Egy közel 1800 fős nemzetközi felmérés keretében számos hazai személyzeti kérdésekkel foglalkozó vállalati szakembert megkérdeztek a HR-t jelenleg érintő legfontosabb kérdéskörökről. Kiderült, hogy bár a magyar vállalatok többsége kisebb büdzséből gazdálkodhat, mint tavaly, és 40 százalékuk teljesen befagyasztotta az új munkaerő felvételét, a megkérdezettek egyharmadánál szükség lenne jól képzett pénzügyi és informatikai szakemberekre.
Talán nem lehet csodálkozni rajta, hogy a magyar HR vezetők a nemzetközi átlagnál borúlátóbban ítélik meg a gazdasági kilátásokat: míg világszinten a szakemberek 53 százaléka már növekedést vár 2012-re, magyar társaik csak 46 százalékban vélekednek így. A vállalatok 57 százaléka kisebb költségvetésből gazdálkodhat, mint tavaly, ráadásul 40 százalékuknál teljesen leállították a munkaerő- felvételt is – derült ki a Randstad most publikált kutatásából.
Információ és pénz ■ A jól képzett szakemberekre azonban most is nagy az igény: a gazdasági nehézségek ellenére a vállalatok 40 százaléka keres jelenleg is új munkatársakat, elsősorban szakmai tapasztalattal rendelkező, magasan képzett pénzügyi és IT szakértőket. A két terület közti különbséget abban lehet látni, hogy a felmérés adatai szerint pályakezdőként leginkább pénzügyi végzettséggel lehet elhelyezkedni, míg mérnökök és informatikusok esetén egyre fontosabb valamilyen speciális szaktudás megszerzése az egyetem után. Marketing és értékesítés területén pedig nagyon kis százalékban keresnek a cégek frissen végzett, tapasztalattal nem rendelkező jelentkezőket - fejtette ki a felmérés tapasztalatait Baja Sándor, a Randstad Hungary vezetője.
A nem reprezentatív kutatás adataiból arra lehet következtetni, hogy a kereslettel erős korrelációt mutatnak a bérek. Azaz mérnökök és IT szakemberek valamint a pénzüggyel foglalkozók keresnek a legjobban Magyarországon. Míg a pénzügyeseknél az azonos pozícióban dolgozók bére között viszonylag kicsi az eltérés (néhány magasabb pozíció kivételével), addig a sales/marketing területén már nagy szórást mutatnak a fizetések. Egy brand manager bére például bruttó havi 260 ezer forinttól 1,1 millióig terjedhet, egyes magasabb pozíciókban még ennél is nagyobb eltéréseket mutatnak az adatok.
A felmérésből az is kiderül, hogy nem csak hazánkban, hanem a világ más országaiban is a bónusz számít a legvonzóbb juttatásnak. Azonban míg külföldön a felmérésben részt vevő vállalatok 60 százaléka biztosít valamilyen egészségbiztosítást a munkavállalóinak, addig Magyarországon csak 34 százalék.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak