Nem túl jó, de az elemzői várakozásoknak nagyjából megfelelő számokat közölt ma hajnalban a Magyar Telekom. A vezetékes piac csökkenése, a távközlési különadó és a montenegrói vizsgálattal kapcsolatos költségek nehezítik az időszakot.
A Magyar Telekom Nyrt. az idei második negyedév során 143,5 milliárd forintos árbevételről és 4,36 milliárd nettó profitról számolt be. Ezek a számok a tavalyi hasonló időszakkal összehasonlítva 4,6 illetve 72,6 százalékkal rosszabbak lettek. A negatív körülményeket is figyelembe véve mégsem tekinthető tragikusnak a teljesítmény. Ezt látszanak igazolni a Portfolio.hu által összegyűjtött szakértői várakozások is: az összbevétel csak kis mértékben (0,5%) maradt el, míg a nettó profit majdnem 10 százalékkal több lett annál, mint amit a megkérdezett elemzők jósoltak.
Össztűz ■ A legnagyobb hazai távközlési szolgáltatónál,
mint ahogy a többi versenytársnál is, a mostani időszakban számos, az üzleti eredményt rontó tényezővel kell megküzdeni. Ezek között említhető a lakosság visszafogott költekezése, a mobil végződtetési díjak tavaly decemberi hatósági csökkentése, illetve a válságra hivatkozva kirótt különadó. A Magyar Telekomot ezeken felül különösen érzékenyen érinti a vezetékes piac évek óta zajló, folyamatos erodálódása, amit egyelőre nem képes fedezni a néhány fejlődő terület, mint például a televízió és a mobil szélessávú szolgáltatások. Az időszak pénzügyi helyzetét tovább bonyolítják a társaság montenegrói leányvállalatával kapcsolatos vizsgálatok költségei és az ezzel összefüggésben képzett céltartalék.
A Magyar Telekom a nehéz időszakot a működési költségek folyamatos racionalizálásával próbálja kompenzálni. A személyi költségek csökkentése mellett ez érinti a marketingre és a tanácsadókra fordított pénzeket is. Ennek köszönhetően a kamat-, adófizetés és értékcsökkenési leírás előtti eredmény (EBITDA) az idei első félévben ugyan bő 18 százalékkal mérséklődött, ám ha az elbocsátások miatt kifizetett végkielégítések és a különadó tételét ebből kiszűrjük, akkor az EBITDA-ráta 41,1-ről 43,1-ra százalékra történő növekedése figyelhető meg. Azaz a bevételekből arányosan több marad a vállalatnál, ha csak a normál ügymenetet nézzük.
A cégcsoport az eredmények közlése mellett továbbra is kitart a korábbi célszámai mellett, azaz 2012-ben a bevételek 3-5 százalékos csökkenését tartják reálisnak, miközben a beruházási költségeket 5 százalékkal kívánják visszafogni az előző évhez képest.
A szomszéd tehene... ■ Ami a vállalatnál derülátásra adhat okot, az a versenytársakkal való összehasonlítás. Az alábbi grafikonon jól látszik, hogy a tavaly decembertől idén júniusig terjedő időszak alatt a T-Mobile ügyfélköre maradt egyedül stabil, miközben a Vodafone mérsékelt, míg a Telenor drasztikus ütemben vesztett előfizetőket.