A hét elején még arról szóltak a hírek, hogy a Google 2,5 milliárd dollárért szerzi meg a közösségi vásárlásban utazó Groupont. A legújabb értesülések szerint azonban a keresővállalat ennek több mint dupláját fizeti majd ki az e-kereskedelmi oldalért.
A 2008 végén indított Groupon úttörőnek számít a legújabb webkettes sikertörténet, a
közösségi vásárlás modelljének kialakításában. Az oldalt nemrég a Yahoo akarta megszerezni, de a vállalat 1,7 milliárd dolláros vételi ajánlatát nem fogadták el. Utóbb arról szóltak a hírek, hogy a Google már
2,5 milliárd dollárt kínált a Grouponért, és a legtöbb forrás tényként kezelte, hogy a felek meg is állapodtak.
Az All Things Digital legfrissebb információi alapján a Groupon mégsem ennyiért kelt el: az online lap arról értesült, hogy a Google összesen 6 milliárd dollárt szán a felvásárlásra, ami az 5,3 milliárdos vételárból és 700 millió dollárnyi, a cég jövőbeni teljesítményéhez kötött vételár-prémiumból állna. A The New York Times ugyancsak "5-6 milliárd dollár közötti összegről" számolt be, és tudni véli, hogy a megegyezést még a héten hivatalosan is bejelentik.
Amennyiben az értesülések beigazolódnak, a Google történetének legnagyobb értékű felvásárlására készül, ami jóval meghaladja a DoubleClick 3,1 milliárd dolláros, vagy a YouTube 1,65 milliárdos akvizícióját. Úgy tűnik azonban, hogy a 30 milliárd dolláros készpénzállománnyal rendelkező vállalatnak még ezt a hatalmas összeget is érdemes lehet rászánnia az e-kereskedelmi szolgáltatás megszerzésére.
Kereső és kereskedő ■ Tény, hogy a Groupon üzlete kívül esik a kereső-nagyhatalom Google alaptevékenységén, és a vételár is minimum tízszerese az oldal becsült éves bevételének. Ezzel szemben a cég piacvezető az internet leggyorsabban fejlődő területén, ahol a Google eddig nem volt képes különösebb eredményeket felmutatni. Van, aki szerint a képlet nagyon egyszerű: a keresőóriás lehetőség szerint minden jelentősebb internetes trendet irányítása alá akar vonni.
Sokan a Google és a Groupon teljesítmény-alapú fizetési modellje közötti hasonlóságot emelik ki: ahogy a keresőben hirdetők is az átkattintások alapján fizetnek, úgy a Groupon is csak akkor terheli meg a kereskedők számláját, ha egészen az ajtajukig vezette a vásárlókat. A Google működésében inkább a technológiai, és nem a kereskedelmi vonal domborodik ki, így érdekes lesz látni, mindez hogy működik majd a Grouponnal ötvözve – például a közösségi vásárlási ajánlatok megjelenésével a helyi keresésekben és a Google Maps felületén, vonzóbbá téve a Places szolgáltatást.
Arra több elemző is felhívja a figyelmet, hogy a legnagyobb kihívást a Groupon üzletének "átméretezése" jelentheti majd, hiszen egy közösségi vásárlásban utazó oldalnak a sikeres működéshez erős helyi kereskedelmi jelenlétre van szüksége, nem beszélve a cikkírók hadáról, akik az ajánlatokat vonzóvá teszik a vásárlók szemében. Nyilvánvaló, hogy az észak-amerikai Groupon üzletének kiszélesítésével mindez egyre bonyolultabbá válik, és könnyen felfalhatja a remélt 50 százalékos profitrátát – márpedig az 5 milliárd dolláros vételár mellett a Google ilyesmit nem engedhet meg magának.