Ahogy az online és az offline vásárlás egyre inkább összemosódik, úgy igaz ez a vásárlás köré épített szolgáltatásokra, például az áruvásárlási hitelek. A Cetelem statisztikái szerint az online hitelezés gyorsítja az online kereskedelem növekedését.
A közelmúltban az
Ipsos OTX végzett egy átfogó netes kutatást, az online vásárlás nemzetközi trendjeiről, amelynek az egyik legérdekesebb megállapítása, hogy maguk a fogyasztók már nem igazán tesznek különbséget az online és offline vásárlás között, amihez a jó kereskedők alkalmazkodnak.
Az offline vásárláskor hozzászokhattunk, hogy – elsősorban a tartós fogyasztási cikkek vásárlásakor – először nem a pénztárhoz, hanem az üzletben székelő hitelügyintézőhöz vonulunk, hogy 15-20 perc alatt hozzájussunk a vásárlás fedezetéhez. Az áruhitel, bár a bankok magas kockázatúnak tartják, jó biznisz, és aki nem akar kimaradni belőle, igazodnia kell a vásárlásban bekövetkező változásokhoz. Például úgy, hogy hogy a vásárláshoz a részletfizetést is intézhetjük otthonról: a Cetelem várakozásai szerint 2012-ben várhatóan megháromszorozódik az online felvett áruhitelek volumene az előző évhez képest.
Ennek persze legfőképpen a Cetelem örülhet, mivel tavaly óta – egyelőre egyedüliként – kínálják ezt a gyors hitelfelvételi megoldást. Meglepő lenne, ha az áruhitel-piac többi szereplője sokat várna saját megoldása hazai bevezetésével. Jelenleg a magyar
online vásárlási piacot mintegy 175-180 milliárd forintra becsülik, ami ráadásul dinamikusan nő. Az alacsonyabb árak, a nagyobb választék, az egyszerűbb összehasonlíthatóság – hogy csak a legkézenfekvőbb előnyöket említsük – mind az online piacot erősíti.
A hitel segít eladni ■ A Cetelem egy éves tapasztalata alapján elsősorban drágább műszaki cikkeket veszünk online áruhitellel – ebben nincs nagy eltérés az offline vásárláshoz képest. A Cetelem közleménye szerint teljes áruhitel-forgalmuknak már közel 4 százalékát teszik ki az online hitelek. Úgy tűnik, ilyenkor könnyelműbbek is vagyunk, ugyanis miközben a teljes áruhitelezés esetében a felvett összeg átlagosan 11%-kal magasabb, mint a „hagyományos” áruhitelek esetében. Az emelkedés oka részben az, hogy drágább holmikat – tévét, mobilt, notebookot stb. – veszünk online részletre: a tavalyi évhez képest az interneten felvett átlagos hitelösszeg 25 százalékkal emelkedett.
Megjegyzendő, hogy a
Nemzeti Bank tavaly szeptemberig rendelkezésre álló statisztikái szerint az áruhitelezés értéke folyamatosan csökken: 2009 novemberében például az új szerződések értéke meghaladta a 4 milliárd forintot, 2011 júliusában ez az érték 1,5 milliárd volt. Az online áruhitelezés Cetelem szempontjából is fényesnek látott jövőjét tehát ennek fényében kell nézni. A hitelintézet úgy véli, ha nem is sikerül hozni az ide év növekedését, jövőre is nagyot bővül a piac: duplázódhat az interneten keresztül felvett áruhitelek összege.