Mint arról beszámoltunk, a kedden bejelentett - magazinoknál és egyéb digitális tartalmaknál használható - előfizetési rendszerben 30 százalékot csíp le az Apple, ha ő hozza az ügyfelet, azaz az App Store-on keresztül zajlik a megrendelés. A Steve Jobs vezette cég több feltételt is szabott a digitális tartalomszolgáltatóknak (például iPad-re készített magazinok, videós tartalmakat, zenéket kínáló vállalatok), továbbá minden bevételből egységesen 30 százalékot szándékszik megtartani.
Egyelőre csak tájékozódnak ■ A bejelentés felkeltette több hatóság, így például az USA igazságügyi minisztériuma és a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság, továbbá az Európai Bizottság érdeklődését. A Wall Street Journal értesülései szerint ezek a vizsgálódások egyelőre csak előzetesek és tájékozódó jellegűek. Hivatalos vizsgálatot sehol sem indítottak, sőt még az is kétséges, hogy például a két amerikai hatóság közül melyik fog eljárni, ha egyáltalán abba a fázisba jut az ügy.
Mindenesetre az biztosnak látszik, hogy az Apple megoldását nagyító alá veszik, és ha bármi olyat találnak, ami ütközhet az amerikai trösztellenes törvényekkel, akkor kellemetlen eljárás vár a cégre. Az Európai Bizottság szóvivője szintén megerősítette, hogy „körültekintően figyelemmel kísérik a helyzetet”, bármit is jelentsen ez.
Támadható pontok ■ Eric Goldman, a High Tech Law Institute vezetője szerint az a kitétel, hogy a kiadóknak el kell távolítani az applikációjukból minden külső oldalra mutató linket „meglehetősen agresszív álláspontot tükröz”. Nyilvánvaló, hogy ez a kirekesztő lépés egyedül az Apple-nek kedvez, mivel ezzel akadályozza meg, hogy a felhasználók olyan helyen fizessenek, ahol nem jár jutalék az Apple-nek.
Az Apple másik kikötése szintén problémás lehet. Jobsék ragaszkodnak ahhoz, hogy a kiadók minden, máshol hirdetett akciójukkal egyenértékű, vagy jobb megoldást kínáljanak az App Store-on vásárlók számára. Az ilyen jellegű korlátozások versenytorzító hatásúak lehetnek az árak alakulására. Hasonló ügy miatt jelenleg eljárás folyik egy amerikai egészségbiztosító ellen.
Az új üzleti modell ellen a zenei produkciókat értékesítő vállalatok azonnal és élesen reagáltak. Egy több mint 10 millió zeneszámot értékesítő francia cég képviselője szerint a jutalék mértéke „annyira versenyképtelen, hogy a rendszer bizonyosan életképtelen lesz az európai piacon”.
Bizonyítási nehézségek ■ Ugyanakkor az ügy a nyilvánvaló korlátozások és a magas árazás ellenére sem egyértelmű. A hatóságoknak nehéz lesz bizonyítani, hogy az Apple visszaél dominanciájával, vagy azt, hogy a valós értékénél lényegesen magasabb áron kínálja szolgáltatását.
Tulajdonképpen az sem evidens, hogy az almás cég domináns pozícióban van. Igaz, hogy az iPhone-széria hatalmas sikert aratott, de még az okostelefonok piacán is „csak” a harmadik helyen állt a tavalyi utolsó negyedév eladási statisztikái alapján. Az iPad ugyan jelenleg valóban uralkodik a táblagépek területén, ám a konkurencia már futószalagon gyártja az újabbnál újabb megoldásokat. Utóbbiak puszta mennyiségükkel képesek lesznek arra, hogy alaposan lefaragják az iPad tavaly 85 százalékosra becsült piaci jelenlétét. Az eMarketer felmérése szerint ez az arány 2012-re már 70 százalék alá csökkenhet.
Nincsenek egyszerű helyzetben tehát a hatóságok, de ha oda jutna az ügy, hogy eljárást kezdeményeznek, annak is gyorsan véget vethetne az Apple azzal, hogy néhány pontot változtat a most meghirdetett szisztémán. Persze ez egyenértékű lenne a vereség beismerésével. Steve Jobs pedig nem olyan típus, aki könnyen veszi a vereséget.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak