Az exponenciálisan növekvő strukturált és strukturálatlan adatmennyiségből csak akkor jön létre valódi érték, ha képesek vagyunk elemezni és információkat is kinyerni belőle. A „Big Data” volt a témája a SAS Institute budapesti fórumán.
A nagy mennyiségű adatok kiaknázásában rejlő lehetőségekkel és kihívásokkal a hazai cégek és intézmények is egyre inkább szembesülnek. Az analitikai megoldások hatékonyan segíthetnek a kockázatkezelésben, a szabályoknak való megfelelésben (compliance), az integrált marketingmenedzsmentben, a csalások felderítésében, valamint az adatmenedzsmentben. A legújabb, nagyteljesítményű analitikai megoldások ma már mindezt a korábbinál lényegesen rövidebb idő alatt teszik lehetővé.
Musza István, a SAS Magyarország ügyvezetője előadásában arról beszélt, hogy az üzleti analitika három pilléren nyugszik. Az egyik az információmenedzsment, amelynél az egyik nagy kihívás, hogy ma már hatalmas mennyiségű strukturálatlan adatot is kell kezelni. A jó döntések meghozatalához ugyanis ezekre is szükség van. A másik fontos terület maga az analitika, amely fontos, hogy a tényeken alapuló döntések meghozatalát támogassa. A harmadik súlyponti terület az üzleti intelligencia (Business Intelligence – BI), amely már a legtöbb mobil eszközről is elérhető.
Bővülő portfolió ■ Az ügyvezető megjegyezte, hogy a SAS Institute az utóbbi időben felvásárlásokkal is igyekszik bővíteni termékportfolióját, így kerülhetett a képbe a vállalati kommunikációt, reklámkampányokat segítő marketingmenedzsment, vagy a compliance témája.
A konferencián szó esett a közösségi médiafelületeken keletkező strukturálatlan adathalmazok elemzéséről is. Ezzel kapcsolatban izgalmas projektként említették a SAS és az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) közös kutatását, amelynek célja a munkanélküliségi hullámok követése és előrejelzése. A
Global Pulse elnevezésű projektben arra kerestek választ, hogy előre jelezheti-e a közösségi felületeken folyó kommunikáció a munkanélküliségi ráta változását. Ezek a tartalmak ugyanis előrejelző és követő indikátorokat egyaránt tartalmazhatnak, amelyből kiderülhet, hogy mit éreznek, és hogyan birkóznak meg élethelyzetükkel a munkanélküliek. A kutatás során az állástalansággal kapcsolatos közösségi témákat és hangulatokat vetették össze a hivatalos munkanélküliségi statisztikákkal.
A fórum külön szekciót szentelt az adatmenedzsmentnek, a hatalmas adatáradat kezelésének, különösen a vállalatok körében manapság egyre nagyobb mértékben tapasztalható integráció – felvásárlások, beolvadások – kapcsán. Az ilyen jellegű vállalat-összeolvadások ugyanis nagyon sok esetben komoly adatminőségi és adatkezelési feladatok elé állítják a szervezeteket.