Nagy szüksége lenne rá, de egyelőre nem jutott friss tőkéhez a hazánkban is nyomuló DIGI távközlési társaság román anyavállalata.


Drasztikus modell | Bár Kosik Kristóf, a magyar DIGI jogi képviselője szerint a működési modelljük rendkívül egyszerű – elérhető árszinttel nyernek meg előfizetőket –, azt a szakmában kezdettől fogva meglehetősen aggályosnak és homályosnak tartják. A fő tulajdonos, Teszári Zoltán nagyváradi milliárdos vállalkozó legendásan elzárkózik a nyilvánosságtól. Kártyáiba nem enged betekintést, és lényegében még mindig kézi vezérléssel irányítja a hat országban jelen lévő, nagyra nőtt vállalatcsoportját, egy ideje már a magyar leánycégnek is személyesen ő az ügyvezetője (Digitátor – Figyelő, 2008/22. szám).

A DIGI eddigi története azt mutatja, hogy fejlődésének (vagy egyenesen fenntartásának) kulcsa az előfizetők számának gyors növelése. A cég rendre drasztikusan alacsony árképzéssel "támadja be" a piacot. Kosik Kristóf viszont állítja, dömpingárról szó sincs. Akárhogy is van, a DIGI Romániában és Magyarországon tarolt, először a kábeltévé és a műholdas tévé piacán, majd kiterjesztette tevékenységét a kábeles internetszolgáltatásra és a vezetékes telefonra is, sőt Romániában még mobiltelefon licencet is tudott nyerni. Nálunk körülbelül 600 ezer háztartásban van jelen, ebből 400 ezer körüli a műholdas kapcsolatok száma, vagyis a kezdeti évek robbanásszerű növekedéséhez képest stagnál az ügyfélkör. Összességében az RCS&RDS 5 millió előfizetővel rendelkezik a régióban, éves bevétele tavaly mintegy 700 millió dollár volt, amelynek körülbelül az egyhetedét termelte Magyarországon.

A cég taktikáját a távközlésben – és a hozzá kapcsolódó médiaiparban, hiszen a DIGI-nek egy ideje már saját csatornái is vannak – az átlagnál kockázatosabbnak tartják. Először hálózatot kell építeni, venni vagy fejleszteni, s ki kell fizetni a médiatartalmak jogdíjait. A DIGI modellben mindez csak akkor térülhet meg, ha a nyomott árakra viszonylag gyorsan tömegek mozdulnak rá. Ehhez képest a "klasszikus" felfogás szerint az új távközlési fejlesztéseket először prémium termékként értékesítik.

A cég tehát állandó fejlesztési kényszerben él, miközben profitja egy előfizetőre vetítve vélhetően alacsony. Ugyanakkor erősödő játékosként folyamatosan javítja tárgyalási pozícióit, a milliós előfizetői bázis pedig végül egyre nagyobb értéket képez. Mindez addig működik jól, amíg van a piacon letarolható potenciális részesedés, és a beszedett díjakból a fejlesztések – legalább döntő részben – finanszírozhatóak. Az utóbbi években azonban mintha az arányok a cég számára kedvezőtlen irányba tolódtak volna el. Telítődtek az egyes szegmensek, ma már nincs megfelelően nagy tere a bővülésnek, a román távközlési piac összesített forgalma tavaly például 20 százalékot zuhant. A bevételek döntő része lejben és forintban folyik be, e két valuta időről időre gyengült a költségekben magas hányadot képviselő dollárral szemben, és nem tudni, hogy ezek kivédésére mennyire fedezte magát a társaság.

Mindezt úgy kell állnia a DIGI-nek, hogy vélhetően a piacon a legkisebb nyereségrátát "vállalta be". "A társaság fapados modellje nagyon sikeres, látszik, hogy a tulajdonos elsősorban nem a megtérülésre, hanem a piacszerzésre törekszik" – összegez Gyurcsik Attila, a Concorde elemzője.

