A kedvezőtlen gazdasági feltételek nyomán a távközlési cégeknél lassuló ütemben zajlik a hálózati eszközök modernizációja, ami beszállítóik eredményeit is kedvezőtlenül befolyásolja.
Az eurozóna egyelőre képtelen kimászni a válságból, az amerikai gazdaság sem áll a legbiztosabb lábakon, és az utóbbi másfél évben a kínai piac is fagypont közeli állapotban van. Nagyjából így lehet összefoglalni a világ vezető telekommunikációs eszközgyártójának második negyedéves beszámolóját, amelyben 1,2 milliárd svéd korona (nagyjából 170 millió dollár) nyereséget jelentett.
Másnak sem jobb ■ Ez nem csak az elemzői várakozásokat múlta alul majdnem egyharmad résszel, de messze elmarad a tavaly ilyenkor jegyzett 3,2 milliárdtól is. A vállalat bruttó árrése ráadásul egy év alatt 37,8 százalékról 32 százalékra csökkent, a bejelentés hatására pedig részvényeinek árfolyama a legmélyebbre zuhant 2009 januárja óta.
A távközlési szolgáltatók világszerte csökkentik a hálózatok építésére és fejlesztésére szánt forrásokat, ami igen kedvezőtlenül befolyásolja a nagy beszállítók eredményeit. Nemrégiben a francia Alcatal-Lucent és a kínai ZTE is hasonló okokból módosította 2012-es bevételi céljait, mivel a visszafogottabb költések mellett üzleti tevékenységüknek a korábbinál nagyobb részét teszik ki az alacsony nyereséget hozó, munkaigényes hálózatfejlesztési projektek.
Nem lesz aranybánya a 4G ■ Az Ericsson vezérigazgatója,
Hans Vestberg szerint ez a hatás az év vége felé már csökkenni fog, ami a vállalat árrésének újbóli növekedését eredményezi. A túlhaladottá vált CDMA berendezések gyenge eladásai mellett ugyancsak fontos tényező volt, hogy az ST-Ericsson, az STMicroelectronicsszal közösen működtetett chipgyártó vállalat teljesítménye egyre romlik: ebben a negyedévben éppen 318 millió dolláros veszteséget termelt.
Az Ericsson mindezek ellenére őrzi vezető helyét a mobil hálózati eszközök piacán, körülbelül 38 százalékos részesedésével messze megelőzve legnagyobb versenytársait, a Huaweit vagy a Nokia Siemens Networkst. Az elemzők azonban arra hívják fel a figyelmet, hogy az élesedő árverseny mellett a GSM és 3G technológiák területén várható bevételcsökkenést nem ellensúlyozza a 4G eladások masszív növekedése, ami a tavaly összességében 59 milliárd dolláros piac méretét a Handelsbanken előrejelzése szerint 2020-ig 45 milliárdosra zsugorítja.
Kínai offenzíva Európában ■ Az Ericsson ezzel együtt optimistán tekint a jövőbe, és piacvezető szerepének megszilárdítására készül: Hans Vestberg úgy látja, hogy a gazdasági környezet kedvezőtlen hatásai a konkurenciát még érzékenyebben érintik.
A Reuters ezzel kapcsolatban a Exane BNP Paribas elemzőjét idézi, aki szerint az európai helyzet és a kínai vállalatok agresszív árpolitikája elsősorban az Alcatel-Lucent és az NSN helyzetét lehetetlenítik el. Az állami hátszéllel működő Huawei néhány év alatt szerzett 20 százalék körüli világpiaci részesedést, bár a szabályozók gyakorlatilag kizárták az amerikai és az ausztrál piacról.