A szoftverszolgáltatási modellnek a jelek szerint kifejezetten jót tett a gazdasági válság, és a szolgáltatók profitábilisabban működnek, mint öt évvel ezelőtt - derül ki az amerikai szoftverszállítói szövetség felméréséből.
Az online szolgáltatásként igénybe vett szoftverek (angolul Software-as-a-Service - SaaS) piaca megerősödve került ki az elmúlt évek gazdasági visszaeséséből: az amerikai Software & Information Industry Association (SIIA) és az OPEXEngine felmérése szerint a szoftverszolgáltatások elindításához szükséges beruházási költségek jelentősen visszaestek, és a szolgáltatók nyereségessége is nagyot javult az elmúlt években.
A jelentés szerint öt évvel ezelőtt még a 100 millió dollárnál nagyobb forgalmű szoftverszolgáltatók jelentős része is veszteséges volt, mára a legtöbbjük nyereséges vállalkozás, és kevesebb tőkére is van ehhez szükségük. Ezzel együtt idén a megvizsgált kisebb amerikai SaaS-vállalkozások többsége átlagosan 10 millió dolláros kockázatitőke-befektetéshez jutott, míg a nagyobb szolgáltatókba átlagosan 40 millió dollárt pumpáltak.
Jobb alapok ■ Lauren Kelley, az OPEXEngine vezetője egy
interjúban elmondta: összességében a SaaS-szolgáltatók hamarabb profitábilisak lesznek, és ehhez kevesebb tőkére van szükségük, mint 5-7 évvel ezelőtt. Ennek egyik fő oka, hogy a szoftverszolgáltatásokhoz szükséges cloud-infrastruktúra nagyot fejlődött az elmúlt években. Az infrastruktúra- (IaaS) és platformszolgáltatások (PaaS) terjedése segít abban, hogy az egyre több ügyfelet olcsóbban tudják kiszolgálni.
Ennek következtében amíg 5-7 évvel ezelőtt legalább 50 millió dollár tőkére volt szükség egy sikeres szoftverszolgáltató beindításához, addig mára ez az összeg 25-30 millió dollár alá csökkent. A szakértő hozzátette: természetesen a konkrét összeg nagysága jelentős eltéréseket mutat különböző alkalmazások, biztonsági és szolgáltatásiszint követelmények esetén.
Kisebb ellenállás ■ A SaaS-modell sikerének további tényezői között szerepel, hogy ma már a korábbinál egyszerűbben integrálhatók a felhő alapú szoftverszolgáltatások a helyben telepített, hagyományos alkalmazásokkal; bár még mindig sok technikai kihívás maradt az integrációval kapcsolatban. Emellett a belső IT szervezeteknek a szoftverszolgáltatásokkal kapcsolatos ellenállása is megtörni látszik.
Az SaaS mint üzleti modell is egyre inkább beérik, mivel egyre több olyan tapasztalt vállalkozó és menedzser van, akik tudják, hogy milyen mutatószámokat kell figyelembe venni, hogyan érdemes kiépíteni, és üzemeltetni a szoftverszolgáltatási modellt, és hogyan kell kezelni a cash flow-t a szoftverszolgáltatások esetében, ahol a hagyományos szoftverértékesítési modellel szemben nem egy nagyobb összeg, hanem folyamatos előfizetési díj érkezik a szoftverszállító számlájára.
Folytatódik a menet ■ A következő években várhatóan tovább folytatódik a szoftverszolgáltatók menetelése, ami abból is látszik, hogy a szoftverszektorban az elmúlt pár évben bejelentett nyilvános tőzsdei részvénykibocsátások szinte minden esetben szoftverszolgáltatóktól érkeztek, ami azt jelzi, hogy ezek a legprofitábilisak és ők azok, amelyek legmegbízhatóbban tudják szállítani a további növekedés ígéretét.
A felmérés szerint emellett folyamatosan növekszik a nagyvállalatok által szoftverszolgáltatásokra költött összeg is: 2009-2010-ben átlagosan 20 százalékkal növekedett az elsősorban egymilliárd dollárnál nagyobb forgalmú vállalatoknak szállító cégek jövedelme, és hasonló növekedési ütemet várnak az idén is az Egyesült Államokban.