Pár év múlva talán már egyetlen mozifilm sem meri oly módon megkérdőjelezni a Facebook.com alapításának körülményeit, mint teszi ezt David Fincher a The Social Network (A közösségi háló) című, nálunk november közepén startoló filmjében. A friss stratégiának köszönhetően ugyanis még hatalmasabbra nőhet a 2003-ban, egy stanfordi kollégiumi szobában alapított, ma már 550 millió felhasználót elérő közösségi oldalt működtető birodalom.
Tőzsdére spekulálva ■ Amely egyébként sem kicsi: a NextUp Research piackutató vállalat becslése szerint a Facebook 2010-es bevétele 1,2 milliárd dollárt tehet ki, a cég értékét pedig jelenleg már 33,7 milliárd dollárra becsülik. Habár régóta rebesgetnek pletykákat arról, hogy Mark Zuckerberg alapító-főtulajdonos hamarosan tőzsdére viszi a legnagyobb közösségi oldalt, szakértők szerint a nyilvános részvénykibocsátásra legkorábban 2012-ben kerülhet sor. Addig csupán erősen limitált számú részvény cserél gazdát a zárt, másodlagos piacon.
Hogy miért vár a Facebook a tőzsdei nyitással? Szakértők szerint azért, mert egy későbbi időpontban még magasabb áron kelhetnek el a részvényei, ugyanis rengeteg újdonság van készülőben. Ezért még ma is korai (azaz drága) lenne külső tőkét bevonni. A közösségi oldal összetettebb szolgáltatóvá, egyfajta mindenható kommunikációs központtá kíván válni (a témában lásd még Miskolczy Csaba írását: Isten, lájkold a magyart! – Figyelő, 2010/40. szám). A Facebook.com mindennel kapcsolatban akar lenni, ami telefon – ehhez pedig kétfrontos támadásra van szükség.
Támadás új frontokon ■ A közösségi szolgáltató a mobilkommunikációs támadás első szakaszát már jó ideje megkezdte: napjainkra lassacskán a legolcsóbb okostelefonokban is van valamilyen Facebook alkalmazás. A gyors, bárhonnan elérhető mobilinternet segítségével a fiatal felhasználók már szinte olyan természetességgel „lájkolnak” és írnak új státusüzenetet, mint ahogy tárcsáznak vagy sms-eznek. Felröppent, hogy a Facebook maga is operációs rendszert, illetve saját telefont fejleszt. Ezeket az értesüléseket pár hete végül Zuckerberg cáfolta. Egy, a TechCrunch.com oldalnak adott interjúban kifejtette, hogy sokkal fontosabb minden telefonon és mobil operációs rendszeren ott lenni és minél jobban integrálódni, mint saját rendszerrel próbálkozni a telített piacon.
A másik, egészen friss támadási terület: a Facebook pár napja, október közepén nagy összeborulást hajtott végre egy másik óriási felhasználóbázissal rendelkező megoldással, a Skype-pal.
Utóbbi elsősorban a számítógépek közötti ingyenes, IP-alapú telefonhívások lehetőségét teremtette meg (emellett fizetős, de olcsó hagyományos telefonhívásokat is kínál), és szintén félmilliárdnyi – 560 millió – regisztrált tagja van.
● Hagyományos hirdetések és bannerek
● Ismerőseinkkel összekapcsolt, célzott, beágyazott hirdetések
● Facebook Credits: virtuális fizetőeszközök értékesítése
Bár a két szolgáltatás felhasználói bázisa között minden bizonnyal jókora az átfedés, a Facebook a legpesszimistább elemzések szerint is százmilliónyi új regisztrálót nyerhet az összefonódásból. A Skype új változatában immár lehetőség van a Facebook-ismerősök felhívására, sms küldésére. Sőt, a felhasználók bejelentkezhetnek a Skype-ra Facebook azonosítójukkal is.
