A hazai informatikai szolgáltatók jelentős része úgy élte meg a tavalyi évet, hogy nem voltak új projektek a piacon. A vártnál kevésbé bízták tavaly külsős profikra a hardverinstallálást vagy éppen az rendszerek üzemeltetését. AZ IDC elemzője szerint idén tovább zsugorodik a magyarországi IT szolgáltatási piac.
Az informatikai szolgáltatások hazai piaca folyamatosan csökken a gazdasági válság kitörése óta: amíg két évvel ezelőtt forintban számolva 4,2 százalékkal zsugorodtak a hazai szolgáltatók bevételei, tavaly további 3,5 százalékkal esett vissza a piac, amelynek nagysága 178 milliárd forintot tett ki 2010-ben - tudtuk meg
Balicza Gábortól, az IDC Magyarországi Kft. elemzőjétől.
A magyarországi IT szolgáltatások piacán belül 2010-ben a támogatás és installáció 11 százalékot esett. Bár a hardvereladások tavaly növekedtek, az installálást egyre kevésbé bízták külsősökre, és inkább házon belül oldották meg a vállalatok, emellett a támogatási szolgáltatásokból is kevesebbet vásároltak, mint egy évvel korábban - mondta az IDC elemzője.
Az IT szolgáltatások hazai piacának összetétele
Forrás: IDC
Kevés projekt ■ A projektszolgáltatások értéke tavaly 2 százalékkal zsugorodott, azaz nagyjából egyhelyben toporgott a piac. A helyzet valójában még ennél is rosszabb volt: főleg a korábban indult rendszerintegrációknak, valamint a kormányzatban a 2009-ről áthúzódó projekteknek köszönhető, hogy nem volt nagyobb a zuhanás. Ezzel együtt a szolgáltatók jelentős része úgy élte meg a 2010-es évet, hogy nem voltak új projektek a piacon - tette hozzá Balicza Gábor. Mivel tavaly - és az idei év első felében sem - indultak új kormányzati projektek, a lekötetlen erőforrások a versenyszférában is megjelentek, és lefelé hajtották a tanácsadói óradíjakat.
Az outsourcing szolgáltatások 1,7 százalékkal növekedtek az egy évvel korábbi szinthez képest, ennek ellenére nem pörgött fel annyira a paic, mint azt korábban gondolták volna. A vállalatok számos esetben árcsökkentésre bírták rá a szolgáltatókat, ami leginkább az alkalmazásmenedzsment és a teljeskörű outsourcing területét érintette. A szolgáltatók az alacsonyabb áraikat technológiai újításokkal tudták ellentételezni, ezzel együtt új üzletekbe nem nagyon vágtak bele. Inkább a technológiai újítások következménye az árcsökkenés: az ügyfelek megkövetelik, hogy az azokból fakadó költségelőnyöket a szolgáltatók beépítsék a díjakba.
Az outsourcingon belül leginkább az a szegmens pörgött, ahol nincsen szükség nagy változtatásokra és apróbb lépésekben is lehet haladni, ez pedig a hálózai és desktop outsourcing. Ez a részpiac 2010-ben is 10 százalékkal tudott bővülni. Szintén növekedett az alkalmazás-, illetve az infrastruktúra hoszting, de a prognosztizáltnál kisebb mértékben. Az IDC elemzője szerint a hoszting alapszolgáltatások - kolokáció és szerverelhelyezés - felől a magasabb hozzáadott értékű üzemeltetési szolgáltatások irányába mozdult el a piac, ez azonban nem jelenti azt, hogy ezzel arányosan tudták volna növelni bevételeiket is a szolgáltatók.
Az IDC az IT szolgáltatások piacát három nagy részre osztja: az első csoportot a támogatás (support) és installáció adja; ide tartozik a hardver és szoftvertámogatás, továbbá a tréningek és az oktatás. A második nagy kör a projekt típusú szolgáltatások, ide sorolják a rendszerintegárciót, az alkalmzásfejlesztést, továbbá az IT tanácsadást.
A harmadik kalapba az különböző outsourcing szolgáltatások esnek, ezek között három egyedileg nyújtott (one-to-one) szolgáltatástípus - alkalmazásmenedzsment, teljeskörű informatikai kiszervezés, valamint a hálózat és desktop outsourcing -, valamint két, több ügyfélnek egyszerre (one-to-many) nyújtott szolgáltatás - alkalmazáshoszting, illetve infrastruktúrahoszting - tartozik.
Nem egységes a kép ■ Ha az egyes iparágakat nézzük, akkor azt látjuk, hogy a közszférán belül sem egységes kép: bár a kormányzatban az áthúzódó projekteknek köszönhetően tavaly is voltak bevételek, az önkormányzati megrendelések nagyon lecsökkentek. Az egyetlen szegmens, amely tavaly is egyértelmű bővülést mutatott, a műsorszórási és média iparág volt, de ez a teljes IT szolgáltatási piacnak továbbra is csupán az 1 százalékát adja.
A bankok már 2009-ben átestek a nagy sokkon, amikor 18 százalékkal csökkentették az informatikai szolgáltatásokért kifizetett összegeket. Tavaly így már nem csökkentették tovább a büdzséjüket, amelyért IT szolgáltatásokat szereztek be - kivételt ez alól csak a pénzügyi szolgáltatók és a biztosítók jelentik, ahol további 10 százalékos visszaesést mért az IDC. A gyártóiparban pozitívan hatott az IT szolgáltatási költésekre is, hogy az év vége felé pluszba fordult az ipari termelés, ezzel együtt is visszaesett a szolgáltatások értéke az év egészét tekintve.
A telekommunikációban, a közműveknél és a kereskedelemben is már tavaly is éreztették hatásukat a különadók, a várakozásokkal ellentétben nem csak az idei büdzsékbe tervezték be a megszorításokat. Nem történt jelentős növekedés a közlekedésben és az egészségügyben sem, mivel az EU-s támogatások mellől hiányoznak a saját források, emiatt nem tudtak jelentős növekedést generálni az új projektek.
Negatív kilátások ■ Az IDC elemzője szerint idén alapból is stagnáló informatikai szolgáltatási piaccal számoltak, azonban a kormányzati költségstop és az egyre alacsonyabb GDP-növekedési kilátások következtében egyre valószínűbb egy alternatív szcenárió bekövetkezése, és várhatóan 2011-ben inkább a negatív tartományban marad a piac.
Balicza Gábor hozzátette: az outsourcing szolgáltatóknak várhatóan továbbra is egyre csökkenő árakkal kell számolniuk, és a megrendelők várhatóan a projektköltségeket is próbálják majd egyre lejjebb srófolni, azaz továbbra is alacsony árszint várható a tanácsadói, illetve projektmenedzseri óradíjakban.