A fogyasztók egyre kevésbé érzékelik a határvonalat az online és offline vásárlás között, a két megoldás ebben az évben már jelentősen összemosódik – derül ki a Google októberi felméréséből.
A karácsonyi bevásárlásnak a fogyasztók több mint fele már november vége előtt nekilát, bár egyharmad részben továbbra is december közepére tervezik a beszerző körutat. Közel 50 százalékuk a tavalyinál több időt szán a kínálat felfedezésére, tekintettel az elvékonyodó otthoni költségvetésekre, és ötből négyen már a neten is körülnéznek, minden második esetben az internetes keresést tartva az információgyűjtés legfontosabb eszközének – még érdekesebb azonban, hogy a vásárlók fele a fizikai áruházak meglátogatása előtt is online nyomozást végez.
Nonline szezon ■ A Google megbízásábó az Ipsos OTX készítette el a Holiday Consumer Intentions 2012 címen közzétett felmérést, amely a
thinkwithgoogle.com oldalon egy prezentáció formájában tekinthető meg. A kutatásban az idei bevásárlási szezont már a "nonline" jelzővel illetik, ami az online és offline megoldások zavartalan együttműködésére utal, ide értve az árazás, a funkcionalitás vagy a kedvezmények kérdését. Maguk a fogyasztók már nem igazán tesznek különbséget a fizikai és virtuális megoldások között, ehhez pedig az okos kereskedők is alkalmazkodnak.
Ahogy a fenti ábra mutatja, a bevásárlókörutak egyre kevésbé "kötöttpályásak", és az egyes csatornák lassan összemosódnak. A fogyasztók korábban látnak hozzá a beszerzésekhez, és egyre több eszközt vesznek igénybe: a több ezer válaszadó 85 százaléka számolt be róla, hogy ezek esetenként eltérőek lesznek a kiválasztás és a tényleges vásárlás során. Itt is fontos szempont, hogy az eladók már nem csak személyesen építhetnek megbízható kapcsolatokat, és a közösségi hálózatokon vagy videómegosztókon a vásárlók sem kizárólag személyes környezetükkel tárgyalhatják meg tapasztalataikat vagy kérdéseiket.
Online dominancia ■ A kutatás felhívja rá a figyelmet, hogy idén a mobilitás is megkerülhetetlen tényezővé vált az ünnepi bevásárlási hullámban. Az okostelefon- és táblagép-tulajdonosok négyötöd része valamilyen módon már felhasználja mobil eszközeit a vásárlások során, sőt az ünnepek után sem hagyja abba az online keresgélést. Ráadásul az idén nem csak az online vásárlók száma növekszik a tavalyihoz képest, hanem minden ötödik esetben költések is emelkednek, és az online csatornák a terméktípusok, a márkák vagy a kereskedők tekintetében is az emberek több mint harmad részét befolyásolják.
Mint arról korábban beszámoltunk, egy év alatt a nagy európai piacokon is
megduplázódott a mobiljukat vásárlásra használók száma, nyolc okostelefon-tulajdonosból egy már magát a beszerzést is ezen az eszközön keresztül intézte. Magyarországon hasonló arányban terjednek a különféle mobilvásárlási formák: van olyan hazai szolgáltató, amelyiknél az erre fordított havi összeg eléri a 2500 forintot.