Ma hivatalosan is bejelentette a két cég, hogy tízéves együttműködést követően elválnak útjaik. A japán vállalat bő egymilliárd euróért veszi át a svéd cég Sony Ericssonban lévő 50 százalékos részesedését.
Csütörtök reggel hivatalossá vált az, amit egy ideje már sokan kész tényként kezeltek: felbomlik a Sony és az Ericsson tíz éve kötött szövetsége. A bejelentés szerint a japán vállalat 1,05 milliárd euróért teljes tulajdonosává válik az eddig 50-50 százalékban birtokolt vegyes vállalatnak.
A japán Sony és a svéd Ericsson tíz éve alapította meg közös vállalatát Sony Ericsson Mobil Communications AB néven. A cél az volt, hogy a két cég együttes tudásának és erőfeszítésének köszönhetően vezető szerephez jussanak a mobil piacon.
Jó idők, rossz napok ■ Az együttműködés sokáig nagyon bíztató volt. 2004 és 2007 között folyamatosan növekedett a vegyesvállalat nyeresége. Négy évvel ezelőtt már az 1,1 milliárd eurót is meghaladta a nettó profit. Ezt követően azonban teljesen elvesztette a fonalat a Sony Ericsson és 2009-ben már
836 millió eurós veszteséggel zárták az évet. Tavaly ugyan a válságintézkedéseknek köszönhetően szolid nyereséggel zártak, de a legutóbb publikált 2011-es negyedév eredménye már ismét pirosba, azaz veszteségbe fordult.
A bukás több tényező együttes eredőjeként következett be. A cég egyrészt nem tudot időben megfelelni az Apple iPhone-jával érkező kihívásnak a felső kategóriás termékcsoportban, miközben az alsóbb szegmensekben a Samsung bizonyult túl komoly riválisnak.
Hiába hagytak fel a Symbian alapú készülékek gyártásával még 2010-ben, és fókuszáltak a valóban több lehetőséget rejtő Androidra, ez sem mentette meg a Sony Ericssont attól, hogy néhány év alatt a negyedik legnagyobb mobilszállító pozíciójából a kilencedikre zuhanjon.
Egyedül a magasban ■ A Sony a kivásárlástól valószínűleg azt várja, hogy szabad kezet kapva a döntésekben, megerősítse pozícióját az okostelefonok piacán. Ehhez persze elengedhetetlenül fontos lenne különböző termékei és szolgáltatásai összehangolása. A Sony legnagyobb problémája ugyanis pont az, hogy hiába vannak jó megoldásai több piacon, de ezek között nincs értékelhető átjárás és szinergia.
Márpedig az infokommunikációs piacon évek óta a konvergencia a legfontosabb trend. Ha a Sony életben akar maradni, meg kell találni a kapcsolódási pontokat a tévék, játékkonzolok, táblagépek és okostelefonok, illetve az ezekhez köthető szolgáltatások között. Erre adott most a lehetőség, hiszen immár csak Tokióban dől el, mi történik az egykori Sony Ericsson termékeivel.