A Facebook be akar épülni a lehető legtöbb gyártó telefonjába, s ugyanennek az irányzatnak a jegyében immár a Skype is szorosan együttműködik a közösségi oldallal.

Pár év múlva talán már egyetlen mozifilm sem meri oly módon megkérdőjelezni a Facebook.com alapításának körülményeit, mint teszi ezt David Fincher a The Social Network (A közösségi háló) című, nálunk november közepén startoló filmjében. A friss stratégiának köszönhetően ugyanis még hatalmasabbra nőhet a 2003-ban, egy stanfordi kollégiumi szobában alapított, ma már 550 millió felhasználót elérő közösségi oldalt működtető birodalom.

Tőzsdére spekulálva  Amely egyébként sem kicsi: a NextUp Research piackutató vállalat becslése szerint a Facebook 2010-es bevétele 1,2 milliárd dollárt tehet ki, a cég értékét pedig jelenleg már 33,7 milliárd dollárra becsülik. Habár régóta rebesgetnek pletykákat arról, hogy Mark Zuckerberg alapító-főtulajdonos hamarosan tőzsdére viszi a legnagyobb közösségi oldalt, szakértők szerint a nyilvános részvénykibocsátásra legkorábban 2012-ben kerülhet sor. Addig csupán erősen limitált számú részvény cserél gazdát a zárt, másodlagos piacon.

Hogy miért vár a Facebook a tőzsdei nyitással? Szakértők szerint azért, mert egy későbbi időpontban még magasabb áron kelhetnek el a részvényei, ugyanis rengeteg újdonság van készülőben. Ezért még ma is korai (azaz drága) lenne külső tőkét bevonni. A közösségi oldal összetettebb szolgáltatóvá, egyfajta mindenható kommunikációs központtá kíván válni (a témában lásd még Miskolczy Csaba írását: Isten, lájkold a magyart! – Figyelő, 2010/40. szám). A Facebook.com mindennel kapcsolatban akar lenni, ami telefon – ehhez pedig kétfrontos támadásra van szükség.

Támadás új frontokon A közösségi szolgáltató a mobilkommunikációs támadás első szakaszát már jó ideje megkezdte: napjainkra lassacskán a legolcsóbb okostelefonokban is van valamilyen Facebook alkalmazás. A gyors, bárhonnan elérhető mobilinternet segítségével a fiatal felhasználók már szinte olyan természetességgel „lájkolnak” és írnak új státusüzenetet, mint ahogy tárcsáznak vagy sms-eznek. Felröppent, hogy a Facebook maga is operációs rendszert, illetve saját telefont fejleszt. Ezeket az értesüléseket pár hete végül Zuckerberg cáfolta. Egy, a TechCrunch.com oldalnak adott interjúban kifejtette, hogy sokkal fontosabb minden telefonon és mobil operációs rendszeren ott lenni és minél jobban integrálódni, mint saját rendszerrel próbálkozni a telített piacon.

A másik, egészen friss támadási terület: a Facebook pár napja, október közepén nagy összeborulást hajtott végre egy másik óriási felhasználóbázissal rendelkező megoldással, a Skype-pal.

Utóbbi elsősorban a számítógépek közötti ingyenes, IP-alapú telefonhívások lehetőségét teremtette meg (emellett fizetős, de olcsó hagyományos telefonhívásokat is kínál), és szintén félmilliárdnyi – 560 millió – regisztrált tagja van.

A Facebook bevételi forrásai

● Hagyományos hirdetések és bannerek
● Ismerőseinkkel összekapcsolt, célzott, beágyazott hirdetések
● Facebook Credits: virtuális fizetőeszközök értékesítése


Bár a két szolgáltatás felhasználói bázisa között minden bizonnyal jókora az átfedés, a Facebook a legpesszimistább elemzések szerint is százmilliónyi új regisztrálót nyerhet az összefonódásból. A Skype új változatában immár lehetőség van a Facebook-ismerősök felhívására, sms küldésére. Sőt, a felhasználók bejelentkezhetnek a Skype-ra Facebook azonosítójukkal is.

