Nem csak a karácsonyi bevásárlási szezont nyitó akciós napok hoztak rekord forgalmat az elektronikus kereskedelemben: a befektetők is több pénzt öltek az iparágba, mint valaha.
Mint arról a Bitport is beszámolt, a Black Friday (fekete péntek) és a Cyber Monday (kiber hétfő) néven futó kedvezményes napok elsöprő sikert arattak az idén. Előbbi
11,4 milliárd dolláros összbevételt hozott a kereskedőknek, néhány nappal később pedig a vásárlók
újabb 1,25 milliárdot hagytak az online boltokban. Ez 25-30 százalékos növekedést jelent a tavalyi eredményekhez képest, ami nem csak az eladott termékek számának emelkedésében jelentkezett, hiszen a fejenkénti átlagos költés is 193 dollárról 198 dollárra ugrott.
Üzletet szimatolnak ■ Az elektronikus kereskedelem azonban nem csak a fogyasztók szemében egyre népszerűbb. A comScore fenti, vásárlásokról szóló adatai mellett napvilágot láttak a Thomson Reuters becslései is, amelyek az iparágba invesztált összegekről szólnak. Eszerint a kockázatitőke-befektetők érdeklődése ugyancsak megnövekedett az online kiskereskedelmi vállalkozások iránt: idén a 2010-es 1,06 milliárd dollár több mint kétszeresét, 2,39 milliárdot toltak bele a hasonló cégekbe.
A Reuters ezzel kapcsolatban a
New Enterprise Associates képviselőjét idézi – az alap már egy egész sor hasonló profilú céget pénzelt, amelyek közül a Quidsit például 500 millió dollárért sikerült elpasszolniuk az Amazonnak. A befektetési szakember szerint az új technológiák és üzleti modellek konfluenciája igen kedvező értékajánlatokat (value proposition) hozhat létre a vevők szempontjából, és az online kereskedelem műfaja általánosságban is nagyszabású innovációs hullám közepén tart.
Aranyláz ■ Az elmúlt időszakban valóban úgy tűnt, az elektronikus boltoknak nem okoz különösebb problémát, hogy támogatókat szerezzenek: a hírek szerint nemrég a New Enterprise Associates és
a Goldman Sachs fektetett 138 millió dollárt a Gilt Groupe szolgáltatásába, míg az
Andreessen Horowitz és a Lightspeed Venture Partners 40-40 millió dollárnyi fantáziát látott a Shoedazzle és a Fab.com oldalaiban.
A piac változatosságát jelzi, hogy előbbi a hagyományos kiskereskedelmi termékek egész sorával foglalkozik, míg utóbbiak közül az egyik kifejezetten a divatra szakosodott, a másik pedig homoszexuális közösségi hálózatból alakult át online viszonteladóvá. A leglátványosabb növekedés a Groupon fémjelezte kuponos vásárlás műfajában tapasztalható, ahol a befektetők a baljós ómenek ellenére sem bírnak magukkal. Bár az üzleti modell egyelőre a legnagyobb jóindulattal is kockázatosnak tűnik, a hasonló vállalkozások látványos növekedése mindenképpen az elektronikus kereskedelemben rejlő potenciált jelzi.