100 milliós felhasználói tábort gyűjtött két év alatt a fejlődő országok mobilosainak szánt Facebook-alkalmazás, a Facebook for Every Phone.
A fejlődő országok mobilos felhasználói számára napi rutin a Facebook meglátogatása, az állapotfrissítések írása, lájkolása, vagy egy-egy fotó feltöltése. Az európai, USA-beli mobilos közösség tagjai gyakrabban veszik elő a készülékeiket, ha facebookozni támad kedvük, böngészőből már egyre ritkábban nyitják meg az oldalt. Mindezt az elterjedt okostelefonok, az egyre olcsóbb mobilnet előfizetések teszik lehetővé, ami egyáltalán nem jellemző a fejlődő országokra.
2 év alatt 100 millió felhasználó ■ Brazília, India, Vietnám, Mexikó, vagy éppen Indonézia lakosai számára az olcsó mobilkészülékek érhetők el, így ez az egyetlen olyan csatorna, amelyen keresztül elérik a netet, vagy a közösségi oldalakat. A Facebook ezt már évekkel ezelőtt felismerte és Zuckerbergék azzal is tisztában vannak, hogy az említett államok hatalmas potenciált tartogatnak üzleti szempontból, amennyiben megoldják számukra a Facebook elérését. E stratégia részét képezte az a 2011-es felvásárlás, amely során a vállalat megszerezte az izraeli Snaptu mobilos fejlesztő céget. A csapat feladata egy olyan speciális alkalmazás elkészítése volt, amin keresztül gyorsan, hatékonyan elérhetők a Facebook funkciói.
Facebook for Every Phone: a szolgáltatók is támogatják
Ez a kezdeményezés a
Facebook for Every Phone (Facebook minden telefonra) névre hallgat és a 70 millió dollárért megvásárolt Snaptu szakemberei olyan jó munkát végeztek, hogy
két év alatt a semmiből mára 100 millió aktív felhasználót tudnak felmutatni. A Facebook for Every Phone a világon forgalomban lévő, több mint 3000-féle hagyományos készülékről elérhető: tulajdonképpen az összes olyan készülékről, amely nem tartozik az okostelefon kategóriába. A program sok elemében hasonlít a mobilos alkalmazásokra, és a Facebook összes fontos funkciója (Üzenőfal, Mesenger, fotók) elérhető a segítségével.
Facebook for Every Phone ■ A programozás során az elsődleges szempont az volt, hogy minél kevesebb adatforgalom mellett működjön az app, ezért maga az alkalmazás is tulajdonképpen a Facebook távoli szerverein fut, a használat közben forgalmazott adatokat is a szervereken tömörítik, és csak utána juttatják vissza a mobilokra. A Facebook azzak is segítette az alkalmazás terjedését, hogy megegyezett egy sor szolgáltatóval, hogy engedjék el az app használata során felmerülő költségeket a felhasználóknak.
Már 100 millióan használják
A 2011 óta eltelt időszak alatt össezgyűlt 100 millió felhasználó azonban egyelőre egyetlen cent hasznot sem hozott a Facebook számára, hiszen a hirdetési rendszereket még nem indították el ezeken a felületeken. A hosszú távú (vagy inkább középtávú) stratégia persze ezt nem is indokolja, hiszen jelenleg az felhasználói bázis építése, kiszélesítése történik. Az üzleti lehetőség pedig óriási:
a Facebook 2013 első negyedéves üzleti adatai szerint a közel 1,5 milliárd dolláros bevétel mindössze 24 százaléka származik az USA-n, Kanadán, illetve az európai országokon kívülről, a hirdetési bevételeknek pedig egyelőre csak 30 százaléka származik a mobilos felületekről.
Az Androidot célzó speciális kezelőfelület, a
Facebook Home bukásnak tekinthető, hiszen a letöltési számok elmaradnak a várttól, illetve az erre alapított készülék, a
HTC First sem érdekli a vásárlókat különösebben. Az Facebook a fejlődő országok felhasználói számára egyre kevésbé érdekes, viszont egy indiai, vagy Fülöp-szigeteki mobiltulajdonos számára nagyjából egyenlő az internettel. Az 1,1 milliárdos Facebook közösség számottevő növeléséhez ezek szerint
arra a sok milliárd, egyelőre okostelefon nélkül mobilozó emberre lesz szükség, akikben nem csak a Facebook, hanem
a Nokia is bízik.