A professzionális közösségi oldal tavaly megduplázta bevételeit, az üzemi eredmény viszont arányaiban sokat romlott. A befektetők ennek ellenére elégedettek.
150 millió regisztrált felhasználónál jár a kifejezetten a munka világára koncentráló közösségi hálózat, a LinkedIn. Most nyilvánosságra hozott 2011-es üzleti számaikból kiderül, hogy mind az összbevétel, mind a nyereség szépen nőtt, ám utóbbi egyelőre arányaiban nagyon kevésnek tűnik.
A LinkedIn részvényárfolyamának alakulása (Forrás: Yahoo Finance)
Elemzők mind az utolsó negyedév 167,7 millió dolláros bevételi szintjénél, mind az egyszeri tételektől megtisztított, egy részvényre jutó 12 centes profitnál alacsonyabb számokat vártak, így nem meglepő, hogy a zárást követő kereskedésben felfelé indult a cég papírjainak árfolyama.
Elszaladt a költség ■ Ami a teljes évet illeti: az elért 522,2 milliós összeg több mint duplája a 2010-ben kiszámlázott 243,1 milliónak, az üzemi eredmény aránya ellenben sokat romlott a megnövekedett költségek miatt. Ez utóbbi tavaly nominálisan 19,6 millió volt (azaz a bevétel 8 százaléka), míg idén alig több mint 25,8 millió szerepel ugyanabban a rubrikában (ez a forgalom mindössze 5 százaléka).
A LinkedIn bevételei régiós eloszlásban zömmel az USA-ban keletkeznek, a világ többi része egyelőre csak a teljes forgalom harmadát adja. Üzletágakra lebonta a legtöbbet az álláskereséssel kapcsolatos szolgáltatások hoznak: az utolsó negyedév adatai szerint ebből származik a cég bevételeinek a fele. Körülbelül 30 százalékot jelentenek a közösségi oldalon megjelentetett hagyományos hirdetések, míg a maradék 20 százalék a prémium előfizetésekből jön össze.
Az üzlet, az üzlet ■ A
100 milliós felhasználói bázist tavaly tavasszal elérő professzionális közösségi oldal a viszonylag gyenge nyereségességi hányad ellenére is szépen építkezik a nagy testvér Facebook árnyékában. Utóbbi a tőzsdei megjelenés előkészítéseként nemrégiben publikálta üzleti számait, amiből kiderült, hogy tavaly 3 711 millió dollár volt a jelenleg 800 millió aktív felhasználót magában foglaló Zuckerberg-birodalom forgalma. Ez arányaiban egyáltalán nem jobb, mint a LinkedIn bevétele.
Ezt honorálták a befektetők is, hiszen a tavaly 45 dolláros árfolyamon parkettre lépő LinkedIn részvényei jelenleg 76 dollár környékén állnak. Igaz, mint a fenti grafikonon is jól látszik, a papírok árfolyama óriási kilengéseket mutatott, de sosem csökkent 60 dollár alá, azaz aki az induláskor vett LinkedIn-részvényt, az eddig biztosan nem járt rosszul.