Ha nem romlott el, ne próbáld megjavítani! Ilyen és ehhez hasonló reakciókat szültek a Facebook folyamatosan érkező változtatásai a felhasználók részéről. Ehhez képest a közösségi oldal még több lapáttal rátesz az eddigiekre.
A Facebook f8 konferenciáján elhangzott többek között az is, hogy világszerte már 800 millióan használják a közösségi szolgáltatást. Azoknak, akik a nemrégiben bevezetett és most bejelentett változások miatt zúgolódnak, csupán ezt a számot kell kicsit boncolgatniuk ahhoz, hogy megértsék a vitatott újdonságok miértjét.
Bármennyire nagy szám ugyanis ez a 800 millió, a Facebook növekedési üteme a felhasználók számát tekintve lassul, ami egy teljesen érthető, természetes folyamat. Lassacskán kis túlzással igaz lesz az a mondás, hogy aki már ki akarta próbálni, az ki is próbálta: az internet-lefedettség nélküli vagy erősen cenzúrázott területek lakóin kívül boldog-boldogtalan regisztrált már magának facebookos profilt. Más kérdés viszont, hogy ki mennyire használja.
Ilyen volt a kezdetekben... és ilyen lesz mostantól
Ugyan, maradj még! ■ Arról már jóval árnyaltabbak a vélemények, hogy a 800 millióból hányan használják aktívan a Facebookot, és hogyan viselkednek, meddig maradnak, merre járnak az oldalon belül. Márpedig amikor a kritikus tömegű felhasználó megszerzése megtörtént, a növekedés ütemét azzal lehet fenntartani, ha minél többen, minél több ideig maradnak a szolgáltatáson belül, és természetesen szépen megnézegetik, lekattintgatják a reklámokat, mikrotranzakcióra költenek - vagyis
termelik a bevételt.
Ez tehát a legközérthetőbb válasz arra a kérdésre, ha valaki hőbörög, miért is kell folyamatosan bizgerálni a megszokott felhasználói felületet és funkciókat. A "próbáld ki, hiszen olyan egyszerű" jelmondat megtette kötelességét, és nyugdíjba vonulhat - most új korszak jön, amely már a "ha már itt vagy, maradj még, hiszen annyi mindent tudunk mutatni" elven működik.
Zenés egotörténelem ■ Az egyik legnagyobb durranásnak
Mark Zuckerberg az új Timeline funkciót tartotta, amelyet folyamatosan, pár hét alatt vezetnek be az összes felhasználó számára. Az új profiloldal szintén a multimédia-túladagolás jegyében született: az eddigi különálló adatok helyett egy képes-hangos-térképes-videós idővonal mentén mutatja be a felhasználó életét. A képeken és videókon megjelennek a rokonok, a legfontosabb történések (például az iskolák, munkahelyek, lakhelyek változásai), miközben a földrajzilag is beazonosítható részleteket a Bing Maps motorján alapuló térképeken is követhetjük.
Egy másik multimédiás újdonság szintén a felhasználók marasztalását célozza meg. A Spotify online zeneszolgáltató beépítése egyfajta közösségi zenehallgatási élményt kínál, ahol egy jelenleg 15 millió dalból álló adatbázis áll a facebookozók rendelkezésére. A dalokat szabadon postolhatja, megoszthatja mindenki, lehetőség lesz javaslatokat küldeni másoknak, és persze egy tonna egyéb közösségi funkció is megnyílik, például figyelhetjük, kikkel van a legtöbb közös kedvencünk, de akár csoportokra szabott slágerlistákat is készíthetünk.
Ez van, ezt kell szeretni ■ A felhasználók péntektől várhatják saját fiókjuk átalakítását. Akik már az eddigi változásokkal, például az automatikusan kijelölt vezető hírekkel és a jobb oldali eseményfigyelővel is elégedetlenkednek,
egy speciális hivatkozáson még használhatják az eddig megszokott felületet, ám szinte biztos, hogy amikor mindenki megkapta az újításokat, ez a lehetőség eltűnik.
A Spotify zeneszolgáltatása viszont első körben még nem ér el Magyarországra, vélhetően a kapcsolódó szerzői jogkezelési gyakorlat helyi tisztázásáig - egyelőre az Egyesült Államokon kívül csak Nyugat-Európa egyes országaiban indítják el.