A közösségi oldalon eddig nem volt hangsúlyos a valós idejű csevegés sem, nemhogy a telefonálás. Ráadásul akár egyszerűbb videokonferencia rendszerré is varázsolhatjuk ezentúl a Facebook profilunkat, ugyanis a Skype 5.0 béta változataiban 10 fős videós csevegések is elérhetővé válnak. Ezzel a Facebook a legfontosabb, lényegében megkerülhetetlen központi találkahellyé válik.
Minden telefonon ott lenni ■ Ráadásul a Skype lassacskán szintén beköltözik a legfontosabb mobil platformokra. A Nokia Symbian alapú mobiljaival március óta ingyenesen elérhető a Skype; nem sokkal később az iPhone-tulajdonosok számára nyílt meg e szolgáltatás, október elején pedig a Google mobil operációs rendszerére is megjelent a Skype kliens az Android Market kínálatában.
A symbianos verzió például teljesen integrálódik a Nokia telefonok névjegyzékébe, így a felhasználó a lehető legegyszerűbben döntheti el: hagyományos mobilhálózaton, vagy adatkapcsolatot használó Skype segítségével indít hívást.
Így hamarosan szinte minden facebookos Skype-felhasználó is lesz egyben. Ugyanígy egyre több mobiltulajdonos válik Skype klienssé, miközben mindkét frontra „beépül” a Facebook, így ásva be magát az emberek mindennapjaiba a számítógép után a mobiltelefonon is.
Két kupát is kiadhattak volna a legutóbbi futball-világbajnokságon. A győztes spanyolok mellett a másik trófeát a „márkák vb-jét” megnyerő Nike cégnek lehetett volna odaítélni. A sportszergyártó nem volt hivatalos szponzor, mint az Adidas, mégis, a történelmi focipillanatokat feldolgozó Nike-videót már jóval a nyári nagy esemény előtt 9 millióan látták a Facebookon zajló vírusmarketing kampánynak köszönhetően – derül ki a BloombergBusinessWeek minapi cikkéből.
Egyetlen hétvége leforgása alatt így a Nike 1,8 millióról 3,1 millióra növelte rajongói számát a közösségi oldalon, úgy, hogy mindössze pár millió dollárt költött e kampányra. A videó ezt követően már ingyen, a barátok, ismerősök ajánlásait kihasználva, „elektronikus szájhagyomány” útján terjedt. Mi több, átvette a hagyományos média is, így a Nike céget végül többen emlegették a foci-vb kapcsán, mint a fő szponzori címet megvásárló Adidast; egy Nielsen-kutatás szerint több százmilliónyian látták a lebilincselő, három perces Write the future című spotot.
Az így megnyert publicitás pedig nem csak olcsó, de sokkalta hatékonyabban erősíti a márka imázsát a fogyasztók tudatalattijában. Ráadásul a státusüzenetek, az értesítések, vagy a lájkolás („Tetszik” gomb) is elképesztően hatékony marketing eszközök lehetnek. A közösségi oldalról nem csak barátaink tudhatják meg, hogy például eljegyzést tartottunk, hanem a hirdető is (persze szoftveres elemzési módszerekkel). Ekkor a mi városunkban működő ékszerészek, fotósok, esküvőszervezők, étteremtulajdonosok és utazási irodák is értesítést kaphatnak e „jelentős eseményről”, és akár személyre szabott ajánlatokkal is könnyen megtalálhatnak bennünket. Szakértők szerint mindez a Google keresési hirdetési üzleténél is perspektivikusabb, hiszen ott külön jelennek meg a szponzorált keresési találatok.
A Facebookon viszont közvetlenül a barátok közti beszélgetések részévé válik a reklám. Ha pedig a barátom szívesen issza a kólát, vagy veszi az új farmert, autót, akkor én is sokkal szívesebben teszem azt, mintha egy direkt hirdetés hatására cselekednék így…
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak