Úgy tűnik, hogy az online kereskedelmi vállalat a Kindle Fire tabletek megújítása mellett az okostelefon-piacra is belépne, teljes ellenőrzésre törekedve értékesítési csatornái fölött.
Az Amazon még mindig nem árult el részleteket az új Kindle Fire táblagépekről, amelyek a különböző források szerint már július, de legkésőbb augusztus végéig megjelennek. Az biztos, hogy a vállalatnak nincs vesztegetni való ideje, hiszen az idei első negyedév végére a Kindle tabletek a piac harmadik helyére szorultak vissza. Az ABI Research adatai szerint a 18,2 millió eladott tabletből az Apple jegyzett 11,8 millió darabot, alaposan megelőzve az 1,1 millió példánnyal második Samsungot. Más kérdés, hogy a dél-koreaiak legalább képesek voltak stabilizálni a helyzetüket, szemben az összes többi gyártóval, akik az évszaktól függően fel-le lifteznek.
Tovább nyomulnak ■ 2011 utolsó három hónapjában a Kindle Fire még a globális piac egyhatod részén trónolt, ráadásul úgy, hogy tulajdonképpen csak Észak-Amerikában árulták. Rögtön ezután, 2012 első negyedévében viszont már töredékére olvadt az Amazon részesedése. Az sem jó hír, hogy a Google saját márkás, olcsó táblagéppel próbál rendet tenni az Android rendszer háza táján. A Nexus 7 nem annyira az iPad-re, mint a házon belüli konkurenciára lesz veszélyes, bohócot csinálva a Kindle szerény képességű hardveréből és elágaztatott Android-értelmezéséből. Ebből a szempontból az új Amazon-tabletek már akkor is késésben lennének, ha a következő percben bejelentenék őket.
Az Amazon óriási elosztóközpontja a walesi Swansea-ben
A jelek szerint azonban a világ legnagyobb online kiskereskedője sem az iPad-et akarja megszorongatni, inkább saját értékesítési csatornái fölött építene ki teljes kontrollt. A
Bloomberg beszámolója szerint az Amazon a tajvani Foxconnal közösen okostelefont fejleszt, és azon dolgozik, hogy megerősítse szabadalmi portfólióját, megelőzve az iparági szereplők borítékolható jogi támadásait. A Kindle Fire tablethez hasonló, olcsó mobileszköz is az Amazon digitális portékájának – e-könyvek, filmek, zene – eladását támogatná, ha sikeresen kihasítana magának egy szeletet az okostelefonok piacából. (Ez az IDC adatai alapján az első idei negyedévben közel 400 millió készüléket jelentett.)
Kényszerpályán ■ A találgatások már tavaly ősszel elindultak azzal kapcsolatban, hogy az Amazon a táblagépek mellett telefonokon is dolgozik, ám az erre utaló jelek csak az utóbbi időben bukkantak fel. A vállalat júniusban az InterDigital vezeték nélküli adatátvitellel kapcsolatos szabadalmainak felvásárlását mérlegelte, amelyek végül 375 millió dollárért az Intelhez kerültek. Az Amazon nem sokkal később a New York-ban működő UpNext vállalkozást és annak háromdimenziós térképtechnológiáját, amelyet ugyan a táblagépekben is alkalmazhat, ám a hasonló szolgáltatások elsődleges felhasználási területének mindenképpen az okostelefonokat tartják.
A szkeptikusok már a Kindle Fire kapcsán is azt hangoztatták, hogy a rendkívül alacsony árréssel forgalmazott, butácska tablet még az androidos táboron belül sem lehet sokáig versenyképes. Az Amazon okostelefonjának hírére még többen kaptak a fejükhöz, rámutatva, hogy az Apple és a Samsung mellett még a jobban felszerelt versenyzők, például a RIM vagy a Nokia körül is
pillanatok alatt elfogyott a levegő. Ezzel szemben az Amazonnak nem sok választása maradt, ha saját kezében akarja tartani jelenlegi üzletét, és nem akar kövér jutalékokat fizetni, hogy megtűrjék szolgáltatásait a különféle mobil eszközökön. A többi gyártóval ellentétben nem akar a hardvereken meggazdagodni, inkább a vásárlókat próbálja követi – más kérdés, hogy végül sikerrel jár-e benne.