2011-ben a dotkom-lufit megelőző időszakhoz hasonló nagyságrendben áramlott a pénz a technológiai és közösségi média vállalkozásokba, többnyire felvásárlások vagy tőzsdei részvénykibocsátások révén.
2011-ben a korábbinál is többet emlegették a dotkom-lufit: egyre több alkalommal
elemezték azt, hogy a mostani technológiai növekedés hasonlóan szomorú véget ér-e, mint
bő egy évtizeddel ezelőtt. A témáról számos alkalommal írt a Bitport is, és többnyire arra a következtetésre jutott, hogy egyelőre nem kell hasonló folyamatoktól tartani.
A kommentárok többsége is arra hívja fel a figyelmet, hogy a mai kezdő vállalkozásoknak már jóval szigorúbb, üzletileg megalapozott tervvel kell rendelkezniük ahhoz, hogy megnyíljanak a pénzcsapok, és a kezdeti költségek sem túl magasak, köszönhetően például a felhő alapú megoldások. Az e-kereskedelem és az internetes hirdetési piac lényegesen érettebb stádiumban van, mint egy évtizede, így jóval
biztosabb bevételeket lehet tervezni.
Tovább nőtt a Google-gömböc ■ A nagy technológiai szállítók cégfelvásárlási kedve továbbra is töretlen, közülük is kiemelkedik a Google, amely 2011-ben történelmének legnagyobb akvizícióját jelentette be a
Motorola Mobility 12,5 milliárd dolláros felvásárlásával - igaz, az ügyletet az amerikai versenyhatóság vizsgálata miatt egyelőre nem sikerült lezárni. A gigabevásárlásnak köszönhetően darabra ugyan visszaesett a bekebelezett vállalkozások száma - idén eddig "csupán" 26 céget vettek meg -, de azért még így is 400 millió dollárt költöttek az online hirdetésekkel foglalkozó Admeldre, míg további 151 millió dollárt az étteremkritikákra szakosodott Zagatra.
A Google-höz hasonlóan a Microsoft is egy nagy bevásárlást hajtott végre az idén
a Skype 8,5 milliád dolláros átvételével. Bár számos alkalommal cáfolták, továbbra is
tartja magát a pletyka a Nokia lehetséges felvásárlásáról, amivel a Microsoft Google/Motorola páros méltó ellenpontja lehetne.
Az év végi összeállítások emellett az Apple szokatlan magatartását emelték ki, amely a gigászi, 81,5 miliárd dolláros készpénzállománya ellenére is tartózkodik a kisebb-nagyobb akvizícióktól. Ebben vélhetően Steve Jobsnak a kezdő vállalkozások vezetőivel kapcsolatos ellenszenve is közrejátszott, aki szerint a startupok alapítóinak nagy része a gyors meggazdagodásban bízik.
Tovább nőtt a Google-gömböc ■ A felvásárlások mellett idén beindultak a
közösségi média vállalkozások tőzsdei részvénykibocsátásai is: a közösségi média vállalkozások közül elsőként májusban a LinkedIn üzleti site ment tőzsdére, amely a részvényárfolyam kezdeti megduplázódását követően ugyan visszaesett, de még mindig a kibocsátási ára felett tudta tartani magát.
A LinkedIn mintegy 6,4 milliárd dollárra taksált értéke jövőbeli várakozásokon alapul, amit a jelenlegi bevételek egyelőre még nem támasztanak alá (a második negyedéves 4,5 millió dolláros profitot követően
a harmadik negyedévben 1,6 milliós veszteséget könyvelt el. Ezzel együtt a több forrásból származó bevételeinek köszönhetően a LinkedIn az egyik legbiztosabb befektetésnek tűnik a közösségi média vállalkozások közül az elemzők szerint.
Az év leginkább várt tőzsdei részvénykibocsátása a Grouponé volt, amelyre az európai pénzügyi válság kitörése miatt
egészen novemberig kellett várni. Bár az első nap a legnagyobb közösségi vásárlási site-ot üzemeltető cég részvényei is szép növekedést értek el, néhány hét alatt a kibocsátási ár alá buktak be a papírok. Nem járt jobban a Facebook-játékokról ismert Zynga sem, amely szintén
az év végére halasztotta a parkettra menetelt.
A legnagyobb várakozás továbbra is a Facebook lehetséges tőzsdei bevezetését övezi, erre a legfrissebb várakozások szerint
jövő áprilisban kerülhet sor, bár Mark Zuckerberg vállalata már eddig sem szűkölködött pénzügyi forrásokban és
jelentős vérfrissítéssel vág neki a 2012-es évnek.