A közösségi oldalon eddig nem volt hangsúlyos a valós idejű csevegés sem, nemhogy a telefonálás. Ráadásul akár egyszerűbb videokonferencia rendszerré is varázsolhatjuk ezentúl a Facebook profilunkat, ugyanis a Skype 5.0 béta változataiban 10 fős videós csevegések is elérhetővé válnak. Ezzel a Facebook a legfontosabb, lényegében megkerülhetetlen központi találkahellyé válik.

Minden telefonon ott lenni Ráadásul a Skype lassacskán szintén beköltözik a legfontosabb mobil platformokra. A Nokia Symbian alapú mobiljaival március óta ingyenesen elérhető a Skype; nem sokkal később az iPhone-tulajdonosok számára nyílt meg e szolgáltatás, október elején pedig a Google mobil operációs rendszerére is megjelent a Skype kliens az Android Market kínálatában.

Skype és Facebook: ez bizony még foghíjas!
Ingyenes Skype-hívások már Androidon is

A symbianos verzió például teljesen integrálódik a Nokia telefonok névjegyzékébe, így a felhasználó a lehető legegyszerűbben döntheti el: hagyományos mobilhálózaton, vagy adatkapcsolatot használó Skype segítségével indít hívást.

Így hamarosan szinte minden facebookos Skype-felhasználó is lesz egyben. Ugyanígy egyre több mobiltulajdonos válik Skype klienssé, miközben mindkét frontra „beépül” a Facebook, így ásva be magát az emberek mindennapjaiba a számítógép után a mobiltelefonon is.


Hirdetési üzlet a Facebookon

Két kupát is kiadhattak volna a legutóbbi futball-világbajnokságon. A győztes spanyolok mellett a másik trófeát a „márkák vb-jét” megnyerő Nike cégnek lehetett volna odaítélni. A sportszergyártó nem volt hivatalos szponzor, mint az Adidas, mégis, a történelmi focipillanatokat feldolgozó Nike-videót már jóval a nyári nagy esemény előtt 9 millióan látták a Facebookon zajló vírusmarketing kampánynak köszönhetően – derül ki a BloombergBusinessWeek minapi cikkéből.

Egyetlen hétvége leforgása alatt így a Nike 1,8 millióról 3,1 millióra növelte rajongói számát a közösségi oldalon, úgy, hogy mindössze pár millió dollárt költött e kampányra. A videó ezt követően már ingyen, a barátok, ismerősök ajánlásait kihasználva, „elektronikus szájhagyomány” útján terjedt. Mi több, átvette a hagyományos média is, így a Nike céget végül többen emlegették a foci-vb kapcsán, mint a fő szponzori címet megvásárló Adidast; egy Nielsen-kutatás szerint több százmilliónyian látták a lebilincselő, három perces Write the future című spotot.

Az így megnyert publicitás pedig nem csak olcsó, de sokkalta hatékonyabban erősíti a márka imázsát a fogyasztók tudatalattijában. Ráadásul a státusüzenetek, az értesítések, vagy a lájkolás („Tetszik” gomb) is elképesztően hatékony marketing eszközök lehetnek. A közösségi oldalról nem csak barátaink tudhatják meg, hogy például eljegyzést tartottunk, hanem a hirdető is (persze szoftveres elemzési módszerekkel). Ekkor a mi városunkban működő ékszerészek, fotósok, esküvőszervezők, étteremtulajdonosok és utazási irodák is értesítést kaphatnak e „jelentős eseményről”, és akár személyre szabott ajánlatokkal is könnyen megtalálhatnak bennünket. Szakértők szerint mindez a Google keresési hirdetési üzleténél is perspektivikusabb, hiszen ott külön jelennek meg a szponzorált keresési találatok.

A Facebookon viszont közvetlenül a barátok közti beszélgetések részévé válik a reklám. Ha pedig a barátom szívesen issza a kólát, vagy veszi az új farmert, autót, akkor én is sokkal szívesebben teszem azt, mintha egy direkt hirdetés hatására cselekednék így…


(A cikk a Figyelő hetilap 2010/44. számában jelent meg.)

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.