Amíg az elmúlt évtizedekben az SAP a vállalatirányítási rendszerek és az üzleti alkalmazások vezető szállítójaként pozicionálta magát, addig mára azt szeretné, ha elsősorban üzleti intelligencia, illetve üzleti analitikai szállítóként tekintenének rá. Ezeket az üzeneteket hangsúlyozta a cég az SAP World Tour rendezvénysorozat hazai, tihanyi állomásán is.
Magyarországon egy évben átlagosan 1968 órát dolgozik egy munkavállaló, míg Németországban csupán 1390 órát egy OECD-elemzés szerint. Ha azonban összevetjük a munkaórák számát a megtermelt GDP-vel, akkor már sokkal rosszabb a helyzet: ha az Egyesült Államokban megtermelt, egy órára eső bruttó hazai terméket száz százaléknak vesszük, akkor ez az arány Németországban 93, míg Magyarországon csupán 43 százalék.
Mindez azt mutatja, hogy sokat dolgozunk ugyan, de keveset érünk el vele, a hatékonyságunk lényegesen rosszabb, mint a fejlettebb országoké. Az innováció, illetve az információtechnológia gyorsító-élénkítő szerepet tölthet be. Nem dolgozunk eleget a folyamatok átalakításán sem, mivel sokszor azt gondoljuk, hogy ehhez nincsenek meg a megfelelő eszközeink.
Hatékonyság, hatékonyság ■ Az SAP azt szeretné megmutatni, hogy milyen tapasztalatokra tettek szert itthon és a nagyvilágban a szervezetek hatékonyságának javítása terén – hangsúlyozta a tihanyi SAP World Tour rendezvény köszöntőbeszédében
Ablonczy Balázs, az SAP Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Az informatikai felhasználók – üzleti és IT döntéshozók – egyik legnagyobb hazai seregszemléjének két napjára idén összesen 700-an regisztráltak.
4 százalékkal
nőtt tavaly a hazai üzleti szoftverek piaca. Az IDC idén is hasonló bővülést prognosztizál.
A nyitóelőadásokat követő sajtótájékoztatón Ablonczy Balázs elmondta: az IDC adatai szerint 2009-ben nem volt növekedés a hazai üzleti szoftverpiacon és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások terén,
2010-2011-ben azonban már 4 százalékos növekedést vár a piacelemző cég. Amíg 2009-ben az SAP részesedése 32 százalékos volt a hazai üzleti szoftverpiacon, tavaly ezt az arányt 34 százalékra növelték, és ezt az idén is tartani szeretnék.
Az SAP Hungary Kft. 2010-es árbevétele 12,556 milliárd forint volt, ami egy százalékos csökkenés az előző évi 12,758 milliárdhoz képest.
A 2010-es esztendő második, és az idei év elejét meghatározta, hogy különadóval sújtott iparágakban sok esetben elhalasztották a beruházásokat, és a várakozásokhoz képest
2010 második felében sem indultak el a kormányzati fejlesztések.
Ezzel együtt az SAP magyarországi leányvállalata az első félévben 10 százalék körüli forgalomnövekedést ért el. Az év második felére „elég sok minden van a csőben”, úgyhogy a 2010-es stagnáláshoz képest az idei év egészére 20 százalék feletti növekedést várnak.
Intelligencia és üzlet ■ A hazai leányvállalat ügyvezető igazgatója külön kiemelte az üzleti intelligencia területét, ahol az 2009-es – már akkor is több százezer eurós bázisról – 2011 végére várhatóan meghatszorozzák az árbevételét. Az SAP elsősorban a kis- és közepes vállalkozások felső szegmensében számít projektekre (a kkv-k alatt a német szoftvercég az európai besorolás szerinti, azaz a 20-100 milliárd forint árbevételű cégeket érti), emellett az oktatásban, az egészségügyben és a közigazgatásban számítanak nagy beruházói aktivitásra, aminek az eredménye a kövekező 12-18 hónapban lesz érzékelhető.
