A fogyasztás globális visszaesése idején a Samsung Electronics 2010-ben tízezer új munkaerőt keres, és akkora beruházási összeggel fejleszt, amennyi tíz budapesti 4-es metróra elég.
Magyar szemmel szinte elképzelhetetlen a Samsung Electronics beruházási sebessége. A világ immár legnagyobb forgalmú elektronikai gyártója nyolc hónap alatt húzott fel a nulláról egy 200x300 méteres, hipermodern, többszintes, teljesen automatizált LCD-képernyőgyártó csarnokot. A jövőben az igényeknek megfelelően ugyanilyen átfutással épülhetnek a csarnokok Tangdzsongban, vagyis a dél-koreai Kristály-völgyben, ahogyan a helyiek a Szilícium-völgyre emlékeztetve nevezik városukat.

A gyárvárost ma már naponta 2 ezer konténer hagyja el, ez a világ LCD-gyártásának közel a negyede, hiszen a Samsung 22,3 százalékkal világelső e piacon. A Kristály-völgy azonban még Dél-Koreán belül sem a legnagyobb gyártóbázisa a Samsungnak. A Szöul-közeli Samsung Cityben hatalmas területen, sokszor több munkavállaló szorgoskodik. Gyakran egy egész életen át, hiszen – mint azt a különböző közép- és felső vezetők elmesélték – sokan 20-25-30 éve vannak a társaságnál.

Leírhatatlan méreteinek és ambiciózus projektjeinek köszönhetően a csoport kiválóan alkalmas az élethosszig tartó karrier-tervezésre. A tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet világméretű csökkenését a Samsung kihasználja részesedésének növelésére. Az elektronikai üzletág, a Samsung Electronics 187,8 ezer alkalmazottjával 116,4 milliárd dolláros árbevételt ért el tavaly.

A teljes csoportban, amelyhez Dél-Koreában bank, biztosító, építőipari cég is tartozik, további 90 ezer alkalmazott dolgozik, további 60 milliárd dollár árbevételt előállítva. Itthon, illetve szerte a világon minden, amit ez a cégcsoport gyárt, a Samsung nevet viseli. Dél-Koreában azonban nem keverik a termékeket, így a tévék Pavv, a mobiltelefonok Anycall, a prémium háztartási berendezések Hauzen, a monitorok Syncmaster, az autók SG márkanéven futnak.

Brutális számok | A növekedésben nincs megállás, 2010-ben minden eddiginél többet, 22 milliárd dollárt költ fejlesztésre az elektronikai üzletág, s a munkanélküliség globális növekedése mellett 10 ezer ember felvételét irányozta elő. A BusinessWeek szerint ma a Samsung a 19. legértékesebb világmárka (az első három a Coca-Cola, az IBM és a Microsoft), de a Szöulban felhúzott vadonatúj Samsung-központban (itt a marketing és értékesítési központ található, a legfontosabb vezetők és a gyártás irányítói maradtak Samsung Cityben) hangsúlyozták, hogy 2020-ban már a tíz legnagyobb márka között szeretnének szerepelni. E vízióban tíz év múlva 400 milliárd dolláros forgalom szerepel.

Miközben egyre több és több háztartási eszközt kívánnak eladni, nagyon büszkék a környezettudatosságukra. A 2013-ig megfogalmazott környezetvédelmi stratégia szerint 4,28 milliárd dollár befektetés révén 50 százalékkal csökkentik a cég a fajlagos károsanyag-kibocsátását, és minden terméknek kedvezőbb paraméterei lesznek, mint ami az aktuális környezetvédelmi ajánlásokban szerepel. Az egyes gyártóegységek, illetve a központok impozáns bemutatótermeiben az ismert fehéráruk (konyhai, fürdőszobai gépek) és barnaáruk (elektronikai cikkek) mellett bőven látni energiahatékony berendezéseket, például napenergiát hasznosító ablakokat, önszabályozó kerékpárt. Utóbbi előbb összegyűjti, majd a terepviszonyoknak megfelelően visszaadja az energiát.

