A keresők és közösségi hálózatok felhasználói megtilthatnák a róluk szóló információ értékesítését, az internetes társaságok a piaci növekedés és az innováció korlátozásától tartanak.
Az Európai Parlament, az Európai Bizottság és a tagországok az elkövetkező hónapokban egyeztetnek a személyes adatok céges felhasználásának szigorításáról az új uniós adatvédelmi szabályozás kapcsán. Napirendre kerül a vállalkozások mozgásterének korlátozása az olyan információk eladásának és vásárlásának tekintetében is, mint amilyenek az internetes böngészési szokások, a felhasználók pedig a jelenleginél sokkal szélesebb körű ellenőrzést kaphatnak online adataik fölött.
Nincs előre pipálgatás ■ A német
Jan Philipp Albrecht, az Állampolgári Jogi, Bel- és Igazságügyi Bizottság tagja, tavalyi jelentésében figyelmeztetett rá, hogy mindenkinek meg kell adni a józan mérlegelés és adott esetben a visszautasítás lehetőségét, ami személyes adatainak további sorsát illeti. Ennek alapján most kerül az EP elé az a javaslat, amely felügyeleti jogot adna a keresők és közösségi hálózatok felhasználóinak a róluk szóló információ értékesítésére vonatkozóan.
Albrecht szerint az is sérti a beleegyezés szabadságát, ha ahhoz az alapértelmezett beállítások megváltoztatására (mondjuk egy jelölőnégyzet kikapcsolására) van szükség. A szolgáltatók ráadásul hiába kérnék a felhasználók beleegyezését azokban az esetekben, amikor azzal nyilvánvaló hátrányba hozzák őket. Jelenleg a felhasználói szerződések egyoldalú megváltoztatása két lehetőséget hagy az embereknek: elfogadják a módosításokat, vagy elbúcsúznak a szóban forgó online készségtől, amelyre adott esetben már rengeteg idejüket áldozták.
Az EP zöld frakcióját erősítő képviselő itt éppen az ACTA kereskedelmi megállapodás ellen szónokol
A folyamatok automatizálását ennek ellenére nem tiltaná a javaslat, amennyiben az álnéven (névtelenül) kezelt, visszakereshető adatokkal az Európai Bizottság által is jóváhagyott szabványok alapján dolgoznak, bár az anonim felhasználói információ fogalmára új meghatározást állít fel. A fent említett jóváhagyástól így is csak kis számú, minősített esetben lehetne eltekinteni, például amikor a szervezetek jogos érdekei nagyobb súllyal esnek a latba a felhasználók alapvető jogainál.
A tervezet szerint egyébként alapesetben minden vállalkozásnak 72 órája lenne rá, hogy az adatbiztonsági incidensekről értesítést küldjön az érintetteknek, ami enyhítést jelentene a mostani, 24 órás előirányzathoz képest. Ugyanakkor a felhasználók kártérítésre tarthatnának igényt az adatkezelők és -feldolgozók részéről, ha a probléma a minősítéssel nem rendelkező "harmadik országok" felé irányuló adattranszfer során lép fel. Akár teljes forgalmuk 0,5-2 százalékára büntetnék az adatkezelési rendelkezéseket megszegő vállalatokat.
Az internetes társaságok természetesen nyugtalanítónak tartják a kilátásba helyezett szabályokat, amelyek álláspontjuk szerint egy virágzó üzletágat fagyasztanának be. A Facebook EU-szabályozással foglalkozó illetékese aggasztónak nevezte, hogy Albrecht jelentése nem támogatja az egységes európai digitális piacot, illetve az életszerű internetes innovációt. Az online piac ráadásul már visszavonhatatlanul globális jellegűvé vált, így abba beletartoznak a fontos tengerentúli szereplők is – tette hozzá a közösségi oldal képviselője.
Úttörőket keresnek ■ Ha az Európai Bizottság is magáévá teszi Albrecht javaslatait, akkor az új szabályozás szándékainak és interpretációjának finomítása után az Európai Adatvédelmi Testülettel való konzultáció következik.
Az EB eközben a The Next Web oldallal együtt keresi az év technológiai vállalkozóit az Europioneers nevű kezdeményezés keretei között, akiket két kategóriában – egyet a 30 év alattiaknak fenntartva – díjaznak majd. A jelöléseket az
Europioneers weboldala február közepéig fogadja. A nyilvános szavazásra márciusban kerül sor, míg díjakat a tervek szerint április végén adják át.
Az Unió digitális politikájáért felelős biztosa,
Neelie Kroes szerint a vállalkozói szellem különösen a technológiai szektorban képes rá, hogy átalakítsa a gazdaságot, felpörgesse az innovációt, és elősegítse az iparági vagy társadalmi változásokat. Ennek megfelelően a díjjal azokat a vállalkozókat kívánják a figyelem középpontjába állítani, akik nemzeti, regionális vagy globális szinten jelentős érdemeket szereztek.