Ablonczy Balázs elmondta: az első félévben már a hazai bankok körében is beindultak a beruházások, az év második felére azonban nem vár növekedést (a bankoktól származó bevéte részaránya az SAP-nál 10 százalék alatt van). Az SAP Hungary által működtetett nemzetközi SAP Labs fejlesztőközpont létszáma idén várhatóan 20 fővel nő, a szintén nemzetközi támogatási központ (support center) szintén 30 fővel bővülhet a következő egy évben, míg a hazai piacra dolgozó részlethez további 5-10 munkatárs felvételét tervezik.
Eminens régió ■ Manfred Joseph, az SAP 9 országot tömörítő közép-kelet-európai régiójának igazgatója az európai és a régiós trendeket ismertette. Emlékeztetett rá, hogy a
z SAP az idei második negyedévben a történetének legjobb eredményét produkálta, ezen belül is a közép-kelet-európai régió az egyik legsikeresebb egység egész Európában. 2010 második felétől egyre javuló eredmények jellemzik valamennyi régiós leányvállalatot, míg előtte nehéz idők jártak rájuk is.
A jövő desktopja az okostelefon.
Manfred Joseph, az SAP régiós igazgatója
Amíg a gazdasági válság kitörését követően tipikusan arra kérdeztek rá az ügyfelek, hogy tudnak pénzt spórolni, a tavalyi esztendő második felére a leggyakoribb téma dramatikusan megváltozott: most már jellemzően azt kérdezik, hogyan tudnának többet eladni, hogyan tudják áramvonalasítani az értékesítést és ezzel a növekedést serkenteni.
Ezzel együtt a régió egyes országai változóan teljesítenek: amíg Románia, Szerbia vagy Horvátország a legnagyobb esést követően még mindig kemény piacnak számítanak, Magyarország lényegesen jobban teljesít. Minden országra jellemző azonban, hogy néhány dolog véglegesen megváltozott: a vállalatok minden esetben megkövetelik az erős business case-t, azaz előre tudni akarják, hogy pontosan milyen megtérülés várható az adott projekttől. Az ügyfelek gyorsabb, néhány hónapon belüli megtérülést várnak. Nem véletlen, hogy a gyorsan, fix áron telepíthető iparági megoldásaik (rapid deployment solutions) egyre keresettebbek nálunk is, csak ebben a negyedévben 10 ilyen megoldást terveznek eladni a régióban.
30 százalékos
aránnyal részesedik az SAP régiós árbevételéből az üzleti analitika.
Manfred Joseph hozzátette: az SAP közép- és kelet-európai régiós (CEE) egysége 2011 első felében 20 százalék feletti árbevétel növekedést ért el. A üzleti analitika terén pedig nem kisebb, mint három számjegyű növekedést könyvelhetett el az első félévben a tavalyi esztendő hasonló időszakához képest – ezzel mára ez a terület adja az SAP régiós árbevételének közel 30 százalékát.
Trendforduló ■ Ebből is körvonalazódik az trend, hogy amíg az elmúlt 35 évben az SAP fő termékeinél – vállalatirányítási (ERP) rendszer, üzleti megoldások - elsősorban az adatgyűjtésen volt a hangsúly, addig az utóbbi években
az adatok kinyerése, részletes elemzése lett fontosabb, amit a BusinessObjects 4 évvel ezelőtti felvásárlása fémjelez.
A Sybase tavalyi felvásárlásával az SAP a mobil stratégiáját is megerősítette, mivel „a jövő desktopja az okostelefon” – fogalmazott Manfred Joseph. Az SAP sokáig nem volt aktív az adatbáziskezelők világában sem, és a klasszikus adatbázis-szállítókkal továbbra sem akarnak versenyezni. A hardverkapacitás robbanásszerű növekedésével azonban lehetővé vált a nagy adatmennyiségek valós idejű elemzése, amely területen
az SAP HANA piacra dobásával akar vezető szállítóvá válni a német szoftvergyártó.
A cég egyébként folyamatosan azt hangsúlyozza, hogy ez az integrált hardver-szoftver megoldásuk nem csak a legnagyobb vállalatok számára elérhető: első európai ügyfelük például egy kisebb lengyel vodkagyártó volt. Az SAP régiós igazgatója kérdésünkre elmondta: ebben a negyedévben több HANA-t akarnak eladni a régióban is, az elől viszont kitért, hogy megválaszolja, ezek között várhatóan magyarországi vásárló is lesz-e.