A nagy ígéret | A bemutatótermeket járva határozottan úgy tűnik, hogy a Samsung Electronics két területet „marketingel” a legbüszkébben: a háromdimenziós (3D) tévéket és a digitális kamerákat. Amióta létezik tévéértékesítés, egyik gyártónak sem volt 20 százalék feletti piaci részesedése, de ma már nagyon közelít ehhez a globális első Samsung, miközben dél-koreai a mögötte lihegő vetélytárs is: az LG. Vélhetően a dél-koreaiak külön örülnek annak, hogy a piac egykori japán vezetőit szorították hátrébb. A japán ipar követése jellemző ugyan Dél-Koreára, a hipermodern automata tévégyárak is részben japán technológiával működnek, de a koreaiak mindig büszkék azokra a szegmensekre, ahol az innovációban már a japánok előtt járnak.

A történelem során Koreát többször lerohanó Japánnal szemben érzett ellenszenvet tagadják ugyan, különösen a fiatalok, de azért jellemző, ahogyan idegenvezetőnk az ismert fordulattal él: „vannak japán barátaim is”. Televízióból mindenesetre a tervek szerint 2010-ben már 45 milliót ad el a Samsung, ebből 2 millió lehet 3D-s, s ebben a szegmensben határozottan a Sony a fő vetélytárs. A fogyasztók - már csak az Avatar című film globális sikere miatt is - világszerte megismerhették a háromdimenziós mozi élményét, a tévégyártók ezt szeretnék a lakásokban elterjeszteni.

Ám sokan kétkednek. Az otthoni tévézés élményével nem egyeztethető össze a szemüvegviselés, fárasztóbb a tévénézés így, sötétebb a kép, illetve mindenekelőtt hiába a remek technológia, ha nincsenek kompatibilis technológiák – szólnak az ellenérvek. Mindegyik szempont lehet – legalábbis részben – igaz, de a Samsung nagyon büszke arra, hogy egyedüli gyártóként képes a kétdimenziós tartalmak háromdimenzióssá, vagyis térhatásúvá konvertálására. Ez a játékprogramoknál szinte hibátlan képi élményt ad, a filmeknél még olykor vannak hiányosságok a technológiában. Bár az Avatar elkészítésénél nem a Samsung volt a technológiai partner, azóta a cég globális marketingkampánya nagyban épít a rendező James Cameron kommunikációjára, tartalomgyártására.

Mint Kim Dzsong Vok alelnök elmondta, miközben a Samsung világelső a digitális kamerák fontos alkotóelemeiben – memória-kártyában, LCD-kijelzőben, elemben, szenzorokban, lencsében –, addig az ezekből összeálló digitális kamerában jelenleg csak harmadik. Ám itt is az elsőség a cél. Piaci részesedésük 2005-től 2009-ig 5-rő 11,3 százalékra nőtt, és a cég úgy pozícionálja magát, hogy nem feltétlenül a legjobb, nem feltétlenül a legprofesszionálisabb, de a Samsung-kütyük a legügyesebbek. Ötletes újításokkal törnek előre, ilyen a dupla LCD-kijelző (az önfotózásnál nagyon hasznos), a tükör-reflexió harmadakkora méretigénnyel, a műholdas helyzetmeghatározás, amely rögzíti, hogy hol készült a kép, amely így később egy gombnyomással feldobható például a Google Earth megfelelő pontjára, vagy a mosoly felismerő funkció, amelynek hatására a gép akkor kattint, amikor az alany éppen mosolyog.

Arrafelé egyébként nem a csíííz a mosolyra invitáló szó, hanem a kimcsi, a minden koreai étkezés elengedhetetlen részét jelentő rohasztott káposzta. Ez annyira része a koreai kultúrának, hogy a Samsung a belföldi piacra a borhűtőkre kísértetiesen emlékeztető formájú és hasonló hőmérséklet-szabályozással ellátott kimcsi-hűtőket is készít.

A Samsung gyártói részesedése a világpiacon
A Samsung gyártói részesedése a világpiacon


(A cikk a Figyelő 2010/22. számában jelent meg.)

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.