Hogy az okostelefon-gyártás továbbra is jó biznisz, azt a napokban nyilvánosságra került negyedéves piaci adatok is igazolják. A piackutatók egyetértenek benne, hogy a piaci szegmens egy év alatt újabb 50 százalék körüli mértékkel bővült.
Két amerikai piackutató egy nap eltéréssel hozta nyilvánosságra legfrissebb mobilpiaci, illetve azon belül az okostelefonok második negyedévi globális értékesítésével kapcsolatos elemzését. Az ezekből leszűrhető tendenciák fedik egymást, a számbeli eltérések ugyanakkor szakértők szerint beleférnek a hibahatárokba. Mivel ugyanis nincs egy globális központi adatbázis, az elemzők többféle forrásból szerzik be az adatokat, és sokszor használnak becsült értékeket.
Nő a teljes mobil piac ■ Az IDC a teljes mobiltelefon-piacon éves összevetésben 6 százalékos növekedést mutatott ki, a második negyedévben szerinte 432,1 millió ilyen eszközt vittek a gyártók a piacra. Negyedéves összehasonlításban is nőttek a szállítások: az idei első negyedévben 428,8 millió készülék került piacra.
A bostoni székhelyű Strategy Analytics ennél szerényebb számokkal rukkolt elő. A cég elemzői szerint a globális mobilkészülék piac csak 4 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, így a leszállított össz darabszámn 386 millió volt az idei második negyedében. Még így is ez volt a mobiltelefonipar leggyorsabb növekedést felmutató negyedéve az elmúlt tizenkét hónapban.
A világ vezető okostelefon-gyártói a Strategy Analytics szerint, Q2
(a részesedés százalékában)
Forrás: Strategy Analytics
Rekord az okosok piacán ■ A keresletet egyértelműen az okostelefonok hajtják, ez a szegmens a Strategy Analytics szerint ma már a teljes mobilkészülék-piac 59 százalékát adja, és növekedése éves szinten elérte a 47 százalékot. A második negyedévben piacra dobott közel 230 millió darab okostelefon rekordnak számít. A bostoni kutatók szerint az okos mobilok eladását egyfelől a fejlett piacok 4G-s modellek iránti kereslete, illetve az igazán nagy piacok, például India 3G-s készülékek iránti igénye fűti.
A teljes okostelefon-piac harmadát jelenleg az abszolút világelső Samsung birtokolja, miközben az ezt a készülékkategóriát kitaláló Apple az utóbbi három év legalacsonyabb piaci részesedését produkálta: jelenleg a piac 14 százalékát birtokolja. A Samsung viszont a piaci átlag felett tudott növekedni. Az idei második negyedévben 76 millió okostelefont dobott piacra, 56 százalékkal többet, mint egy éve a hasonló időszakban.
A koreai márka kétszer annyi készüléket szállított a negyedév során, mint az Apple. A zászlóshajónak számító Galaxy S4 iránt világszerte igen nagy a kereslet. A következő nagy dobásnak a Note 3 ígérkezik, amellyel az év második felében rukkol elő a cég.
Az Apple növekedése csak 20 százalékos volt, kevesebb mint a fele a piac átlagos bővülésének. Az idei második negyedévben az alma logójú márka 31,2 millió okos mobilt szállított (egy évvel korábbi 26,0 milliót). A Strategy Analytics elemzői szerint az Apple a jelenlegi iPhone portfoliójával alulteljesít, és azt kockáztatja, hogy beszorul az olcsóbb, 3 inches, illetve a felsőkategóriás 5 inches Android modellek között.
Korea jobban teljesít ■ A globális piac ötösfogatában az LG teljesített a legjobban: a másik koreai gyártó ugyanis éves összevetésben megduplázta negyedéves szállítását., így idén 12,1 millió készüléket tudott piacra dobni. Ezzel meg tudta őrizni az idei első negyedévben megszerzett dobogós helyét. Az elemzők nem tartják kizártnak, hogy ha a cégnek sikerül megvetnie a lábát az igazán nagy piacokon, az USA-ban és Kínában is, komolyan megszorongathatja vagy akár meg is előzheti a jelenleg ezüstérmes Apple-t.
A világ vezető okostelefon gyártói az IDC szerint, Q2
(a részesedés százalékában)
Forrás: IDC Mit mond ugyanerről a piacról az IDC? A massachusetts-i cég szerint a növekedés és a ténylegesen szállított készülékek száma is több, mint ami a bostoniak elemzéséből kiolvasható. Az IDC számításai szerint az idei második negyedévben 237,9 millió okos mobil került a világpiacra, 52,3 százalékkal több, mint egy éve. Ez az utóbbi öt negyedév legnagyobb növekedése a szegmensben. A piac negyedéves összevetésben is mintegy 10 százalékos bővülést mutat. Elemzői szerint a piacot ugyan továbbra is két szereplő, a Samsung és Apple uralja, de a piac egésze a jövőben is eléggé töredezett marad, így a piaci részesedések negyedévről-negyedévre, az éppen aktuális bombaajánlatok függvényében változhatnak.
Az okospiac mindkét meghatározó szegmensében a prémium kategóriás és a belépő szintű kategóriában is érdekes fejleményeket prognisztizál a piackutató: az előbbiben egyre több márka megjelenését, az utóbbiban pedig belépő szintű, de nagy kijelzős készülékek piacra dobását.
Itthon még gyűjtik az adatokat ■ Utána szerettünk volna járni, hol tart a magyarországi okostelefon-piac. Az erről viszonylag rendszeresen tájékoztató eNetnél legkorábban őszre ígérték az újabb jelentést (az előző
májusban jelent meg), de időt kértek az IDC hazai szakértői is, az adatok gyűjtése és elemzése még folyamatban van.
A két amerikai piackutató közzétette a globális okostelefon piac öt legnagyobb márkájának a rangsorát, amiben viszont már megfigyelhető egy igen érdekes eltérés a piac kínai szereplőit illetően. Az IDC szerint a piac negyedik legnagyobb szereplője az ősztől komoly globális kampányt indító, egyebek mellett
magyarországi megjelenést is tervező Lenovo, amelyet a Strategy Analytics egyelőre az egyéb szállítók kategóriájába sorol. Nála a negyedik helyen az ugyancsak kínai ZTE áll, amely az IDC-nél az ötödik.