"Az e-mail túl lassú" - mondta Mark Zuckerberg, majd kollégáival együtt lassan, körülményesen bejelentette, hogy képzelik el a Facebook háza táján az üzenetküldés jövőjét. Kissé még zavaros a szolgáltatás, de kísértetiesen emlékeztet a Google Wave-re, csak hátha jobb lesz annál.
A Bitport-stáb követte a bejelentést, ám végül több kérdőjel is megmaradt: lesz saját e-mail a Facebooknál, és mégsem teljesen, ennyi mindenképpen kiderült. Arra viszont majd az éles használat során derül fény, pontosan mekkora is a közösségi oldal által kifejlesztett megoldás igazi újdonság-faktora, és ami még lényegesebb, hogy mennyire képes majd meghódítani a felhasználókat.
Könnyen beleeshet ugyanis abba a hibába, mint a néhai Google Wave, amelyre egyébként több funkciójában hasonlít is. Az is szépen indult az ötlet szintjén, annak is adott volt a hatalmas felhasználói bázisa, mégis elsüllyedt, mert kiderült: a valóságban nem felhasználóbarát, és "nem fogja meg" az embereket. Nézzük, mi derült ki a bejelentésekből!
Több forrásból ■ Többször elhangzott: az új szolgáltatás nem e-mail, bár kezeli az e-maileket, de emellett például az azonnali (chat-)üzeneteket, SMS-eket és más metódusokat is. Tulajdonképpen egy Facebook-központtal összefutó kommunikációs hubként fogható fel az elképzelés, amellyel különböző üzenetküldő megoldások között valósulhat meg a közvetlen átjárás: ez a "seamless messaging" fogalma.
Minden Facebook felhasználó neve egyben e-mail címmé is változik: így létrejöhet az úgynevezett Social Inbox, amelyben a különböző forrásból származó üzenetek gyűlnek. A közösségi jellegnek köszönhetően egy hatékony spamszűrő megoldásként jellemezték az előadók magukat a felhasználókat. Ez utóbbi elég érdekes, pont abban a tekintetben, hányan képesek még mindig gondolkodás nélkül trükkös linkekre, állítólagos nyereményjátékokra és egyéb veszélyes hivatkozásokra kattintani Facebookon és azon kívül is...
Félre a technológiával ■ Mark Zuckerberg mellett a másik fontos felszólaló
Andrew Bosworth fejlesztési igazgató volt, aki részleteiben is bele-belemutogatott az új szolgáltatásba. Elmondása szerint az újítás lényege, hogy bár három jól definiálható alappillérre építkezik (az SMS-re, a chat-üzenetekre és az e-mailre), a felhasználók számára a lehető legjobbasn próbálják láthatatlanná tenni a technológiákat, a különböző üzenet-módozatok közötti különbséget. "Csak két dolog fontos, a felhasználók és az üzeneteik" - fogalmazott frappánsan Bosworth.
Bejelentés közben: Zuckerberg és Bosworth
A projekt egyébként az előadók szerint közel egy éve indult, és a Facebook legnagyobb mérnökcsapata dolgozott rajta: ez mindössze 15 főt jelent, de az eddigi fejlesztéseket ennél lényegesen kisebb teamek végezték el. Az alapötlet az eddigi metódusok gyengeségeire alapozott: ha egy e-mail cím vagy telefonszám "kikerül a biztonságos zónából", máris megindulhat rá a kéretlen üzenetek özöne.
A Messages-ben, pontosabban a személyes fiókunk védett részében azonban csak olyan emberektől kaphatok üzeneteket, akik valóban (és igazolhatóan) ismernek minket, vagy ismerőseink ismerősei, velük kapcsolatban azonban már szigorúbb szabályokat is beállíthatunk. Ahhoz, hogy ezt mi magunk is kipróbáljuk, lehet, hogy jó ideig várni kell majd: a meghívásos bevezetés ugyanis akár hónapok alatt zajlik majd le a Google szolgáltatásaihoz hasonló módon.
Meghívót mindenesetre máris igényelhetünk a Messages aloldalon keresztül (természetesen ehhez be kell lépnünk Facebookra).
Q&A ■ Több fontos kérdés is elhangzott a bejelentést követően, a válaszokból pár érdekes részlet is kiderül. Egyrészt nincs még minden készen, többek között az IMAP alapú e-mail kezelésre is várni kell. Hang alapú üzenetkezelés "nem mostanában" várható, a telefonok az SMS-ek formájában folyhatnak bele az üzengetésbe.
Természetesen elhangzott, "Google-gyilkos" lesz-e a szolgáltatás: a divatos, ám kissé elcsépelt kérdésre mosolyogva válaszolták a Facebook vezetői, hogy a Gmail továbbra is önálló entitás, amely a facebookos üzengetés egyik részévé válhat sok más egyéb levelező és üzenetküldő platformmal együtt. Hirdetésileg a Facebook az üzenetkezelőben is a megszokott hirdetéseit szerepelteti majd, amelyek nem lesznek célzottak, "még robotok sem turkálnak majd az üzenetek tartalmában".