A fejlődő piacok vásárlói már lekörözik a fejlett országokat a digitális és mobil csatornák felhasználásának tekintetében, az offline boltok egy része pedig jelentős átalakulás előtt áll.
A fejlődő országokban élő fogyasztók jóval nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a digitális vásárlási csatornáknak, mint a fejlett világban élő társaik, mivel több lépcsőfok átugrásával rögtön a legutólsó trendeknek megfelelő eszközöket és formákat adaptálják – áll
a Capgemini frissen közzétett felmérésében. A tanácsadó cég 16 országban összesen 16 ezer embert kérdezett meg fogyasztási szokásaival kapcsolatban, amiből persze az is kiderült, hogy az online vásárlók viselkedése egy adott régión belül sem egyforma.
Bolt nincs, internet van ■ A tanulmány hat kategóriába sorolta őket: léteznek közösségi fogyasztók (24,8%), megszállottak (17,6%), eseti (16,1%) és racionális vásárlók (14,7%), a megtakarításokat kereső (13,5%), illetve a technológiától idegenkedő (13,3%) csoportok. A globális átlag azonban szélsőséges eredményekre épül. Indiában például az emberek 72 százaléka gondolja úgy, hogy szívesebben szerez be egyes árucikkeket az interneten, mint a fizikailag létező boltokban – ugyanez az arány az Egyesült Államokban sokkal alacsonyabb, 31 százalékos.
Kínában a válaszadók 77 százaléka tartotta magát megszállott digitális vásárlónak, vagy olyan felhasználónak, aki gyakran olvas és ír az egyes termékekről, és a fizetés vagy a tájékozódás szempontjából is megbízik a mobil eszközökben. Ezzel szemben csak 16 százalékuk használja ritkán, esetleg soha a digitális csatornákat, ami Svédországban az emberek 35 százalékára igaz. A Capgemini ezt jórészt az infrastrukturális feltételekkel magyarázza: a fejlődő piacokon nem épült ki a fejlett országokra jellemző vásárlási ökoszisztéma, de a mobil hálózatokat mindenki eléri.
A felmérésben résztvevők 50 százaléka – a fejlett országokban harmad része – gondolta úgy, hogy a digitális vásárlási lehetőségek miatt a hagyományos offline boltok nagy része az évtized végéig egyszerű bemutatóteremmé alakul. Bár egyre többen szoknak hozzá az olyan kényelmi szolgáltatásokhoz, mint a meghatározott időben a megfelelő helyre való kiszállítás, a Capgemini elemzője szerint a fizikai üzletek kimúlása nem igazán fenyeget, mivel a vevőkkel való személyes kapcsolat értékes dolog, amelyre a kereskedők továbbra is ráhajtanak majd.
Sok múlik az árakon ■ Bár csak a válaszadók fele vélekedik úgy, hogy a közösségi média és a mobil appok szerepe jelentősen megnövekszik a következő néhány évben, ez az arány a fiatalok és a felsőkategóriás elektronikai cikkek vásárlóinak körében jóval magasabb. Az sem meglepő, hogy a fejlődő piacokon már most is kétszer gyakrabban használnak mobil appokat a vásárlások során, mint a nyugati országokban, és több mint kétszer annyian gyűjtenek vagy osztanak meg a beszerzésekkel kapcsolatos információt a közösségi médiában.
A vásárláskor az ár a legfontosabb szempont, ez pedig semmit sem változik majd öt éven belül. Egy adott termék vagy szolgáltatás a fogyasztók felénél befolyásolhatja a döntést, míg az hozzáférhetőség és az élmény kisebb jelentőséggel bír. A vevők 61 százaléka fontosnak tartja, hogy a webes boltok emlékezzenek személyes adataira, 54 százalékuk szívesen fogad testre szabott ajánlatokat az
online csatornákon, míg 73 százalékuk szerint igen jó hatást kelt, ha a digitális áruházakban többféle fizetési mód közül választhatnak.