? Hirai megdöbbentő nyíltsággal beszél az interjúban arról a jól látható hullámzásról, ami a Sony termékeinek és stratégiájának sikerességét jellemzi már évtizedek óta. A vezető szerint többször jó érzékkel tapintottak rá sikertermékekre, a már említett Walkman, a PlayStation konzolok, valamint az analóg televíziók terén például a maguk idejében egyértelműen a Sony volt a király. Volt azonban több olyan fejlesztési kör, amit a későbbi reakciók fényében nem kellett volna annyira erőltetni.

Ezek egy része ráadásul azért nem robbantott bankot, mert nem számoltak előre a japán és az európai-amerikai vásárlóközönség különbözőségével. Japánban hiába volt sikeres több termék, ha a világ nagy részén "kulturálisan" érdektelennek számítottak. Ilyen volt többek között az iPad megjelenése előtt közel tíz évvel bemutatott Airboard, egy mobil interaktív tévé-tablet, vagy a Location Free TV, amely kábeltévés adások megtekintését tette lehetővé távolról, interneten keresztül.


A régi szép idők ikonjai

Az sem segített az utóbbi években, hogy túl sok lábon próbált állni a vállalat, a nyolc fő termékcsoportra egyenként nehéz volt hangsúlyokat helyezni. Épp ezért a jelenlegi stratégia három kiemelt területre fókuszál: az okostelefonok és mobil eszközök, a digitális képalkotás, valamint a játékpiac a Sony top 3-as listája. Ezen kívül igyekeznek újra megerősödni a tévépiacon, erősebb vásárlói bázist építeni a fejlődő országokban, valamint a kevéssé működő szegmensek helyett olyan újakba beszállni, amelyekben igazi lehetőségek kínálkoznak.

Menekülés előre Ez utóbbit továbbfűzve Hirai nagy reményekkel beszélt az egészségügyi informatika és elektronika területéről: a vezető szerint ez az egyik legígéretesebb jelenlegi piac, amelynek meghódításán már dolgoznak is. Az Olympus partnereként igyekeznek új technológiákkal felturbózni az e-egészségügy világát, többek között modern, a korábbiaknál sokkal jobb képminőséget garantáló endoszkópokkal.

A meglévő területek közül Hirai szerint leginkább az okostelefonos piac hozhat fellendülést a Sony számára. Ez egybevág a közelmúltban bemutatott készülékek fogadtatásával: az Ericsson-házasságból kihátráló Sonynak egy ideig nem sikerült igazán sikeres telefonokat megjelentetnie, a tavalyi Xperia S, az idei CES-en pedig az Xperia Z sorozat viszont már újra a figyelem középpontjába került. Ugyan az iPhone-faktor (amely igazából már Samsung-faktor is egyben a mobilpiacon) szintjét még nem sikerült elérni, az elemzők szerint ismét van "neve" a Sonynak az okostelefonos vásárlók között, ráadásul legutóbbi táblagépük, az Xperia Tablet S is jól szerepelt a tesztekben és a boltokban is.



A kritikusabb szemléletű szakértők szerint ennél azonban többre, valami igazán egyedire és ikonikusra lesz szükség ahhoz, hogy a Sony visszakapaszkodjon a 10 évvel ezelőtti szintre. Részvényeik értéke kisebb hullámhegyekkel tarkítva folyamatosan csökken az elmúlt öt évben, a 2008-as év elejének 55 dollár feletti árfolyamához képest mostanában 11 dollár környékén cserélnek gazdát a japán vállalat tőzsdei papírjai.

Már a CES nulladik napja is erősre sikerült
70 millió PS3 sem húzza ki a gödörből a Sonyt
Stílusos penge: Sony Xperia Tablet S teszt

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.