Idén a bécsi StartupWeek rendezvényen dobogós helyen végzett a hazai fejlesztésű PocketGuide. A cég vezetője az alkalmazás történetéről, a versenyről és a jövőről mesélt a Bitportnak, valamint a hazai fejlesztők megpróbáltatásairól és lehetőségeiről.
Elsőként azt néztük át a cég vezetőjével, Rétai Martinnal, hogy mitől lehetett ilyen gyors és átütő siker a PocketGuide. Az alkalmazást próbálgatva az egyértelmű és kézenfelvő használat ugrik be elsőként, a megoldás tényleg olyan, mintha egy automatikusan segítséget nyújtó idegenvezetőt préseltek volna be a telefonba. Az utazás előtt letölthetjük a minket érdeklő útvonalat, amely beállításunk alapján a helyszínre érve azonnal aktiválódik.
Továbbfejlesztett valóság ■Akár zsebben hordva, fülhallgatón keresztül hallgathatjuk, hogy az adott túrák egyes pontjain az idegenvezető a környék nevezetességeiről beszél, a képernyőn pedig egy jól elosztott felületen láthatjuk az útvonal térképét és az épp bemutatott épület vagy egyéb látvány bemutatását.
Emellett ott a kiterjesztett valóság, amely valóban jövő a jelenben: a fekvő pozícióba fordított telefon kijelzőjén a hátoldali kamerából származó élő környezeti képet láthatjuk, amelyre rávetítve nézhetjük meg, merre van a minket érdeklő műemlék, illetve merre visz tovább a túra útvonala. Ezt a megoldást ráadásul szintén belső fejlesztéssel készítették el a kézenfekvő Layar vagy Wikitude technológia átemelése helyett.
Fejleszteni jó ■A PocketGuide egyébként annak idején hardveres "csomagként" indult, még az okostelefonos robbanás előtt. Az ötletet már akkor is többen előremutatónak találták, ám a szállodákba kihelyezett, a vendégek számára bérelhető eszközök koncepciója még nem volt az igazi. Az iPhone-ok és androidos készülékek rohamos elterjedése azonban egy kézenfekvő platformot biztosított a megoldásnak, amely 2010 májusában került fel az alkalmazásboltokba.
A PocketGuide más versenyben is érdekelt: a TechCrunch által támogatott European Awards keretében a legjobb európai startup címéért folyik a küzdelem. A nemzetközi szakmai zsüri által kiválasztott döntősök között két hazai cég, a PocketGuide és a közösségi zenehallgatásra specializálódó MixGar is szerepel. Érdemes az esemény honlapján megkeresni őket, és egy-egy szavazattal megtisztelni a munkájukat, hogy a november 21-én Londonban megrendezett díjátadón hazai sikerre lehessünk büszkék.
Az iPhone app megjelentetése mellett kezdődött el a kockázati tőke bevonása is, amely a további fejlesztésekhez biztosítot alapot: az első hat régiós város egyre bővült, miközben elérhetővé vált az androidos PocketGuide verzió is.
Az alkalmazás evolúciója nem áll meg. A jelenlegi 23 európai város mellé 2012 elejére további 50 város túrái kerülnek be a rendszerbe, amelyek között már észak- és dél-amerikai, valamint ázsiai lokációk is szerepelnek. A cél, hogy jövőre a népszerű Lonely Planetnél is több tartalmat kínálhassanak.
A legfrissebb újítás egy igazán egyedülálló, felhasználóbarát funkció. Ha egy PocketGuide által asszisztált túra közben mobilunkkal fotózunk, videózunk vagy megjegyzéseket fűzünk az egyes állomásokhoz, a túra végeztével egyetlen gombnyomással látványos videót állít össze a rendszer. Ebben a térképen követhetjük végig az útvonalat, amelynek megfelelő pontjain felbukkannak a kapcsolódó, általunk készített multimédiás tartalmak. Nem kell tehát azzal bajlódni, hogy térképes-fotós összeállításokat ollózzunk össze ismerőseinknek, a PocketGuide automatizálja és látványossá teszi a folyamatot.
Meggyőző eredmények ■Rétai Martin szerint a közönség is értékeli a funkcionalitást és a felhasználói élményt: mára már havi 60 ezer új felhasználó tölti le az alkalmazást, amely az év eleji állapot nyolcszorosa. Maga a PocketGuide egyébként ingyenes, a júzereknek csak a túraútvonalakért kell fizetniük: egy túra 2 és fél euró, míg egy teljes város annak összes túrájával 4,99 euróba kerül.
A hagyományos appstore-os értékesítés mellett meglévő és alakulófélben lévő partneri megállapodások is segítik az alkalmazás "terítését": a T-Mobile például több országban építi be a PocketGuide-ot kínálatába vagy valamilyen akciójába, az egyik már működő modellben a készülékre előre installált alkalmazáshoz 10 eurós nyitó kredit jár.
Kétlaki megoldás ■A PocketGuide jelenlegi szakaszában ugyanazt az utat követi, amit már sok másik, hazai gyökerű innovátor bejárt: félig Amerikába költözik. A Prezihez, LogMeInhez vagy az iPonthoz hasonlóan a fejlesztés Magyarországon marad, míg a "hátország" munkájára alapozva egy amerikai kereskedelmi- és marketing-bázis építi a kapcsolatokat, promotálja a megoldást és keresi az újabb lehetőségeket.
Rétai Martin szerint érdemes a bejáratott utat követni: szeretjük vagy sem, a techvilágban az amerikai piacnak óriási a dominanciája, ezért ott kell lenni a "dolgok sűrűjében". Szerencsére a már említett kivándorló példaképek közül többekkel sikerült felvenni a kapcsolatot, ezek több megfontolandó tanáccsal és jó példával segítenek a terjeszkedésben.
Emellett azonban lassan ébredezik az európai startup-piac is, ezt lehetett érezni a bécsi Startup Weeken is. Az itt kialakított kapcsolatok tapasztalata az, hogy akár egy szorosabb európai "startup-közösség" is kifejlődhet a mostani egyéni kezdeményezésekből, főként a szorosabb kulturális és földrajzi kötődésekre alapozva.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.