2012-ben a két prémiumgyártó háttérbe szorult, és az olcsó, 30-40 ezer forintos készülékek vették át az uralmat.
Speciális piac a magyar, hiszen számtalan termékcsoporttal megtörtént már, ami éppen megtörténik a táblagépekkel. A felsőkategóriás, prémium készülékek után a piacot elárasztják a megjegyezhetetlen nevű tömegtermékek, amelyek alacsony áruknak köszönhetően könnyedén felveszik a versenyt (darabszámban legalábbis) a Samsung és az Apple tabletjeivel. Erre jutott a GfK is, amely közzétette a 2012-es évre vonatkozó felmérési adatait a táblagépekkel kapcsolatban.
180 százalékos plusz ■ Tavaly az eladott táblagépek darabszáma 180 százalékkal nőtt főként az év második felében piacra belépő számos márkának és az alacsony áraknak köszönhetően – közölte a GfK Hungária Piackutató Intézet hétfőn. A GfK adatai szerint 2012-ben az eladott készülékek darabszáma meghaladta az évi 210 ezer darabot.
A nagy márkák nehezen tudnak versenyezni az olcsó készülékekkel
A bevételek szempontjából a növekedés mérsékeltebb volt, az összes eladott tablet értéke 2012-ben 80 százalékkal nőtt az előző évihez képest. A GfK értékelése szerint a teljes eladási érték szerényebb dinamikájú növekedésének hátterében a piac alacsony árkategóriájú modellek felé való elmozdulása áll. Míg 2012 januárjában az értékesített készülékek átlagára 140 ezer forint körül alakult, addig ez az érték 2012 decemberében már csupán 55 ezer forint volt.
Ezerrel jön a noname ■ Az átlagárak drasztikus csökkenését az okozta, hogy míg a 2012-es év elején a piacot két nagy márka prémiumtermékei uralták, addig az év második felében rengeteg új márka jelent meg, amelyek többsége éppen a legalsó árkategóriát célozta meg – közölte a piackutató cég. Adataik szerint a magyar táblagép piacon 2012 decemberében már több mint 40 gyártó képviseltette magát. A legnépszerűbb készülékek az alacsonyabb árkategóriákban találhatók: a 60 ezer forintig terjedő árszegmens a teljes piac több mint 70 százalékát jelentette 2012 decemberében darabszám alapon – írja közleményében a GfK Hungária Piackutató Intézet.