Az RCS&RDS – illetve elődcége – már 2002-től kezdve nagyobb összegű hitel felvételére szorult, hogy tartani tudja a tempót. Három éve a társaság a londoni tőzsdéről is megkísérelt egy nagyobb tőkebevonást, 400–600 millió dollár értékben, ez azonban meghiúsult. Akkori hírek szerint a felkínált 15 százalékos részért a befektetők csak körülbelül a Teszári által megcélzott összeg felét tartották volna reálisnak. Ez egyrészt nem oldotta volna meg a finanszírozást, másrészt alaposan leértékelte volna a társaságot. A pénzre azonban szükség volt, amire az is utal, hogy a DIGI nem sokkal később félmilliárd dolláros összegben szindikált hitelt vett fel az ING–Citi bankpárostól.

Halasztás | Ezzel megoldódni látszott a finanszírozás, ám úgy tűnik, a növekedési ütem az utóbbi években sem volt a várt mértékű, hiszen romániai lapértesülések szerint a DIGI likviditása manapság sem megfelelő. Ami pénz beérkezik, az rögtön megy is el a hiteltörlesztésre, illetve a hálózatok fejlesztésére. A magyar leányvállalat például 2008-ban 20 milliárd forintos forgalom mellett is csak 180 milliós működési cash flow-t termelt. Már tavaly felvetődött, hogy a román anyacég 200 millió dollár értékben kötvényt bocsát ki, de az ügylet előbb húzódott, majd a napokban „elhalasztották”, azaz le kellett fújni. Kosik Kristóf ezzel kapcsolatban nem tudott érdemi információkkal szolgálni.

Az összeg csak ahhoz lenne elég, hogy a DIGI levegőhöz jusson, hiszen 2011-ben és 2012-ben több mint 200 millió dollár értékben járnak majd le különböző kötelezettségei, nagyrészt a 2007-es hitel terhei. A Standard & Poor’s és a Moody’s egyaránt spekulatív, azaz nem befektetői kategóriába sorolta a kötvényt, vagyis meglehetősen kockázatosnak tartja a társaságot. Ám ennél is rosszabb hír a DIGI számára, hogy a befektetők a legutóbb tervezett kötvény felkínált 9,75–10,00 százalékos hozamát kevesellték, és a hírek szerint ez vezetett az ügylet „elhalasztásához”. (A hasonló minősítésű, dollárban jegyzett amerikai kötvénykibocsátások ma 9,64 százalékos átlaghozammal forognak, de ehhez a DIGI esetében a kockázati felárat még hozzá kell adni.)

A cég adóssága az amortizáció nélkül számolt éves üzemi nyereség (EBITDA) 2,5-szerese. "Ez az arány viszonylag magasnak számít a szektorban. A Magyar Telekomnak például 1-es a megfelelő szorzója, a lengyel TPSA telefoncégnek pedig 0,8-as, ugyanakkor van a DIGI-énél rosszabb mutatóval rendelkező cég is" – értékel Gyurcsik Attila. A piac tehát jelenleg többet kér, mint amennyit Teszári Zoltán ajánlani tud. Így a tulajdonosnak most főhet a feje, hogy egy 10 százalék feletti hozamot kínáló új kötvénykibocsátással még nagyobb pénzügyi teljesítménykényszerbe vezesse-e vállalkozását, vagy megpróbáljon más módon forrást bevonni. Csak az látszik biztosnak, hogy tőkére szükség lesz, méghozzá záros határidőn belül.

Az is elképzelhető, hogy Teszárinak a jövőben fokozatosan változtatnia kell eddigi agresszív piacszerzési stratégiáján. Romániai sajtóértesülések szerint ugyanis a cég igazgatóságába nemrég egy új, külső tag került, méghozzá a hitelező bankok jelöltje. Szakértők azt valószínűsítik, hogy az ING és a Citi egyrészt azért szeretné befolyásolni a cég döntéseit, mert a hitelfelvételnél tett vállalások teljesülése megkérdőjeleződött, másrészt igyekeznek keresztülvinni, hogy a társaság most már elsősorban a profit növelésére koncentráljon, és ne a piacszerzésre.
 

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.